How to start this hobby (fast)?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door hirzo, 6 aug 2014.

1. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    klopt.
    hebben we niet.
    al kan het sinds de komst van wegvliegende multicopters wel eens handig worden om zo'n deel te maken.

offtopic
    schoonmaken sensor?
    vertel? wat gaat ie doen als hij vuil is?
    en hoe maak je dat ding schoon...

heb wat problemen met de camera van mn wederhelft, alleen heeft tot nu toe niemand kunnen zeggen wat het kan zijn..
    hij pakt zn autofocus nog wel eens niet goed. op handmatig ziet ie er op het scherm goed uit, tot je de foto neemt, en hem op de computer terugkijkt..

2. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    En hij staat niet toevallig op handmatig focussen terwijl je denkt dat ie op autofocus staat?:rolleyes:
    Lastig om iets over te concluderen met zo weinig informatie, en ik ben zoals bekend sowieso niet de beste techneut :)

Wat voor camera is het überhaupt, en heb je het met 1 lens, of met meerdere?
    Schoonmaken sensor; bij het wisselen van lenzen komt er altijd wel ietsje pietsje stof mee naar binnen.
    Helemaal als je zoals bij mij naast de baan tijdens een rally lenzen gaat wisselen, dat doe ik ook met enige regelmaat (m'n website moet nodig geüpdatet worden)
    Dat blijft dan op je sensor plakken en als de stofdeeltjes groot/veel genoeg zijn zie je ze terug op je foto's.
    Dat is natuurlijk niet de bedoeling en geeft extra werk in de post processing (handmatig in photoshop met bijv. de clone tool de stofvlekken digitaal wegwerken).

Dat alles heeft trouwens in principe niks met (gebrek aan) scherpte te maken.
    Als je een prime lens gebruikt en je hebt micro-AF adjustment als feature op je camera zou je nog kunnen kijken of je het daarmee kan rechttrekken. Maar dat werkt dus alleen bij een prima (vaste brandpunt) lens.
    Des te verder je het diafragma knijpt (dus hogere F-waarde), des te eerder zie je de stofvlekken.
    (vooral bij lichte achtergronden, wit, blauwe luchten, etc.)

Sensor laten reinigen bij een degelijke winkel kost je zo € 25,- euro per keer.
    Kan je vanuit financieel oogpunt dus beter zelf doen. Het is echter wel een secuur werkje met risico's want als je je sensor beschadigd ben je de sjaak.
    In je dslr heb je dan een optie die je moet selecteren waarmee je de spiegel opklapt zodat je bij de sensor kan komen (zorg dat je batterijen vol zitten, want als die op gaan terwijl je bezig bent klapt ie weer dicht en dan heb je 9/10 keer een serieus (duur) probleem.).
    Ook moet je trouwens zorgen dat je het juiste formaat sensor swab hebt (ik heb zelf een aps-c censor in m'n antieke Canon 30D bijv.)
    Je hebt ook speciale reinigigings vloeistof nodig, daarvan doe je een paar drupjes op je swab (kwastje) en ga je in één beweging voorzichtig over de sensor heen.
    Vervolgens een testfoto maken van bijv. een blauwe lucht met diafragma ver dichtgeknepen (F22 ofzo).
    Als er dan nog stof op zit zie je dat snel genoeg terug op de foto, en moet je 't dus nog een keer doen.
    Trouwens in een zo steriel mogelijke ruimte werken!

Maarrrr, hele les over sensor schoonmaken zo :), dat is als ik jou zo hoor niet het punt.
    Afhankelijk van of je het bij één of meerdere lenzen hebt (ervan uitgaande dat je een cam/lens hebt waarbij de AF/MF in de lens geregeld wordt, en niet in de camera zelf), wat voor camera je hebt etc. kan het allerlei oorzaken hebben.
    Misschien nog een idee om er een topic op DPZ over te openen. Daar zitten veel pro's, en met een beetje geluk vind je een hulpvaardig iemand die in de buurt woont en die er wel even naar wil kijken.
    Bij een winkel o.i.d. betaal je sowieso ook onderzoekskosten bijv.

Edit: voor nog een beetje ontopic ;) :)
    In welk subforum kan ik de gevonden Blade 200 het beste plaatsen?

