HugoWs Tamiya Cup avontuur

Dank voor je advies. Er was een regel, maar ik kan hem niet meer vinden. Volgens mij:
Motor heet, regelaar koud, te zwaar vertand.
Motor koud, regelaar heet, te licht vertand.

Herinner ik me dat goed?!?

Dank,

Hugo

Ik las op Facebook dat je bij MRC wel even zelf stoelen mee moet nemen. Tafels hebben ze genoeg tenzij het heel erg druk word. Ik moet zelf even op zoek naar een klapstoeltje oid.

Dat is voor bijna alle circuits wel een goede tip. Ik heb sinds dit weekend een (langzaam groeiende) checklist wat er allemaal mee moet naar de races; mijn ouwe trouwe opvouwstoeltje staat daar ook bij.

Hugo

OK, dat wist ik niet. Zal er 1 moeten gaan kopen of even kijken of er in de familie nog 1 rondzwerft. De rest van de spullen heb ik in een grote gereedschap trolley zitten waar ook een auto in zou passen maar die past al niet meer door de hoeveelheid spullen die er in zitten :D. Dat word dus 1 of 2 auto's met de hand meenemen.

Zo, de TT-01 heeft zijn grote beurt gehad. Ik heb de B-parts van de TT-01r gemonteerd, zit netjes. Wel blijkt dat niet te passen met de standaard dog bone assen. Voor had ik al universele assen, achter zitten er nu dunne stalen op zoals op de 01r hoort. Ook zijn alle lagers vervangen door nieuwe, goed ontvette en opnieuw geoliede lagers. De laatste niet-Tamiya delen zijn uit de sturing verdwenen, het zit allemaal weer netjes. Het nieuwe Cup motortje is ingelopen:

full

De motor van vorig jaar zit in de M-06. Ik heb de ventilatiegaten in de behuizing ook weer vrij gesneden. Er zitten 2 gleuven in de behuizing waar de lucht door naar binnen kan, de lucht die door de fan weer naar buiten geblazen wordt. De sticker op de motor sluit deze gleuven af, dat kan niet goed zijn voor de koeling.

Wat wel gek is, is dat de auto met een 30 gram lichtere kap, nu zwaarder is dan vorig jaar. Er is niks echt aan gewijzigd. Het enige dat ik kan bedenken is dat deze weegschaal niet goed is. Ik had laatst ook een grote bak vol muesli toen ik slechts 45 gram afwoog. Was ook niet logisch. Nou ja, is allemaal niet erg.

full

In ieder geval klaar voor aanstaande zondag in Vianen.

De M-06 nadert ook steeds meer de race-trim. Ik heb achter de stabilisator gemonteerd, ik vraag me af of zo'n dun dingetje iets doet. Maar ja, dat gaan we gewoon proberen. Ik heb ook nog een dikkere, en ook stabilisatoren voor vooraan. Daarnaast heb ik de stuurservo goed gemonteerd. Mijn kleine servo paste niet lekker, dus met de steuntjes wat schuin zat het provisorisch vast:

full

Even een plaatje getekend en laten vrezen bij Heli Expert:

full

En ingebouwd:

full

Dat zit een stuk netter. Ik vrees dat de auto zondag niet mee gaat, ik heb de bestelde banden en velgen nog niet binnen. Jammer maar geen halszaak.

Verder heb ik de VRC Pro USB interface voor mijn verjaardag gehad. Helaas trekt mijn oude PC het niet, maar ik heb voor weinâg een tweedehands PC op marktplaats gevonden die het waarschijnlijk wel doet. Ik ga binnenkort naar de verkoper en dan mag ik daar testen. Ik hoop dat ik het snel werkend krijg. Ik was namelijk even aan het rekenen; op een race dag rijd ik 3x 7 minuten heats, en 2x 10 minuten finale. Reken nog op 20 minuten training, netto een uurtje gestuurd. Dit jaar 5 races gereden, dus 5 uur race ervaring. Da's niks. Als ik deze simulator werkend krijg en iedere vrijdag tijdens de Voice op TV (kinderen in bed, vrouw als zombie voor de buis) een uurtje stuur, heb ik begin volgend seizoen 12 uur extra ervaring. Schaadt niet, denk ik zo...

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed bezig Hugo en ziet er goed uit zo! Aanstaande zondag maar even flink baantijd nemen. Ga je met je Audio body rijden of nog met je Ferrari? Ik las dat we vanaf 14.30u met klok gaan rijden dus dan is er voor iedereen genoeg baantijd. Ik neem de F104 ook nog mee, misschien ga ik daar ook nog even mee rijden.

Overigens een goede tip wat betreft de koelgaten in de Cup Machine, ik ga die ook nog even uitsnijden.

VRC Pro wel ideaal zeg, ik wist niet dat dat bestond. Kun je de USB interfaces ook in NL krijgen of alleen in het buitenland?

Als je via hun webshop besteld, wordt'ie door een Nederlandse winkel aan je verzonden. Kost totaal meen ik € 10,- en je hebt hem snel. Je hoeft er geen snelle PC voor te hebben, maar wel een vrij snelle grafische kaart. Daar hangt het bij mij op.

