How to start this hobby (fast)?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door hirzo, 6 aug 2014.

1. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    tja. 450 past in een koffer, waar ook de zender in kan.
    alles in 1 koffer, alles bij je.. op de achterbank voor het verloren uurtje

600 past nog net mooi op de achterbank
    700 moet je wat meer frommelen, past net niet tussen de deuren.
    600 vind ik net een mooi maatje. 700 gaat meteen zo'n extra prak vermogen in..

2. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Zodeknetters, dat is veel geld voor 'n lipo upload_2015-6-24_21-53-42.png upload_2015-6-24_21-53-42.png Uwe:eek: (die 300 die je noemde)
    Los van dat 't voorlopig überhaupt niet mogelijk is (met dikke duizend euro ziektewetuitkering begin je niet veel tenslotte:confused:) weet 'k niet of ik ooit zo ver (duur) zou gaan.
    Maar 'k wil wel naar iets groters :)

Eerst even aankijken hoe 't met de Blade 400 gaat.
    'k weet ook niet hoe lang 'k daar mee door ga, al een oud dinkie, ook geen idee in wat voor conditie de motors zijn etc. en naast de initiële kosten voor em eerst vliegklaar maken ga ik aan die heli, ook gezien de leeftijd/beschikbaarheid onderdelen niet gek veel geld meer uit -willen- geven denk ik.
    Dan ga ik liever sparen voor iets van Oxy3 of anders Blade 360 ofzo.

De Goblin 380 die genoemd werd vind ik ook echt een prachtig ding, maar al met al stuk duurder (+ ik vraag me dan/sowieso af hoe ver ik met m'n dx6i kom bij dat soort heli's (ook oxy3/blade 360), ik las ergens dat je bijv. met de Blade 180 i.c.m. dx6i al tegen beperkingen oploopt qua instellingen, hoe is dat dan wel niet bij de categorie oxy3/blade360/goblin 380?).
    En dan uiteindelijk alleen daar (één 400 size heli) mee door eerst.
    (al vermaak ik me -als ik straks weer thuis ben- dit seizoen vast nog wel met de Blade 400, daarnaast moet de gevonden blade 200 qx nog klaar gemaakt worden, en dan heb 'k een leuk setje met mcpx bl/blade 200 qx/blade 400 i.c.m. dx6i waar 'k me sowieso dit, en misschien ook nog wel 't volgende seizoen prima mee kan vermaken)

En dan uiteindelijk kijken of 'k de mcpx bl er naast hou, weg doe/niet meer repareer of vervang door iets van een WL toys v977 o.i.d. (qua nieuwprijs/onderdelen ongeveer de helft vergeleken met mcpx bl, al moet je het dan wel met minder power doen; 1s vs de 2s v/d mcpx bl, wat ik toch ook wel weer een punt vind)
    Een kleintje er naast is wel handig voor dingen voor 't eerst oefenen en geringe kosten bij crashes + je neemt em makkelijk overal mee naar toe, kan zelfs binnen, en dat alles is naast leuk ook goed voor de stick time.

Zo'n beest van een 700-size is natuurlijk prachtig, en daar valt zoals al werd gezegd in ieder geval ook goed aan te sleutelen (begin me wat dat betreft niet over 't miniatuur spul zoals bij m'n mcpx bl),
    maar dat is echt verre toekomst muziek vooralsnog.

Bijgevoegde bestanden:

3. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    yes, Hirzo, het portemonnaie is wel belangrijk,
    wat wil je met een grote heli, en je kan onderdelen en lipos niet betalen,
    ..en een grote heli is ook niet alles !

maar laat je niet verlijden van leuke heli's als de Oxy,
    met dure MKS servos en een vBar pro ben je snell richting 1000 €.

ik zou dan toch budgetgebonden een leuke 450er testen
    en voelen, hoe dat is ...
    Maar moet toch zeggen, dat een 500er nog een hele stap vooruit is
    Kwa stabiliteit.

rustig aan,
    Groet
    Uwe

4. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    de mcpx hoeft niet weg natuurlijk..
    je kunt hem er ook bij houden.
    verkopen levert meestal geen fluit op, dus waarom weg doen?
    als die 50 euro het verschil is tussen wel of niet kopen van een grote, kun je het misschien beter niet doen..

qua 450, blijft een prachtige maat.
    Mijn eigen voorkeur zou dan niet naar blade uit gaan trouwens. klinkt raar, maar ik vind het een beetje herriedingen.
    tegenover ieder andere heli van dezelfde maat, maakt een blade stevig extra geluid.
    en de manier van opbouw vind ik niet prettig. maar dat is persoonlijk.

