HugoWs Tamiya Cup avontuur

Hoi,

Ik heb een oud M chassis in de kast, en een recentere tt01. Nou denk ik erover om eens te gaan racen, vroeger wel gedaan maar al een jaar of 16 niet meer. Wat is wijsheid? Mijn gevoel zegt de tt01, maar ik lees dat de M03 erg weinig hopups nodig heeft om race waardig te zijn. Nou zal ik eerst nog moeten leren sturen (ben net overgestapt van linkshandige stuurwielzender toen naar rechtshandig nu), maar ik wil de auto graag een beetje netjes opzetten zodat het daar in ieder geval niet aan ligt.

Graag advies, wat is er nodig en wat raden jullie aan?
Dank,

Hugo

[EDIT]dit was eerst een simpel vragen topic, maar op 13 april besloot ik er mijn Tamiya Cup avontuur van te maken.[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
Hugo?
Lees de regelementen van de Tamiya cup een door wat wel en niet mag in bepaalde klasses.
Dit helpt al een hoop ivm aan te schaffen hop ups.
M03 is idd het chassis in de M klasse wat toch wel veel gebruikt word ook al is het reeds een "oud" ontwerp.
Jij zat ook in dat andere topic als ik mij niet vergis en heb daar ook reeds al op een aantal van jou vragen antwoord gegeven.

Mvg Roy
 
En over 2 weekjes barst het Tamiya Cup geweld weer los :D
Te beginnen bij Model Racing Midland, hebben al naar boven gebeld om droog weer te reserveren, helaas is de bevestiging nog niet binnen :cool:

gr. rene
 
@Tazman; klopt helemaal, bedankt ook voor je antwoord daar. Dit antwoord van jou zette mij aan het denken:
M03M is volgens mij de meest gebruikte versie van het M-chassis segment.
Must have: Lagers, toe in rear hubs, Goede alu korte dempers met verenset, M-grip banden met verschillende inserts zodat je de grip aan kan passen, goede servosaver en turnbuckles stuurstangen, CVD assen, motorkoeler en iets om eventueel een star dif te maken.
Voor de rest kun je hem laten zo als hij is.

Ik zat nog verder te denken, en bedacht toen dat ik nog een drift TT01E heb staan. Die is een stuk moderner, en wellicht beter geschikt om dus mee te gaan racen.

Het reglement heb ik met wat moeite gevonden (ik heb geen facebook), ik kijk dan dus naar de TopStock klasse. Waar ik mee zit is deze zin:
TC2014 zei:
Voor de Top-Stock zijn alle voor de TT01 en TT02 chassis bestemde opties van Tamiya toegestaan.
Dat zijn er nogal wat! Ik hoop dat iemand net zo'n "must have" lijstje heeft als jij gaf voor de M klasse. Dan kan ik rustig van start met een redelijk goede basis auto.

Hugo
 
@ Electr0n; dank je wel! Mijn drift TT01 heeft de lagers, dempers en as al, dus met alleen veren (en een nieuwe kuip, ik had mijn drifter zelf omgebouwd naar front motor), ben ik in business. En even nieuwe standaard difs, neem ik aan, want ik rijd nu met een gelockte achter en een one-way voor. Drift goed, maar rijd bagger. FF shoppen! Dank voor je leenaanbod, ik denk echter dat ik even wat bestel en lekker ga sleutelen, met een avondje moet het toch rijdbaar wezen.

Hugo
 
En even nieuwe standaard difs, neem ik aan, want ik rijd nu met een gelockte achter en een one-way voor.

Soepel diff achter en voor dikker vet b.v. AW Grease van Tamiya.

O. Ja en natuurlijk banden die mogen volgens het regelement.
TIP : Tamiya 51023

Andre
 
Zo, even het één en ander besteld, dank voor alle info. Helaas heb ik niet alle onderdeeltjes van de originele sturing kunnen terugvinden, dus ook daar maar wat van besteld.

Ik heb instelbare bovenste draadarmen rondom (origineel Tamiya), die laat ik maar zitten denk ik. Achter heb ik toe-in fusees (origineel Tamiya), ik heb de gewone rechte ook nog. Wat is wijsheid? De originele terugplaatsen is zo gebeurd, maar wat raden jullie aan?

Ohja, moeten er nog inserts in de banden?

Dank,

Hugo
 
Ik heb instelbare bovenste draadarmen rondom (origineel Tamiya), die laat ik maar zitten denk ik. Achter heb ik toe-in fusees (origineel Tamiya), ik heb de gewone rechte ook nog. Wat is wijsheid? De originele terugplaatsen is zo gebeurd, maar wat raden jullie aan?

Ohja, moeten er nog inserts in de banden?

Draagarmen kun je laten zitten maar neem wel de originele bovendraagarmen voor voor mee.
Toe-in-fusees laten zitten.
En ja, inserts in de banden is een aanrader maar ik dacht dat bij de banden uit de "TIP" (zie eerdere post) al inserts zaten.

Andre
 
De verstelbare draagarmen voor de voorzijde hebben heel veel speling en zijn eigenlijk niet nodig daar de TT voldoende stuur heeft en het slijtage patroon van de banden met de standaard voor draagarmen prima is.
Achter wel laten zitten want dat kan net ffies dat kleine beetje schelen om wel of niet strak de bocht door te gaan.

Mvg Roy
 
Is de BMW E30 body niet los verkrijgbaar?!? Da's jammer. Ik heb een paar niet-Tamiya kappen dus daar mag ik niet mee racen, er lijken maar weinig kappen beschikbaar. Of kijk ik in de verkeerde shop (Haertle)?

Hugo
 
Dank, Seidel was me via andere wegen ook net aangeraden, nette shop. Jammer dat ze geen verf versturen.

Ik zat qua kap meer aan deze te denken:
pic.php


Of:
pic.php


Of een busje, of zo. Iets dat bij mijn rijstijl past... ;)

[EDIT]Ik vond nog een originele Tamiya kap in de schuur. Niet meer de mooiste, wel goed zichtbaar:

full


Ik heb ook de originele velgen erbij, deze zijn niet van Tamiya, en de banden zijn besteld.[/EDIT]

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uit een ander topic:

... Ik had op aanraden van het DTC regelement de 53619 demper set gekocht daar dit er meteen 4 waren voor rond de 25 euro.
Helaas zat ik dus ook meteen met het probleem van de lengte.
Als ik dit geweten had, was ik direct voor de 50746 gegaan(de extra korte dempers) ...

Bij nader inzien zijn mijn dempers geen Tamiyas, waarschijnlijk 3racing of zo. Destijds goedkoop van ebay geplukt. Wat is wijsheid, 53619 of 50746?

Dank,

Hugo
 
De 50746.
Dit zijn de korte dempers ook gebruikt op de M-chassis.
Hiermee kun je auto perfect afstellen op elke rij hoogte.
Met de andere demper set.
Zal je de auto nooit helemaal op de grond kunnen krijgen is mijn ervaring.

Mvg Roy
 
Back
Top