Houten model Batavia

Ziet er netjes uit Hans.
Maar 1 zeil helemaal opgerold en de andere half ??????
Of ben ik te snel met mijn commentaar.....

Ze zijn bezig de zeilen op te rollen Sjors.....:rolleyes:

Punt is dat het tweede zeil best hoog is, en vrij stug. Ik krijg het dus niet helemaal opgerold. Dan maar ergens in het midden.

Derde en laatste zeil wil ik helemaal oprollen.

Zeker te druk met alles in "duigen" te laten vallen zeker:rolleyes:
Zonder dolle; Netjes gedaan, ik vindt dit eigenlijk de mooiste manier van zeilen aanbrengen!

Vind ik ook - oogt authentiek. Zie je ook wel op schilderijen.

En ik doe wel eens wat anders tussendoor ja.
Vaatjes kruit maken is leuk hoor.;)

Belegpunten.

Ik ben met de diverse zeilen bezig, de geilijnen en al het andere tuig wat er rondhangt, en kom tot de conclusie dat ik toch eigenlijk te weinig belegpunten heb.

- Fokkemast 2 x 11 aan de zijreling en 8 aan de mastvoet = te weinig

Is dat nou normaal?:confused:

Als je een modelbouw tekening gebruikt heb je inderdaad te weinig belegpunten. Dat komt omdat er tuig is komen te vervallen. De fabrikant heeft alleen de op het oog belangrijkste tuigage uitgebeeld. Je zult dus naar het schip zelf moeten kijken hoe deze is getuigd is. En dat als referentie nemen.

Dus het is wel normaal bij gebruik van een modelbouw tekening. Niet normaal als je historisch correct wilt bouwen. :p

Ik heb even door de foto's geneusd. Aan de zijreling tel ik er 13. Aan de mast kan ik het niet goed zien. Ik neem aan dat de knechten daar ook worden gebruikt.

Met 13 zou ik het wellicht net redden, maar ik heb er geen ruimte meer voor. Ik sjoemel wel hier en daar.

Weet ook niet hoe andere bouwers het bij deze kit van de Batavia gedaan hebben...:rolleyes:

Als je een modelbouw tekening gebruikt heb je inderdaad te weinig belegpunten. Dat komt omdat er tuig is komen te vervallen. De fabrikant heeft alleen de op het oog belangrijkste tuigage uitgebeeld. Je zult dus naar het schip zelf moeten kijken hoe deze is getuigd is. En dat als referentie nemen.

Dus het is wel normaal bij gebruik van een modelbouw tekening. Niet normaal als je historisch correct wilt bouwen. :p

Ik heb de tekeningen zoals die origineel op de werf gemaakt zijn. Die geven helemaal geen belegpunten aan....

normaal heb je 18 belegpunten hans 6 op de reling langs 2 kanten dat is 12 en 6 aan de mast.

de grote raa hangt aan de spenen of met een haak aan het dek de 2 bovenste raas hangen aan de mast zelv met een kikker. je zou dus 21 touwen moeten hebben die naar beneden komen als het goed is

Ok! Zo heb ik het niet gedaan, want ik heb de knechten gebruikt voor de drie ra's. Daarnaast wat ringen in het dek als belegpunt genomen.

Dit is dus historisch gezien niet correct - maar dan zijn er nog wel wat puntjes te noemen...

Hans,

Even compleet off topic maar.....ik heb 2 foto's geplaatst bij jouw log op MSW....
Van de Duyfken , toen hij aan kwam op Terschelling.....

Omdat de eerste mast zo goed als klaar is een paar foto's (staan ook op MSW)

Weinig commentaar van mijn kant - maar je ziet wel mijn beperkingen als modelbouwer.

full

full

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
niet zo bescheiden hans .
ziet er inderdaad top uit, niet vergeten dat dit geen kid is maar alles zelf gemaakt spul is dus niets mis mee hoor.

macro fotos zijn altijt zo ingezoomt als of je met een vergrootglas op je model zit te kijken en dat gebeurt nu eenmaal niet hans.

je hebt het beste uit je zelf gehaald voor wat je nu kan berijken en dat is op zich al een grote prestatie. als je u 5 de schip shratsbouw maakt dan zul je ook zien dat je telkens verbetert en als je 80 jaar bent als je niet meer kunt bouwen ben je een volleert scheepsbouwer ;) zoals alle anderen

Dank je mannen - maar ik ken mijn beperkingen wel degelijk. Het verfwerk is niet overal strak, en ik schuur niet altijd glad genoeg. Valt mijzelf uiteraard wel op - maar vooruit...

Mijn oma zei dan altijd: ze doenen het er maar mee:D

Back