align is goed, alleen wisselt hij vrij vlot met modellen.
    al heb ik mijn heli nog steeds vliegend kunnen houden.. al 8 of 9 jaar.
    Frame, de heli zelf eigenlijk, kost niet zoveel.
    de electronica maakt het duur.
    dacht dat het frame 1/4 of 1/3 van de totaalprijs is (excl accu's) bij een kwalitatief goede setup.

en nu ga ik weer lekker zeuren.. als je schrikt van de prijs voor een lipo, waarom niet naar brandstof?
    gaui nx4 is een 500 size brandstof heli. kan zelfs op benzine, maar dan ben je wel in het begin een stuk meer kwijt.

Brandstof is in de aanschaf vaak redelijk vriendelijk. vlieg je normale brandstof (5 tot 15% nitro) is de brandstofprijs ook nog normaal.
    en je moet best een hele hoop vliegen wil je het verschil naar electro recht trekken..
    electro is in aanschaf duurder, en de accu's zijn duur. Daarnaast moet je dan op het veld gaan laden, wil je een volle vliegdag meer vluchten maken.
    accus zijn vaak met een jaar wat rotter. mooiste is er dan echt wel vanaf
    Maar, je hebt wel meer vermogen, minder rommel, en minder sleutelwerk.
    en je moet brandstof even leren afstellen ;-)

Qua zender, dx6 kan alles.
    instelmogelijkheden, ik zou ff niet weten wat je zou moeten missen.
    een idle up 2 is handig. geen must, maar wel handig.
    verder kun je alles op zich kwijt. al zijn er natuurlijk betere en makkelijkere zenders.
    kan misschien ff rommelen zijn voor hij doet wat jij wilt. maar dat is 1 keer, en dan zit het goed.
    maar het kan.

Ook brandstof.
    enigste puntje van aandacht is een governor, bij electro zit dit in de regelaar, en werkt dit gewoon op 1 kanaal.
    de governor van brandstof is vaak een los ding, wat met een extra kanaal wordt aangestuurt, dus 7 kanalen nodig.

5. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Bij een FBL stabilisatie kan een governor voor een brandstof-motor ook zijn geïntegreerd. Ik weet niet welke allemaal maar ken het van de msh brain / ikon en spartan vortex en het vereist dan geen extra kanaal dus in totaal gewoon 6 (brain/ikon gebruikt thottle % en bij de vortex zit het in de flight modes).
    Van de kits die ik heb overwogen was het idd wel de duurste, wat dat betreft heb ik de: trex 450l, kds chase 360 en vooral compass warp 360 wel overwogen. Jammer dat je niet even een proefvlucht kan maken ;) maar verwacht dat de goblin wel goed zichtbaar is en als er onderdelen nodig zijn dan zijn die her en der wel online te vinden.
    Afhankelijk van de fbl stabilisatie is een dx6i nog steeds voldoende, de meeste werken met 6 kanalen en meer is optioneel. De mogelijkheid om meer dan twee verschillende toerentallen te gebruiken vind ik zelf wel prettig.

Blade 360 lijkt op zich ook een leuk model maar met de vraag is hoe lang het model en onderdelen te koop blijven. De blade 600 en 700 was een hoop om te doen en opeens niet meer te koop. Verder lijkt deAR7200BX enkel bruikbaar met spektrum. Prima als je dat gebruikt maar een hindernis als je iets anders wilt. Voor de prijs heb je ook wel een trex 450l dus dat lijkt me dan de betere.

Voor een kleiner budget ben je misschien beter af met een 450 met 325mm rotorbladen tenzij je verwacht dat je die meer crasht dan een groter model ivm de zichtbaarheid en de mogelijkheid om te vliegen bij wat meer wind.
    Verder kan je voor al die modellen een setje MKS of BK servo's kopen maar een set TGY-306G die je voor 20,-/st hebt schijnt ook goed te zijn.

