Hydromite brushless

Ik heb mijn hydromite ook weer afgestoft, een tijd geleden had ik alle nitro-motor-componenten en al uitgehaald even verkocht. Zo was dit vroeger: http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/DSC04225.jpg
Lengte 70cm en een vaarklaar gewicht van zo'n 2400gram.

Nu heb ik de waterdichte radiobox er ook uit gesloopt en met een mal een mooi kapje van epoxy/glasweefsel gemaakt. De boot is nu dus volledig waterdicht af te plakken --> klaar voor een brushless setup!

Hier voor heb ik liggen
2x 2s 5000mah lipo's
turnigy 120A marine
turnigy 500H 1800kV (hobbycity)

Deze motor is eigenlijk een heli motor maar wordt, icm een watergekoeld motorspant, ook veel gebruikt in boten, oa aangepaste surge crusher rompen, waarmee hoge snelheden gehaald worden. Er lopen wat topics op offshoreElectrics.

Nu mijn huidige aandrijving, dit is een hofp strutje met een gundert 3.2mm flexas. Is dit nog voldoende voor bovenstaande setup?? Of is het verstandig om naar een 4 of 4.76mm flexas te gaan met nieuwe strut/buitenas...

Ik verwacht geen top prestaties van de romp, maar wel een leuke fun-boot en mooi projectje om wat ervaring op te doen met elektro setups.

Hoi,

Check het schroefje wat achterop in die "koelschoepjes" zit, oftwel vastzetten met loctite!
Dus niet de 2 op de kop maar die de as vasthoud.

Lees nu pas je vraag haha (weer edit) 42mm kun je wel proppen met 3,2 hoor! Is wel de max!
40mm is veilig!

Laatst bewerkt:
Hallo J,

Die motor is eigenlijk een 6S motor in een hydro, op 4S zal het wel varen, maar is de combo beter op z'n plaats in een monohull.
Als je ergens nog een extra 2S in de romp kunt proppen....?

Groeten, Jan.

ik heb ook nog een 2200kV inrunner van hobbycity, hier kan ik ook nog mee experimenteren om wat meer in de buurt te komen van 'hydro-toerentallen'.

In de nitro setup zat een 5cc osmax, ook niet echt een toerenmonster. Destijds liep de hydromite met een x642 propje zo'n 70kmh. Wellicht dat dit propje het ook goed wil doen in een brushless setup met de 500H motor.
2x 3S packs zou ik trouwens wel kwijt kunnen, maar dan gaat het totaal gewicht van de boot zeker boven de 2500gram. Moet nog even kijken waar ik nu op uit kom.

42mm dus zo'n beetje max voor een 3.2mm as... De as is ook nog relatief lang in een hydro omdat de motor ter hoogte van het einde van de sponsons zit. Misschien eerst is een motorsteuntje maken voor de huidige flex/buiten-as een eerst even proberen voordat ik heel de buitenas eruit sloop.

Dit weekend de maiden gehad met de hydromite: wat een geweld dat brushless!! ik vrees voor m'n romp bij een ongelukkige flip... maar tot die tijd :D

Eerste run was met de Turnigy 500H en een prather 215 prop (40.5mm), alles blijft maximaal handwarm en de snelheid zo rond de 70km/h. Boot ligt hierbij lekker op het water en heeft nog niet de neiging om de voorkant te laten vliegen.

Tweede run met een x645 prop, een stapje ertussen in (bijvoorbeeld 42mm) heb ik helaas niet in metaal en staat nog in bestelling in kunststof. Boot ging hiermee als een raket, snelheid lag zeker rond de 80km/h. Wel kon je merken dat bij het wegvaren er erg veel stroom getrokken werd en je met het gas moet spelen om de voorkant naar beneden te houden.
Na een minuut of 4 viel de boot ineens stil in een bocht en na inspectie bleek de motor behoorlijk warm, maar niet verbrand... Bij het demonteren van de motor kwam 1 van de 3 draden los, waarschijnlijk heeft deze soldering van draad naar wikkelingen nooit echt lekker gezeten en is bij hoge stromen + hitte losgekomen. De motor is inmiddels uit elkaar geweest, stator verwijderd, draad weer aan de wikkeling gesoldeerd en deze doet het week :)

volgende keer dus weer testen, met een kunststof 42mm prop. Een x645 is te heftig voor de motor. Zou een x442 ook een goede optie zijn?

