Hpi baja 5T cylinderset

tis strooizout. Enne daar gaat ie van roesten zegt mijn vader altijd.;)

Het Fuzzy, Nooit te oud om te leren zegt mijn moeder altijd. Daarom 2 vragen:
1. waardoor kantelt een zuiger eigenlijk?


2. Wat bedoel je met: de slijtage ring in de top van de cilinder, waardoor die groeven boven de zuigerveer ontstaan, en hoe ontstaan die?

Wil,

Ik wil het je best uitleggen, maar is een heel verhaal.
Simpel gezegd: De zuiger maakt bovenin een lichte draai, omdat de pistonpen niet in het midden zit (ook al lijkt het zo) en de zuigerveer door de slijtage niets meer kan opvangen, kantelt de zuiger.
Je kan de rand zien, die is tot de bovenkant van de zuigerveer... daarboven slijt heel snel de harde laag van de cilinder weg en krijg je als het ware metaal op metaal... vandaar je ook de groeven ziet op de zuiger. onder de zuigerveer zie je ook een ovaal vlak.

Je weet me te vinden, en daar kan ik je het aan de hand van een versleten cilinder en zuiger zo uitleggen.

Groetjes,

John.
 
Haha geen probleem :)

Volgens mij ontstaan die groeven door het vuil wat in mijn cylinder gekomen moet zijn?
Of door het kantelen van de zuiger?

Er zit iig een groef bovenin mijn cylinder, dus denk dat hij daardoor geen compressie meer had.

Okee,

Maar nu de vraag waar komt dat zand vandaan?
Heb je een verkeerd/of niet juist gemonteerd luchtfilter of is er mischien iets anders wat niet goed is.
Anders heb je het straks zo weer.
Kan maar zo zijn, dat je krukaslagers versleten zijn waardoor ook de keerring niet meer kan afdichten.
Langs de keerring trek je dan allemaal vuil naar binnen.
Daarom gaf ik ook aan, eerst goed kijken wat het probleem is en dan pas aanpakken.
Om zomaar een nieuwe cilinder set te monteren is zonde.
 
Er zijn mensen die met of de hoge druk spuit of met compressor hun wagen schoonmaken....

Guess what happens.... :)
 
Haha geen probleem :)

Volgens mij ontstaan die groeven door het vuil wat in mijn cylinder gekomen moet zijn?
Of door het kantelen van de zuiger?

Er zit iig een groef bovenin mijn cylinder, dus denk dat hij daardoor geen compressie meer had.

Okee,

Maar nu de vraag waar komt dat zand vandaan?
Heb je een verkeerd/of niet juist gemonteerd luchtfilter of is er mischien iets anders wat niet goed is.
Anders heb je het straks zo weer.
Kan maar zo zijn, dat je krukaslagers versleten zijn waardoor ook de keerring niet meer kan afdichten.
Langs de keerring trek je dan allemaal vuil naar binnen.
Daarom gaf ik ook aan, eerst goed kijken wat het probleem is en dan pas aanpakken.
Om zomaar een nieuwe cilinder set te monteren is zonde.
 
Er zijn mensen die met of de hoge druk spuit of met compressor hun wagen schoonmaken....

Guess what happens.... :)

Ik niet hoor, ik haal altijd alles netjes uit elkaar om hem vervolgens met een kwastje schoon te maken.

Ik denk dat het gebeurd is doordat de verkeerde olie gebruikt is, of de verkeerde verhouden. Van het zand was een vergissing, dacht ik net pas aan :murder:

Maargoed, even een korte vraag.
Moet er volledige synthetische olie in, op de verhouding van 1:25?

mvg
 
Ik gebruik altijd Motul 800 met mengverhouding 1:20 voor std motoren en 1:16 voor getunde.

Een HPI / Kloon Baja is makkelijk schoonmaken..
4 pinnen van de radiobox los, stangetje naar stuur en box er uit...
bij mij gaat hij dan lekker douchen... afdrogen, helemaal en goed in de WD40 zetten en klaar is Baja... :D
 
Gewoon onder de douche ja? :o

had ik nooit verwacht haha!
dan gaan we dat eens doen :)

Kan je me vertellen wat er noodzakelijk los moet, of waar ik extra goed mee moet opletten?
 
Ik zou hem zeker niet onder de douche doen ivm met schroeven die gaan roesten.
Als ik het wel zou doen zou ik erg uitkijken met mijn blok ( in fuzzie's beschrijving staat niet dat die eraf is gehaald ) of ik zou hem er afhalen.