6. Sven75

Sven75

Lid geworden:
    10 apr 2013
    Mocht je nog wat info willen over de warp, stuur maar pb. Vlieg er nu anderhalf jaar mee, en met veel plezier ;-)

7. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    en wil je wat weten over de Gaui NX4, ik vlieg hem al een tijdje :D

8. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Ja ja, 't blijft keuzes en afwegingen maken.
    Ik loop sowieso alweer op de zaken vooruit, maar dat vind ik eigenlijk ook gewoon leuk/interressant etc.
    en de kennis die ik er mee op doe komt (later) goed van pas.
    Voor 'k de keuze voor de McpX BL had gemaakt heb 'k ook heel wat uren zitten lezen/youtube(reviews) kijken etc. en na nu inmiddels een klein jaartje heb 'k er nog geen spijt van gehad.
    (vanmiddag ook paar keer loopingkje voorover gemaakt trouwens :eek::))

Wat betreft de mxpx bl weg doen/vervangen voor iets als bijv. een wltoys v977, is dat ik over die laatstgenoemde positieve dingen hoor, en ook gezien heb op de club.
    Op minder power na (1s vs 2s) kan je er hetzelfde mee als met de mcpx bl en 't is goedkoper in aanschaf/onderhoud en 'k ga als ik over ga na wat groters liever 't grootste deel v/h budget aan de grootste heli uitgeven zegmaar.
    Als ik terugreken wat ik al met al aan de mcpx bl heb uitgegeven 't afgelopen jaar is dat aardig wat al met al.
    Maar misschien hou ik er dan te weinig rekening mee dat 't m'n allereerste heli was en ik vaker
    crashte dan wat nu nog gebeurd.

Schrikken van de prijzen doe ik inmiddels niet zo snel meer, al vind ik 300 euro voor een lipo wel erg veel geld. Denk wel dat ik het voorlopig bij electro ga houden, 'k ben al niet zo'n held met sleutelen.
    (al lijkt brandstof me stiekem ook wel erg gaaf)

Maar goed, eerst maar eens kijken hoe het straks met de Blade 400 gaat; first things first :D

Laatst bewerkt: 25 jun 2015
  9. Lucky Luke

Lucky Luke

Lid geworden:
    8 jul 2014
    Ik ben begonnen met Phoenix en een Nano Cpx. Na ongeveer een jaartje heb ik een Blade 450X gekocht..
    Ik vond het echt ontzettend eng om mee te vliegen.. Was zo bang om hem te crashen.. Ik kon best al aardig vliegen met de kleine Nano in de achtertuin.. Maar met de 450X was het wel even anders.. Het was denk ik gewoon de angst dat je weet dat je schade hebt als je een foutje maakt.. Terwijl die nano gewoon (bijna) niet stuk te krijgen is! Ik heb toen toch als tussenstap een blade 130X gekocht. (Tweedehands te koop voor rond de 80 euro op MP) Ik vond dat een hele fijne tussenstap en vliegt echt ontzettend goed. En als je boven gras vliegt meestal nul schade na een 'verkeerde landing' misschien is een 130X een leuke vervanging voor je mcpx?

10. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    .. blijf maar niet hangen met die 300 € lipo,
    dat is een extreem in een X7,
    da is nog een X5 en een Nx4 een X4, X3 en X2, alles maar top helis,
    en dat andere is een RTF Blade .. tsja, helaas heb ik wat tegen B...,

nitro vliegen is trouwens echt top, 10 minuten op een tankje, tanken in 30 seconden, verder vliegen,
    ergens naar 45 minuten de ontvangerlipo verwisselen (2s 2000 of zo)
    en het gaat verder, da heb je met een electro (bij 45 minuten) al 9 lipos voor nodig ...

11. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Thnx voor de reply's/tips.
    Van Nano naar 130X naar 450X klinkt wel als een logische volgorde Lucky Luke,
    maar vind het in mijn geval minder logisch om naar een 130X over te stappen, al met al vliegt
    dat volgens mij net zo als m'n mcpx bl, alleen is ie ietsje groter.
    + ik heb inmiddels aardig wat onderdeeltjes etc. voor de mcpx bl.

'k moet nu wel ff nadenken wat 'k doe.
    'k was bij m'n vorige berichtje vergeten op hout te kloppen i guess... want net was het boem!
    Echt wazig, paar keer korte heftige trilling in de heli, ik dacht "shit, landen!", maar toen 'viel de heli al om' (barrel roll idee zegmaar), maar dat ging heel snel (vloog ook in idle up met 100% throttle) en
    hij stortte zich ter aarde, viel niet tegen te reageren.
    Eén servo begaf het ofzo i guess, zit ook muurvast.
    'k had me voorgenomen om bij de volgende (dure) reparatie een nieuwe mcpx bl te kopen en wat aan deze nog heel is als extra reserveonderdelen te gebruiken, maar kan 't geld voor een nieuwe niet direct missen.
    Is uiteindelijk wel veel voordeliger (3 servo'tjes is bijv. al 60 euro, terwijl compleet nieuwe bnf heli 160 euro is).
    Maar even kijken hoe 'k het nu ga aanpakken.
    Inmiddels wel geleerd dat 't erbij hoort, maar blijft altijd weer jammer. Deze keer omdat 't lately echt lekker ging met vliegen, soort van 'angst drempeltje' weer overheen weten te komen met die loopings achterover, ook al een paar keer voorover en zelf al voor een 1e keer een barrel role gedaan (die laatste ging echt nog veel te wild/ongecontroleerd, maar hij lukte wel).