Laatst bewerkt: 1 mei 2015
  3. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Gevraagd?
    Of gewoon onder algemeen. Als de eigenaar hier al actief is.. anders heeft het zowieso geen nut

Qua camera, ik heb het met meerdere lenzen. Lens en camera is al een keer retour geweest naar canon, beide waren in orde. Zegt men.
    Toch blijft het zich voordoen..
    Tegenwoordig schiet ik gewoon 1 foto meerdere keren, meestal zit er dan wel 1 goeie bij;-)

4. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Ok, is goed, ik zal even kijken.
    Inderdaad is het dan wel een vereiste dat de eigenaar hier ook rond aan't koekeloeren is,
    maar een veel groter bereik qua fora hier in Nederland vind je niet denk ik.

Als ik dat zo hoor over het al voor onderzoek aangeboden hebbende wat betreft de camera/lenzen,
    dan moet de conclusie zijn dat het dus aan je instellingen ligt en simpel op te lossen moet zijn.
    Zootje vragen:
    Welke camera is het precies?
    Enne, je gebruikt toch niet de automatische (groen symbool bij 't draaiwieltje) modus he?
    Dan laat je het aan de camera ('s auto focus) over om te bepalen wat het onderwerp v/d foto gaat worden, so to speak.

Kan vaak goed gaan, wat dat betreft is de techniek/software al ontiegelijk veel verder dan wat ik bijv. nog in m'n antieke Canon 30D heb zitten.
    Schiet je standaard in één en dezelfde mode (AV/TV/M) en doet het probleem zich bij alle drie voor?
    Ik ga er trouwens vanuit dat gewoon alles op autofocus staat hier trouwens, dus het schakelaartje op de lens als dan ook de geselecteerde focus mode op de camera zelf, waarbij je dan trouwens weer kan kiezen uit One shot, AI Servo, AI Focus.

Bij die onscherpe foto's. Is er dan niks scherp of een ander deel v/d foto dan de bedoeling was?
    Dan kan het nog zijn dat er iets anders staat ingesteld dan je denkt wat betreft handmatig geselecteerde scherpstelpunten. (als je door de viewfinder kijkt zie je als je de ontspanknop half indrukt één of enkele scherpstelpunten oplichten, als de lens op AF staat)

Op mijn 30D stel ik nagenoeg altijd scherp met Auto Focus (op bijv, macro na dan, dan moet je wel naar handmatig focussen (MF), aangezien je dan met een Depth Of Field (DOF) werkt van ienie mienie millimeters), met handmatig enkel het middelste scherpstelpunt geselecteerd te hebben, ook aangezien alleen het middelste scherpstelpunt bij mijn camera van het type "cross type" is, de andere 8 (Canon 30D heeft 9-points AF systeem) presteren dus minder aangezien cross type beter contrast detecteert en dus sneller en nauwkeuriger scherp stelt.

Bij nieuwere camera's zijn vaak meer, misschien inmiddels wel alle (lately niet verdiept in reviews o.i.d.) scherpstelpunten van dat type, of misschien inmiddels wel nog betere, i dunno.
    Zelf stel ik dus scherp met 't middelste AF punt (ik kijk trouwens altijd door de viewfinder, heb sowieso ook geen live view mogelijkheid met m'n 30D), hou de ontspanknop half ingedrukt, bepaal compositie, en druk vervolgens af.
    (bij een stilstaand onderwerp uiteraard, 't rally gebeuren is weer een verhaal apart)

Laatst bewerkt: 3 mei 2015
  5. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Camera waar het over gaat: canon 550d, met de 18-55mm lens.
    Problemen doen zich ook voor met een 50 mm lens, en de telelens.

