Horten XL electro van LCtech

Het “franse” misverstand is inderdaad helemaal opgelost met dank aan Dirk.
De franse bouwer heeft ook gelijk gereageerd op mijn vraag. Zijn voorkeur gaat uit naar dubbele web platen van 0,8 mm ply. Uiteindelijk gewoon een kwestie van “smaak”. Ik houd het op een enkele webplaat van 3 mm hard balsa!
 
Een korte update; de linker vleugel zover gereed gemaakt voor de onder indekking (een hele lijst met klusjes) Op de tweede foto zie je de kabelboom, ingepakt in schuim.
24EDB1FD-2F04-4419-A180-4FC11B101148.jpeg
4711367F-CD73-4B8D-9917-8A164D2CF23C.jpeg
 
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! Het is weer een tijdje stil geweest. Maar ik heb toch nog een paar uurtjes aan de Horten gewerkt. Ik ben de rechter vleugel nu ook zover aan het voorbereiden dat de indekking kan worden aangebracht . Ik zal in de komende dagen een lijst met “klusjes” plaatsen die uitgevoerd moeten worden voordat de indekking aangebracht wordt - altijd handig voor geïnteresseerden. Ik ben bij de linker vleugel een aantal zaken vergeten maar daarover later meer.
EC27D2A8-45AE-4D2A-8E0A-17CE4771464B.jpeg

6C0C20F9-C6D4-4D5F-B173-6C372D14EA1D.jpeg

475BB3A2-C1D4-45D4-A88E-6FD26914CA5D.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De tippen van dit model hebben een soort haaienvin vorm. Niet echt Horten style dus dat wil ik anders doen. De tekening laat verder ook niet zien hoe de tip is bevestigd. Gewoon stomp tegen de vleugel leek mij onvoldoende. Dus nog een wijziging. De foto’s spreken hopelijk voor zichzelf. De tip wordt nog opgevuld met balsa.
3FF3C0DB-526C-4831-BD71-BCEC426B120A.jpeg
BD25AEC7-315B-480D-AA7E-DDAF200D3F11.jpeg
 
De tippen van dit model hebben een soort haaienvin vorm. Niet echt Horten style dus dat wil ik anders doen. De tekening laat verder ook niet zien hoe de tip is bevestigd. Gewoon stomp tegen de vleugel leek mij onvoldoende. Dus nog een wijziging. De foto’s spreken hopelijk voor zichzelf. De tip wordt nog opgevuld met balsa.
Bekijk bijlage 568104 Bekijk bijlage 568105

Ik heb ook bijna de vleugels af. De manier dat je de vleugeltippen aanbouwt vind ik inventief. Zelf had ik al wat plankjes op elkaar gekleefd om als een massief blokje tegen de vleugel te kleven.
Maar ik denk dat ik het ook op jouw manier ga proberen met een ligger. Ik heb gezien dat sommige bouwers de vleugeltip wat naar boven schuren zodat ze kleine winglets hebben, vind ik wel mooi, alleen vraag ik me af of dit het vlieggedrag gaat beïnvloeden.

Zender heb ik ook al geprogrammeerd, ik dacht dat dit een fluitje van een cent ging zijn maar daar ben ik toch wel enkele uren zoet mee geweest.
 
Ik heb ook bijna de vleugels af. De manier dat je de vleugeltippen aanbouwt vind ik inventief. Zelf had ik al wat plankjes op elkaar gekleefd om als een massief blokje tegen de vleugel te kleven.
Maar ik denk dat ik het ook op jouw manier ga proberen met een ligger. Ik heb gezien dat sommige bouwers de vleugeltip wat naar boven schuren zodat ze kleine winglets hebben, vind ik wel mooi, alleen vraag ik me af of dit het vlieggedrag gaat beïnvloeden.

Zender heb ik ook al geprogrammeerd, ik dacht dat dit een fluitje van een cent ging zijn maar daar ben ik toch wel enkele uren zoet mee geweest.
Leuk om te horen dat je flink voortgang maakt! Kun je al iets laten weten hoe je de programmering hebt aangepakt ? Ik ben zeer benieuwd!
 
Nu ik toch aan het typen ben; een aantal posts terug heb ik melding gemaakt van een aantal fouten in de eerste vleugel die ik nog moest corrigeren.
Ik was vergeten om een versterking voor de vleugel pen aan te brengen en verder moest ik nog een eindstop in de vleugelbuis lijmen. Voor deze klussen moest helaas de indekking weer open gemaakt worden. Twee kleine operaties die inmiddels met succes zijn uitgevoerd!
CF5FF176-F82A-44C8-B2BB-39E6AF1C13DE.jpeg
DB9C4B3D-75EF-4B60-A1A4-BB1B71096F74.jpeg
 
Er zijn weer een paar vorderingen te melden. De vleugelkleppen zijn uitgesneden en verkast (vreemd woord). Daarnaast heb ik de opening voor de servo’s en de neuslijst aangebracht. Met een schuurbeurtje kan het werk aan de vleugels dan afgesloten worden waarna ik weer met de romp aan de slag kan!
8915EC7F-751C-4130-B733-AFDDA7168327.jpeg
C88DB425-430A-45CF-9502-B82D00018667.jpeg
DB878780-13B0-4154-8C27-333F550F4DDF.jpeg
3A7211C6-B705-43F5-8968-69B7F0064BAA.jpeg

F2CA7B7E-C631-4E59-98DB-9BCBD0BA4C68.jpeg

0C0F4040-8005-45A6-A8AA-E684C31F13AC.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Hoe gaat het met dit project? Vliegt er al iets of zijn er onverwachte obstakels?
 
Even een bouwpauze doet de mens goed. Die tijd gebruik ik zelf altijd om musea met luchtvaartgeschiedenis af te klepperen. Zoals vandaag in de Hunsrück. Met… verhip dat lijkt wel een Horten. Als je ‘t goed vindt, deel ik een foto:

full


full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet zo thuis in de tijdlijn van de Hortens, maar 1952... dan moeten ze toch al in Zuid Amerika gezeten hebben lijkt me? Dan is het wel bizonder dit toestel in een Duits museum te treffen.
 
Je vermoeden klopt Bart. Tenminste als ik her en der wat bronnen raadpleeg komt daar het volgende in naar voren:
  1. Begin jaren 50 zitten de Hortens in Argentinië,
  2. Er werden nog wel een paar van dit soort toestellen gebouwd: 3 Horten Urubu “Pappenheim” type XVc
 
Back
Top