'k ga in ieder geval zorgen dat 'k wat centen heb liggen om die gekregen, nog te repareren, Blade 400 klaar te maken als 'k weer thuis ben (plus minus 2 maanden nog).
    11/12 juli ben 'k even een weekendje thuis, en dan neem ik denk ik ook die Blade 200QX mee, met een beetje mazzel is die klaar voor 20 euro (alleen nieuwe body).
    Dan nog ff 3D blades erop en nieuwe firmware er op zetten en 'k ben al met al ook met een paar tientjes klaar #keuzes keuzes keuzes ;):)

Owja, 'k ga morgen nog naar Utrecht, weten jullie daar nog een goede Heli shop?

12. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    nouw, veel succes met alles, Hirzo
    ... en ook met jou gezondheid !
    Groet
    Uwe

13. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    tja. minder vermogen craht minder duur. maar is ook minder leuk;-)
    en je bent nu dit gewend, een kleinere , zwakkere broeder valt dan meestal alleen maar tegen.

14. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Thnx Uwe, komt goed!
    It's a hard knock life soms, maar je kan altijd nog gaan heli vliegen zullen we maar zeggen ;):)

Er moet inderdaad wel een beetje power inzitten @Student want dat bevalt me eigenlijk best goed :D
    'k kijk nog wel ff, hoef nog niet direct knoop door te hakken.
    'k bedacht me nog dat 'k maanden geleden iemand op de club een kapotte servo (1 draadje los) had meegegeven, misschien kon hij em nog fixen. Was dat ding al helemaal vergeten maar hij had em nog liggen.
    Is nu gesoldeerd (nog niet getest) en wordt opgestuurd dus met een beetje mazzel vlieg ik met een paar dagen alweer, en anders is geduld een schone zaak.

15. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Nou, de gesoldeerde servo werkte perfecto, en na een nog afgebroken servo pushrod heb 'k gisteren en vandaag weer gevlogen. Ook weer een aantal keren loopings gedaan, ook paar keer voorover.:eek::cool:

'k weet met iets niet helemaal waar 'k het moet zoeken.
    Na een crashje komt de heli nu onder midstick al los.
    'k schrok er van de eerste keer :eek:
    Meestal start ik met een soft start in idle up door de throttle hold er af te halen.
    Pitch curve die 'k daarbij heb is 0 25 50 75 100
    Landen doe ik in normal, maar gaat nu ook lastiger (teveel positieve pitch).
    Moet mechanisch iets zijn door dat crashje, heli vliegt verder prima.
    'k heb bij de net genoemde pitch curve die 50 nog in stapjes naar 45 bijgesteld, dat helpt,
    maar is op andere vlakken weer niet ideaal, wil ik liever gewoon op 5o kunnen houden.
    Waar moet ik 't zoeken qua afstellen/fixen o.i.d.? (heb helaas nog niet iets waarmee ik de bladhoek kan meten)

16. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    het hoofdtandwiel wil nog wel eens omlaag schuiven over de as.
    dat zit nl geklemt.
    vaak is dat het probleem.

zelf heb ik daar nog nooit met een meter aan gezeten.
    midstick op het timmermansoog 0
    negatief en positief op het oog gelijk.

dan vliegen, kijken of je niet teveel pitch hebt staan.
    of te weinig.

17. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Thnx voor de snelle reply.
    Ik bedacht me net nog of ik wel zeker wist of het wel na dat crashje was, of niet 1 of 2 lipo's daarvoor al.
    'k had klein weekje ongeveer niet gevlogen, toen die servo vervangen en 1 servo pushrod vervangen en wat zitten draaien aan verschillende servo push rods om 't tuimelschijfje weer recht te krijgen.
    Gisteren voor ''t eerst weer gevlogen en toen had 'k het ook al (en op die dag ook dat crashje)
    Klinkt me logischer dat dat em is (servo pushrods anders gezet). Swash wel recht maar verhouding pos/neg pitch nu niet goed staan (gezet).
    Klinkt dat logisch?
    i'll be back;):)

18. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Daar ben ik weer :)
    't was dus inderdaad kwestie van de servo pushrods (ball link) verstellen, ik had veel meer positieve pitch dan negatieve (na 't vervangen van 1x servo + 1x servo pushrod en 'losjes' wat versteld hebben om de swash recht te krijgen daarna).
    Vloog een stuk beter zo, en tof dat alhoewel ze nog veeeeel strakker moeten, de loopings achterover, en inmiddels ook voorover al met een redelijk fatsoenlijke hartslag/stressfactor lukken :eek::cool:
    (alleen de staart die niet altijd meewerkt maakt het soms nog wel even wat extra spannend)

Wat dat (bij 't optoeren er achterkomen dat de heli veel te vroeg loskomt; onder midstick) betreft moet 'k meer werk maken qua pre flight check etc. als 'k straks naar wat groters over ga.
    Puntje 7 van dit wel leuk geschreven stukje zeg maar.

'k mis m'n tailboomsupportsetje wel moet 'k zeggen, staart was met die landing gear + bijbehorende tail boom support wel een stukje strakker, en voor dat geld hoef je 't niet te laten, helemaal als je 't vergelijkt
    met de prijzen voor iets vergelijkbaars van lynx :eek:
    Hopelijk komen ze nog weer terug, bestel ik er direct 2 of 3.

19. servor1986

servor1986

Lid geworden:
    5 dec 2012
    Ipv 2 of 3 te kopen kun je ook proberen niet meer te crashen of niet te veel meer.. zoals jij die Blade sloopt en met de frequentie waarmee je alles naar de bliksem helpt als ik dat zo lees dan denk ik dat je een 450 zo total loss hebt.. ik ben van mening dat, doordat je crashdrempel zo laag zit, je jezelf verkeerde dingen aan leert.. flipjes en loopings zijn leuk maar als je je heli zo regelmatig prakt nog een stapje te ver denk ik..

20. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Proberen niet meer te crashen of niet te veel meer.. Lijkt me sowieso handig ;)

Volgens mij valt 't wel mee hoor met die frequentie.
    1 lipo heeft na 11 maanden intensief gebruik laatst de geest gegeven, dus gebruik er nu drie, en vlieg daarmee de laatste tijd als het kan 2x, dus 6 lipo's per dag, wat dan gem. 4 a 5 dagen per week wel lukt. Als het dan eens in de zoveel weken een keer fout gaat vind ik niet zo raar/veel.
    Helemaal omdat ik waar ik momenteel verblijf niet kan simmen, en dus als het ware m'n mcpx bl als sim gebruik :D

Laatste echte crash waarbij 'k van alles kapot had was toen ik in een afgesloten ruimte - met een metalen hekwerk rondom, ook boven me - probeerde te vliegen in een ruimte van enkele m3. Dat was gewoon dom :rolleyes: en inmiddels alweer een tijdje geleden.
    (helemaal omdat ik m'n expo anders had gezet, denkende dan reageert ie wat rustiger, maar doordat ik daar niet aan gewend was ging 't juist bijna direct fout).
    Daarna nog wel schade gehad, maar als zo'n servo mid flight ineens muurvast komt te zitten doe je ook weinig...
    't crashje waar ik onlangs aan refereerde was er één waar 'k voor de "when in doubt; hit throttle hold" koos.
    (niet aan te raden boven micro size heli's ;))
    Negen v/d tien keer pak je zo'n micro weer uit het gras en vlieg je direct weer vrolijk verder.
    Hij was toen 30, misschien wel 40m van me af en 'k wilde nose in terug vliegen met een flinke tegenwind en twijfelde even of hij wel goed hing (en dus niet verder van me weg ging, wat de sloot in zou betekenen als 'k de oriëntatie inderdaad niet goed zou hebben), verder ook geen schade toen trouwens, moest alleen even een eindje lopen:cool:

Wat betreft meerdere v/d die landing gears + tailboom support kopen. 'k had dat landing+tailboomsupport setje al sinds begin sept. 2014, dus voor zoiets fragiels best lang mee gedaan en wil ze op voorraad hebben omdat het helpt voor een strakkere staart, geen drol kost vergeleken andere merken, en 't er 10x beter uitziet dan stock.

Maar 'k schiet niet snel in de verdediging ;):) \0/

Deel Deze Pagina