De foute foto's zijn meestal wel scherp, alleen vaak net voor, of net achter het onderwerp.
    kun je mooi zien als je langs een muur schiet, of de schoenen over de straat heen moet fotograferen
    Ene dag heeft hij het ook meer dan de andere dag.. dus zal ook ergens met de sluitertijden te maken hebben.
    heb alleen nog niet ontdekt waar het nu in zit..^

Ik schiet wat meer mode zaken. Model op straat, proberen een grote scherpte diepte te krijgen
    Diafragma groot.. nu kun je dit natuurlijk wel dichter zetten , maar dan wordt het net niet wat we willen

Ik schiet overigens altijd in de m, manual. Focus doe ik dan wel weer op AF, je kan eigenlijk op het oog net niet lekker zien of hij nu precies wel scherp is, of niet

Ik kijk ook door de viewfinder. En heb mn focuspunt vast staan op het midden. Heb er een hekel aan als hij zelf bepaalt wat scherp moet...

6. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    "Ene dag heeft hij het ook meer dan de andere dag.. dus zal ook ergens met de sluitertijden te maken hebben."

Die logica volg ik effe niet, hoe bedoel je dat?
    Sluitertijd bepaal je zelf immers in Manual.

Email me anders eens een originele RAW foto die niet goed is.
    Die 18-55mm is is een kitlens? daar moet je ook geen wonderen van verwachten qua onder andere scherpte, helemaal vol open qua diafragma.
    Ik wil als standaard lens eigenlijk nog een keer de EF-S 17-55 f2.8 hebben, daar is nu een cashback actie van trouwens.
    Veel geld voor een niet L-lens, maar als je niet snel richting full frame camera gaat de beste standaard lens als je het nog enigszins betaalbaar wilt houden imo.

'k heb zelf nog een oude EF 24-85mm F/3.5-4.5 uit 't analoge tijdperk er op zitten als standaard lens. Heeft z'n voor en nadelen vergeleken vergeleken met zo'n standaard 18-55mm kitlens.

Die 50mm die je noemt, is dat de plastic fantastic, of iets uit de L serie?
    De eerstgenoemde moet je sowieso wel wat knijpen voor wat scherpte.
    Je zou ook hier nog even kunnen kijken, maar aangezien je het bij drie lenzen hebt lijkt het me sterk dat je bij alledrie front- of back focussing problemen zou hebben.

Naverscherpen in de nabewerking etc. doe je ook wel neem ik aan?

7. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Dat is inderdaad de plastic fantastic ;-)
    En daar heb ik het minste problemen mee, raar genoeg

Wat ik bedoel met sluitertijden, is dat het lijkt dat wanneer de tijden langer worden, hij meer focusproblemen lijkt te ontwikkelen.
    Lijkt, hij heeft het soms ook op een stralende dag.
    Tuurlijk bepaal je dat zelf... maar ja, scherpte diepte, ik probeer de iso laag te houden...
    Ikzelf en het onderwerp staan stil genoeg..

Is natuurlijk ook redelijk kritisch met dat diafragma helemaal open.
    En heb ook al gemerkt dat hij op sommige kleuren de afstand niet lekker kan pakken.
    Misschien toch eens naar een goede lens..

8. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Blijft een apart verhaal. 'k vind het raar dat ze bij Canon niets vinden en er blijkbaar niet 1,2,3, uit te komen valt. Ik blijf de indruk houden dat het iets met instellingen moet zijn dan.

Je schrijft nog iets over meer problemen bij langere sluitertijden, maar wat is daarbij dan "lang"?
    Heb je het dan over 't veschil tussen 1/250 en 1/500 of bijv. 1/250 versus 2 minuten.
    Iets obvious is natuurlijk nog bewegingsonscherpte door te langzame sluitertijden, maar ik neem aan als ik jou zo hoor dat je dat wel door hebt en voor de soort fotografie die je doet adequate sluitertijden hanteert.
    (van daaruit is't misschien nog een optie om in Tv, niet M te schieten, dus je sluitertijd vastzetten op een waarde die bewegingsscherpte uitsluit, en vervolgens te testen of je het probleem nog hebt)

'k heb trouwens nieuws over m'n komende 'afwezigheid'. Volgende week maandag gaat 't beginnen en
    dan wordt het dus een tijd stil hier, vanaf mijn kant.
    Terugkomst en dan hopelijk weer wat bezig qua baan gaan we vieren met een Blade 400 die dan direct in elkaar gezet gaat worden :)

9. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Nou, ik kan doorgaans aan de omgeving zien waar het scherpe punt zit..
    Als er iets scherp is, staan de instellingen goed, maar is er iets met de afstand niet goed.
    Mijn boerenlogica verteld dat tenminste..