Ruud
 
Die van mij gaat ook gewoon onder de douche (in het bad) ;)

Radiobox eruit , luchtfilter eraf , dop erop , dopje op de dominator , lekker inspuiten met muscle keukenreiniger of badkamer reiniger (net wat ik het eerst te pakken heb) ff in laten trekken en afspoelen met lauw/warm water , dan naar beneden en droogblazen maar . :D

Luchtfilter zit met dit systeem en daar kan deze dop dan op .

Dit doe ik niet elke keer nadat ik gereden heb , maar alleen als ie errug smerig is .
 
Ruud,

Als je leest, spuit ik alles in de WD40.... dus geen roest.
Ik laat de filter zitten, de prefilter laat nagenoeg niets door, en na het douchen, krijgt de filter een behandeling.

wel even goed opletten bij de motor aan de vliegwiel kant.. daar even extra WD40 spuiten.
 
Ik zou NOOIT de auto MET motor schoonmaken met water!
(ook niet zonder motor, maar dat terzijde)

Daarmee zeg ik niet dat het niet kan! Er zijn genoeg mensen die dit doen, maar ik doe het met het kwastje en een doek (het ergste zand met lucht, maar niet op de lagers e.d.!).
 
Tiemen,

Als je gereden hebt, is het zand / vuil nog niet vast gekoekt, met water spoel je enorm veel weg.. en de WD40 verdrijft het water weer en conserveert... het kan geen kwaad iig.
Maar wel top dat je iig een kwast gebruikt... doen er niet veel :)
 
Pfffff........ Die moeite ga ik eccchhtt niet meer nemen .....

Er gaat hier hooguit de compressor er een keer overheen en als er wat stuk gaat maak ik dat stuk een keertje schoon.

Dat geklooi met die borstels , kwastjes en doekjes is zo'n waste of time :!:
2 minuten rijden en het ding is weer net zo bagger zwart als voor dat uur aan borstelwerk ;)
 
Dat laatste klopt, even rijden en de auto is weer vies.

Zelf hou ik de 1/3 - 2/3 verhouding aan: 1/3 rijden, 2/3 sleutelen/schoonmaken.
Nu gaat er bij mij meer tijd in schoonmaken zitten dan sleutelen, aangezien ik nog nooit echt dingen kapot heb gehad. Ook dit heeft te maken met onderhoud!

Ik ken mensen die altijd en overal de spullen kapot hebben: servo, draagarm, enz. enz.
Altijd wel wat tijdens een meeting/vrij rijden.
Niet geheel toevallig zijn dit de mensen die het niet zo secuur nemen met het onderhoud, waar schoonmaken ook onder valt.

Iedereen heeft zo zijn eigen visie, maar mijn Baja wordt na iedere rit totaal en grondig schoongemaakt! Zo zie ik bv ook dat tijdens de laatste keer rijden een ashoesje gescheurd is, die ik niet had gezien als ik de auto niet grondig schoongemaakt had!
Een gescheurd hoesje, in combinatie met rijden in het zand: je aandrijfassen/cups (pennetjes) binnen no time versleten door het zand i.c.m. vet.

Ik ben van mening dat goed schoonmaken loont, ook al is het idd maar voor een paar minuten.

Mooie hobby he ;)
 
Bij schoonmaken zie je ook direct of er onderdelen aan vervanging toe zijn of of deze stuk zijn.
Zand is zeker niet je grootste vriend en als je 2 a 3 dagen na het rijden wacht, is zand net beton op je model. Als je gereden hebt, kan je het er zo af spoelen.
 
ik was me Baja via de autowas straat :P zet de baja op me dak van me 1:1 wagen en gaan met die banaan :P
nu ff serieus

ik spuit hem 9 van de 10 keer met de compressor schoon en eens in de zoveel tijd gaat die ff lekker douche.
 
Bij mij komt er geen water aan de auto, gewoon helemaal niet. Loopt overal in. Als we een wedstrijd gereden hebben op een natte baan gaat de hele auto uit elkaar en spoel ik alle lagers. Een doek, kwast en Muck off doen wonderen, en bv de grote delen even eraf schroeven, met een uurtje is het gepiept. En ook wd 40 beschermt niets aan een lager waar water in zit!

@Fuzzy: je mengverhouding trek ik sterk in twijfel daar win je niks mee, je genereert alleen meer hitte, in die heb je al teveel. Ik hou het gewoon op 1:25 en zeker met getunede blokjes.
 
Ach voor 8 euro inclusief BTW Heb je WD40 400ML.

Ik gebruikt ook veel WD40. Zeker voor de lagers.
ik heb zelfs aan m'n moeder verteld dat je de ramen er mee kan wassen. Dus ook ge probeert een stukje. Dat was niet zo'n succes
 
Back
Top