Horten XL electro van LCtech

Ik heb ook bijna de vleugels af. De manier dat je de vleugeltippen aanbouwt vind ik inventief. Zelf had ik al wat plankjes op elkaar gekleefd om als een massief blokje tegen de vleugel te kleven.
Maar ik denk dat ik het ook op jouw manier ga proberen met een ligger. Ik heb gezien dat sommige bouwers de vleugeltip wat naar boven schuren zodat ze kleine winglets hebben, vind ik wel mooi, alleen vraag ik me af of dit het vlieggedrag gaat beïnvloeden.

Zender heb ik ook al geprogrammeerd, ik dacht dat dit een fluitje van een cent ging zijn maar daar ben ik toch wel enkele uren zoet mee geweest.
Frederik, hoe staat het met jouw Horten?

De motoras is nu gemonteerd. Ik heb lagers gekocht met een flensrand en die met uhu endfest in de rompspanten gelijmd. De uitlijning van het middelste lager wordt heel simpel gerealiseerd door een los spant dat pas later wordt verlijmd. Ik twijfeI nog steeds aan de koppeling maar eerst deze maar eens proberen en eventueel vervangen door een ander exemplaar.
IMG_4101.jpeg
IMG_4102.jpeg

De motoras is nu gemonteerd. Ik heb lagers gekocht met een flensrand en die met uhu endfest in de rompspanten gelijmd. De uitlijning van het middelste lager wordt heel simpel gerealiseerd door een los spant dat pas later wordt verlijmd. Ik twijfeI nog steeds aan de koppeling maar eerst deze maar eens proberen en eventueel vervangen door een ander exemplaar.
Vario heeft een constructie dat het lager in het midden in rubber opgesloten is of zo, dat het iets kan bewegen.

Zou ik op een tekening op moeten zoeken als je geinteresseerd ben.

Gr
Arie

Voor de vleugel - romp bevestiging moesten nog een paar kleine aanpassingen aan de romp gedaan worden. Deze stonden niet op tekening. Helaas weer slecht gepland - de inslagmoer in de vleugel kon met het nodige prutswerk nog aangebracht worden.
IMG_4195.jpeg
IMG_4196.jpeg
IMG_4197.jpeg

Ik heb op een welbekend duits forum gelezen dat de positie van de bungee haak op ongeveer 1/3 van de vleugelkoorde moet liggen. Ik heb een positie gekozen die aanzienlijk meer naar voren ligt. Iemand met ervaring die hier iets over kan zeggen?

Bedoel je op 1/3 van de koorde in het vleugelmidden? Dan zit je, door de pijlstelling, waarschijnlijk ruim voor het neutraal- en zwaartepunt. Nog meer naar voren kan geen kwaad is mijn ervaring. Vuistregel voor bungee: haak minimaal de gemiddelde koorde vóór het zwaartepunt.
Je wil startsnelheid te maken, om daarna op de motor verder te vliegen neem ik aan. Gaat probleemloos. Dan is er, in tegenstelling tot wat weleens werd beweert, ook geen grote bungeekracht nodig. Ca 2x het vliegtuig gewicht is voldoende. Ik gebruik tegenwoordig van dat ommantelde elastiek. 12 meter elastiek en 10 meter lijn. Die rek ik zo’n factor 2 op.

Een aantal posts terug kun je de positie van de bungeehaak zien. Die zit zeeer ruim voor het zwaartepunt. Mijn vraag was meer of iemand ervaring heeft met bungee lancering van Hortenvleugels en de beste positie van de haak.
Ik heb er ruim ervaring mee. De methode Maarten hieronder noemt is een goed uitgangspunt.

Bedoel je op 1/3 van de koorde in het vleugelmidden? Dan zit je, door de pijlstelling, waarschijnlijk ruim voor het neutraal- en zwaartepunt. Nog meer naar voren kan geen kwaad is mijn ervaring. Vuistregel voor bungee: haak minimaal de gemiddelde koorde vóór het zwaartepunt.
Je wil startsnelheid te maken, om daarna op de motor verder te vliegen neem ik aan. Gaat probleemloos. Dan is er, in tegenstelling tot wat weleens werd beweert, ook geen grote bungeekracht nodig. Ca 2x het vliegtuig gewicht is voldoende. Ik gebruik tegenwoordig van dat ommantelde elastiek. 12 meter elastiek en 10 meter lijn. Die rek ik zo’n factor 2 op.
Je moet je realiseren dat hoe meer de positie naar voren gaat, hoe meer het een speedstart wordt.
Hoe verder naar achteren, des meer een hoogte start.
Ergens daar tussenin geeft oha. het beste midden tussen die twee.
Uiteraard hangt het ook af van het type Horten: voor een snelle Horten ga je iets meer naar voren zitten, voor een echte thermieker juist iets meer naar achteren.

Justus, bedankt voor de tip. Ik ga er een bestellen! Overigens een mooie kist! Vliegt dat nu beter met een dubbele staartboom?

Ik lees nu pas dat je nog een vraag stelde:stout:

Het vliegt vooral anders, ik kon er met minder roerinput korter mee draaien dan de originele Inside en heb dat ervaren als beter.
Het vraagt wel om meer samenspel met rol en richting om de bocht in te zetten maar eenmaal in de bocht heb je alleen nog maar een heel klein beetje up en richting nodig om door te draaien. De originele inside vliegt meer als een 2 asser met rolroerondersteuning en dat ervaren velen als fijner vliegen.

Ik was even van de radar dus vandaar een late reactie. Goed om te weten dat 2x het gewicht voldoende is. Ik gebruik voor EDF’s 4x het gewicht.

Back