Qua tijden, als ik het over langzaam heb, praat ik over meer dan 1/100e
    beweging van het model kan dan natuurlijk ook nog.. alleen zie je dan het scherpe punt van de foto ook bij het model zitten..
    het lijkt, volgens mijn boerenverstand, ergens in de afstandsmeting of de overbrenging op de lens te zitten...

zal ook voor een groot deel in de afstelling van het diafragma zitten. Standaardlens, en dan extremen opzoeken vergt net teveel ;-)
    Ik kan af en toe zien op de foto's dat ik maar 50 cm scherp heb ik een foto, daarvoor en daar achter alles wazig. Ook de bedoeling..
    maar wil altijd graag weten waarom iets niet gaat zoals ik wil. Zo ook dit dingetje, het net op het verkeerde punt scherp stellen.

10. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Afhankelijk van het gekozen diafragma kan het gebied dat (echt haar)scherp is heel klein zijn, vergis je daar niet in.
    (om een indruk te krijgen moet je anders effe een DOF calculator googelen waar je diafragma en afstand tot het onderwerp kan instellen)
    Daarbij ligt -uit m'n hoofd- 2/3 van wat scherp is achter het punt waarop je heb scherpgesteld, en 1/3 er voor.
    Als ik zelf bijv. mensen op de foto zet stel ik scherp op de ogen (of net er naast bij gebrek aan contrast), omdat die anders niet zo scherp zijn als ik wil, vergeleken bij bijv. op de wang of neus scherpstellen.

Ik vind het echt donders irritant dat ik het niet vanaf afstand voor je kan oplossen, daar het volgens mij iets (relatief) simpels moet zijn qua instellingen/manier van werken.

11. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Zo dan, hoog tijd voor 'n update.

Waar 'k momenteel zit heb 'k beperkte mogelijkheden om (buiten ) te kunnen vliegen, naar verwachting ben 'k binnen een maand of drie weer thuis. (en dan direct met de Blade 400 aan de slag #can't wait :))

Naast af en toe buiten (kunnen) vliegen, ben 'k wel binnen met de mcpx bl aan de slag geweest, met wisselend succes:rolleyes:
    In kleine ruimtes van een paar m2 is het vragen om problemen natuurlijk, maar anders viel er weinig te vliegen en dat kon natuurlijk ook niet :cool:

Bij de meest recente crash heb 'k 't heli-tje op een balkon tegen een ijzeren hek/afrastering aangevlogen, dat vond ie niet zo leuk :eek:
    Zelfs de mainshaft was dwars door de midden!
    Was tevens 't definitieve einde van m'n aftermarket landinggestelletje met tailboom support setje.
    (eerder al op 2 plekken met lijm/krimpkous gefixed)
    Maar goed, zo wordt ik wel handiger in't knutselen :cool::)
    'k had nog een reserve mainframe en standaard landingsgestel liggen, en de rest wat kapot was bijbesteld.
    Alles nu voor 't eerst helemaal los gehad en alles overgezet op een nieuw main frame-pje en inmiddels ook al weer vliegend gehad.
    Helaas bleek de swashplate ook nog te erg beschadigd naderhand, die krijg 'k morgen binnen.

Iemand nog een tip waar 'k een goede kwaliteit philips kruiskop 0000 mini schroevendraaier kan bestellen?
    Kleinste dat ik nu heb is PH 00, maar wil nog 'n slag kleiner hebben.
    (klein genoeg om de servo mechanics ("dat witte deel") van het servo printplaatje te schroeven, slag kleiner(e schroefjes) nog dus dan de schroefjes waarmee 't printplaatje aan 't frame vast zit)

Laatst bewerkt: 11 jun 2015
  12. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Gistermiddag ook nog 2 lipo-tjes buiten leeggevlogen met de mcpx bl, ik denk met de hardste wind waar ik tot nu in had gevlogen, ging echt helemaal nergens meer over:eek::) (constante harde wind + nog hardere windvlagen, heli all over the place, wind smeet er meters mee zegmaar :) )
    Maar was wel leuk (en een beetje spannend :D), en 2 keer 'gewoon' netjes kunnen landen ook nog, al was dat wel even alle hens aan dek! (vliegen doe 'k normaal gewoon met 100% throttle constant in idle up, en heb normal nu ingesteld op 70% throttle boven midstick, daar land ik dan mee)

13. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ja, windkrachtje 3 vind dat kleintje al erg spannend.. laat staan vlagen van 4 ;-)

over het landen, iedereen heeft zijn eigen ding..
    Ikzelf land gewoon zoals ik opstijg en vlieg. ik schakel niet tijdens de vlucht, optoeren op de grond, en gaan.
    landen gewoon met gas erop, dan blijft hij lekker bestuurbaar. de fut is er vlot genoeg uit als de hold erop gaat ;-)

14. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Wat je zegt over hoe je land, doe je dat ook zo met de mcpx bl?
    't dinkie dondert soms zo snel om vind ik (oneffen grasveldje als ondergrond helpt dan ook niet echt), als ie al niet omwaait:D (en dan is mijn logica van "beter met minder hoog toerental omvallen dan op volle toeren" zegmaar)

Maakt het voor de toekomst (grotere heli's nog uit) wat je je beter (niet) aan kan leren qua op/aftoeren etc?
    Met de mcpx bl stijg ik soms op in idle up (collective op midstick en throttle hold er af halen), en wacht ik al
    dan niet tot ie op volle toeren is. (op de ESC vertrouwen komt het dan op neer toch?)
    Maar soms ook in normal, dus variabele (oplopende throttle curve) en dan in mid-air overschakelen naar idle up (100% throttle).
    Vanmiddag ook wel weer even lekker kunnen vliegen, wel een redelijk windje, maar kan/durf nose in nu ook met aardig wat wind. Moet de komende tijd wel weer even werk maken van bochtjes linksom want betrapte mezelf er op dat ik weer vooral rechtsom bochtjes aan't vliegen was. + ook wat rustiger/netter leren vliegen, al is dat met de wind v/d laatste tijd i.c.m. zo'n mcpx bl nogal lastig te oefenen.

15. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hoe kleiner de heli, met hoe meer dingen je weg komt.... Sowiso, v.w.b. sommige dingen, zoals deze, ga je toch al anders met kleine heli's om....

Dom voorbeeld: zoek hoog gras op, en je hoeft al niet eens meer te leren landen: gewoon op 1 m hoogte throttle hold activeren en de rotor staat bijna stil vóór je het gras raakt. Kun je bij een 450 al niet meer doen.

Dus niet te veel zorgen maken over aanleren/afleren, want je moet tóch wel dingen opnieuw aanleren als je groter gaat vliegen....

Groet, Bert

16. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    in idle up landen kun je hem neerzetten, en met negatief tegen de grond houden.
    niet vol negatief.. beetje aanvoelen.
    dan hold erop.
    zelf land ik, en gooi meteen de knop om.
    dan zet ik de mcpx vrij vlot vol negatief, waardoor de vaart snel uit de bladen is.

grotere heli's hebben dit een heel stuk minder.
    maar ook die land ik in idle, dan 0 pitch, hold erop en af toeren.
    eventueel een tik geholpen door zachtjes negatief te geven.

optoeren doe ik altijd met soft start.. gewoon meteen in de idle zetten.
    alleen de maiden is spannend, dan moet je er even achter komen of de soft start werkt ;-)
    doorgaans test je dat met de motor los van het tandwiel.. maar eerste optoerbeurt blijft spannend.
    brandstof toer ik op in normal, om daarna pas naar idle te gaan.
    brandstof heeft geen soft start, en sommige toeren te agressief op om meteen naar idle te gaan.

verder is het een erg goede gewoonte om te blijven sturen tot de bladen zover stil staan dat de heli niet meer om kan vallen of weg kan waaien.
    optoeren en aftoeren...
    ik zie het iets te vaak dat mensen praten, vogeltjes kijken of weet ik wat terwijl de heli aftoert of optoert.
    en ik zie toch zo'n heli nog wel eens een rare bokkesprong maken..

17. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    "Hoe kleiner de heli, met hoe meer dingen je weg komt.... Sowiso"
    Dat vind 'k wel een interessante opmerking Bert.
    Gemiddeld genomen denk ik nu wel (eens) van "ik kan 't best aardig, bochtjes beide kanten op lukt in principe en ook met behoorlijk wat wind kan ik em in de lucht houden en netjes/smooth landen"

'k heb van horen zeggen dan gehoord dat wat ik nu met de mcpx bl kan, ik dat ook met een grotere heli zou moeten kunnen, makkelijker zelfs (want stabieler, kan beter tegen wat wind).
    Maar jouw opmerking lijkt dat tegen te spreken, of interpreteer ik dat dan verkeerd?
    Maar goed, nog een paar maandjes max. dan kom ik er vanzelf achter i guess :D
    Ben er wat dat betreft wel aan toe om een keer wat groters te proberen, nog een dikke 2 maanden vanaf nu en ik ben alweer bijna een jaar aan de gang realiseerde ik me laatst.
    Maar goed, zoals 't nu gaat is't ook wel leuk en blijft 't beetje betaalbaar.
    Komt wel steeds meer bij :)
    Bijv. met de mcpx bl heb ik me nu (of beter gezegd vijftig euro geleden al) voorgenomen om als ik er nog eens wat aan sloop om dan gewoon een nieuwe te kopen, 'k zag em al ergens voor 160 euro en dat is prijstechnisch dan gewoon voordeliger dan om de zoveel tijd 20 euro hier, 25 daar, nog een keertje 30 euro voor weer wat andere dingetjes etc. etc.
    Of misschien beter straks eerst alleen met de Blade 400 verder gaan, al heb 'k ook die gevonden blade 200qx quadcopter nog die 'k nog wel vliegklaar wil maken, en zo blijf je bezig, lol:rolleyes:

En @ student: soft start is in idle up op laten toeren door throttle hold er af te halen en op je esc te vertrouwen, of haal ik nu dingen door elkaar?

18. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    klopt.
    soft start houd in dat je regelaar in een bepaald aantal sec van 0 naar volgas gaat. of iig wat je instelt.

wat bert bedoelt, is dat een mini nogal snel dingen vergeeft. crash is vaak geen schade
    veel vermogen, vaak kun je op puur vermogen jezelf redden.

met een grote heli kom je regelmatig niet eens in de situatie dat je op puur vermogen eruit moet komen.
    anders is het jouw keuze;-)
    daarom is groot eerder een verademing als je mini in kunt houden..

19. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee... mijn opmerking is niet tegenstrijdig: het is niet wat jij KUNT, het is wat de heli kan verdragen...
    Dus JA... als jij een MCPX in de lucht kunt houden, kun je een goed vliegende grotere heli ook in de lucht houden, al zal de overstap naar 700 klasse echt fout gaan i.v.m. dat je timing complete verkeerd is, maar dat valt onder de noemer "gewenning": Een rubberboot met aanhanger stuurt niet anders als een zeeschip van 150 meter, maar je stapt niet zomaar over :D

Maar het verschil zit hem in, dat de fout die je met een MCPX mág maken, omdat het geen schade oplevert, met een grotere heli wél afgestraft wordt met pijn in de portemonnee....

En daarnaast, de extra stress tussen de oren die dat oplevert, daar moet je sowiso ook even mee om leren gaan....

Groet, Bert

20. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    @brutus, bij ons in Antwerpen zijn de zeeschepen tegenwoordig al bijna 400 meter hoor :) ;)

En hirzo je zal idd zeker met een grotere heli kunnen vliegen maar het vraagt effe wat meer verfijning en hoe zal ik het zeggen.. een vorm van respect tegenover de heli om hem niet te bezien als een stuk speelgoed (wat al wel snel gebeurd met een micro ) waar je ongestraft zo maar wat mee kan doen, gevolgen zijn veel groter, geld dan zowel voor materiële als zelfs menselijke schade.

Zeker niet om je af te schrikken want grotere heli's vliegen idd super goed en zijn minder nerveus dan de kleine, hangt er ook wat vanaf hoe je hem afstelt natuurl. Maar mits de juiste discipline bij de piloot en af en toe wat onderhoud aan de heli is er geen enkel probl.

Mvg

Laatst bewerkt: 16 jun 2015

Deel Deze Pagina