Ik heb ook nog deze motor, 2200kv ipv de 1800kv van de turnigy 500h. Zou dit lekker gaan met bv de prather 215?

As van 3.2mm blijft gelukkig heel. [size=-3]behalve als je motor per ongeluk de verkeerde draairichting heeft...[/size]

Laatst bewerkt:
De x645 laat ik nog even origineel, de boot loopt hier erg goed op en met een geschikte motor dus voor de toekomst interessant.

Eerst maar is met een kunststof 45mm testen en eventueel een x442 aanschaffen.

Speciaal voor electro heeft Octura de M-serie ontwikkeld. Intussen vaar ik zelf met een M440 en met relatief lage stromen een Hydro II. Misschien het proberen waard.

Met wat voor motor/toerental draai je deze prop?

Met de 1800kV op 4s kom ik natuurlijk 'maar' tot 28k rpm, op die toerentallen moet ik waarschijnlijk een wat grotere prop ronddraaien voor dezelfde snelheid.

Wil je dezelfde snelheid wilt halen als mijn Hydro 2? Deze heeft een onbelast toerental van 2650kV, wat op 4s een toerental oplevert van ongeveer 35.000 toeren per min. De vraag is of jouw Hydromite dit net zo leuk vindt als mijn Hydro 2. Een speedboat met goede vaareigenschappen en bochtgedrag verdient absoluut de voorkeur in mijn optiek boven ene die de snelheid maar net aan kan. Ik ben trouwens razend benieuwd naar een filmpje...

Ik heb vanavond nog even kort gevaren én een filmpje geschoten. De boot viel in de verre bocht af en toe stil, ik denk dat dit de failsafe is. De antenne draad loopt vrij ver horizontaal in de boot en maar 25cm verticaal boven de boot. Wellicht dat dit wat storing met de spray van de prop geeft.

Foto van de binnenkant:

Dit maal met de 45mm k-serie carbon prop.
lewDSQO2Ed8[/media] - ‪Hydromite brushless turnigy 500h‬‏
Geen super kwaliteit met de telefoon tegen de zon in, maar het geeft een indruk :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Super, je electro conversie is goed gelukt! De gang zit er lekker in zeg. Hij gaat ook mooi de bocht om. Gebruik je een gebogen turnfin? Ik ben ook wel benieuwd naar je vaartijd.

Met een metalen 45mm prop moet hij helemaal als een speer gaan :)

Vaartijd heb ik nog niet precies vastgesteld, maar een minuut of 6 zit er zeker in. Turnfin heb ik uit rvs 1.5mm gemaakt, inderdaad een gebogen exemplaar en aan de buitenzijde gescherpt.

Zal binnenkort ook de gps is aan boord leggen om de snelheid te meten.

Vandaag weer een run gemaakt met de hydromite, inclusief gps :) weer met de turnigy en x645 prop --> 77.9 kmh!

Deze combinatie blijft het maximale wat de motor nét kan hebben, de motor is nog net aan te raken na een run van 7 min.

Ik heb ook gevaren met de 2300kv motor en een 40mm propje, gaat ook leuk maar blijft dan onder de 70kmh met wat rustiger vaarbeeld.

http://img824.imageshack.us/img824/7430/imag0016oq.jpg

Kort filmpje van de run op een meertje aan de vecht. Aan het eind is de draaicirkel van de hydromite toch iets groter dan verwacht... gelukkig zelf ook met de boot dus zo weer uit de lelies.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back