Hugo

PC is het probleem niet, ik fotografeer ook dus daar heb ik al een snelle PC met goede grafische prestaties voor nodig. Ik ga hem denk ik ook bestellen.

Edit: accountje aangemaakt en besteld. Kost inderdaad 10 euro. Vanavond vast de software installeren en nog even proberen een goedkope extra Spektrum ontvanger te scoren.

Ik vrees dat de auto zondag niet mee gaat, ik heb de bestelde banden en velgen nog niet binnen.

Hugo, Je kan wel even een setje M-grips van me lenen, om je M06 uit te proberen
Ik ben er zondag ook.

Super, jongens, echt leuk dit.

Kleine VRC Pro update; ik heb net voor € 50,- een tweedehands PC gekocht. Door de verkoper (gevonden op marktplaats) ter plekke voor me in elkaar gezet uit diverse componenten, meteen VRC Pro geinstalleerd en voordat ik betaalde heb ik al geraced. Service en vriendelijkheid bestaat nog! Ik ben blij. Alleen nog een dvi-vga verloopje en ik kan thuis racen.

Hugo

Hugo, Je kan wel even een setje M-grips van me lenen, om je M06 uit te proberen
Ik ben er zondag ook.

Een setje M-grips gaat niet werken op een M-06, achter moet je sowieso een S-grip hebben en voor een M-grip. Maar je kan het allicht proberen. Daarom leveren ze standaard ook de 2 verschillende compounds mee voor dit chassis.

Ik heb S, M en H grips besteld, en een dozijn velgen. Kan ik mee proberen. Ik denk dat voor de eerste meters een setje Ms rondom ook wel goed zal zijn.

Net de nieuwe pc geplaatst en aan gesloten. Gestart, en verdorie geen muis of keyboard. Ik heb ze wel, maar ze doen het niet. Op mijn oude pc vorige week nog wel. Hmmmm... Bright moment; ze zijn wireless, toch maar even nieuwe batterijen erin. En voilà, alles doet het. Vanmiddag klaasshoppen, vanavond rijden.

Hugo

Een setje M-grips gaat niet werken op een M-06, achter moet je sowieso een S-grip hebben en voor een M-grip. Maar je kan het allicht proberen. Daarom leveren ze standaard ook de 2 verschillende compounds mee voor dit chassis.

Ik heb vorig seizoen 4 van de 6 wedstrijden bij MRC met de M06 geraced met M-grip rondom. In feite dezelfde banden die ik op de M03 gebruik. dwz harde inserts voor, met het randje van de banden ingesmeerd met superlijm en achter zachte inserts. Dit gaf op het tapijt een goede grip, met vergelijkbare rondetijden dan de M03 en M05's. Bij start altijd een plaatsje of 2 winnen door goede grip van de achterwiel aandrijving.
De reden dat ik de laatste wedstrijden toch weer voor de voorwiel aandrijving koos, had te maken dat het corrigeren na contact met andere auto's makkelijker is met een voorwiel aangedreven auto.
Dus dat het niet werkt, ben ik niet met je eens. Misschien met S-grips nog beter gaat ;)

Banden bij de M-06.

Op tapijt: M-grip banden R, en FR de standaard uit de kit banden, op asfalt S-grip banden R en FR de M-grip banden, om mee te beginnen, rondom dezelfde band (zonder grip-reductie front) wordt als slecht ervaren door veel RWD rijders!!

De S-grip banden polijsten zichzelf op tapijt, is mijn beperkte ervaring op het HFCC indoor-tapijt, ik draaiden wel mijn rondjes, maar enkel en alleen op dezelfde plek…de compound van de M-grip is veel ruwer van structuur, dus het profiel slijt ook niet afgerond maar blijft “scherp”, hierdoor blijft de grip beter behouden!! FR zit ergens tussen de M-grip en de standaard band, een beetje afhankelijk van de hoeveelheid grip/setup achter!! En toen… ging die als de brandweer…:)!!!

Nog misschien maar een feitje over de M-06, ga niet voor een lichtgewicht accu (200gr) als je met een “full-size-accu” ga rijden, hoe meer druk op de voorwielen (accu bv 300gr), hoe beter deze omgaat met verschillende grip omstandigheden!! De “shorty” configuratie ga ik waarschijnlijk dit jaar ook rijden, dit geeft ongv dezelfde gewicht verdeling als de veel stabielere “longversie” (239mm wheelbase)!!! In 2011/12 was een shorty nog niet echt een optie, toen ik nog met mijn M-chassis reed, nu moet deze er maar snel komen, ik heb er wel vertrouwen in…!!!

De “setup-kaders” zijn erg smal bij oa de M-06 (Heck-motor), een RWD gaat niet, of hij gaat wel, en per corner is dat erg verschillend…bij een FWD zit er nog van alles tussen, en is veel minder gevoelig voor dat soort gripverschillen op de baan!!

Laatst bewerkt:
Dank voor alle goede tips. Stom van me, ik heb uiteraard de kit wielen nog, S grips achter en m grips voor. Ik ga ze even zoeken, kunnen ze mee. Accu's zijn geladen, auto's getest, nou nog een nachtje goed slapen en ik ben er klaar voor!

Hugo

Back