Horten XL electro van LCtech

@Dopieman

Hieronder het lijstje en waar je ze voor nodig hebt kan handig zijn voor de bouw.


8 liggers in Den 10x5
28 stuks Balsa 2mm
3 stuks Balsa 3mm
6 stuks Balsa 4mm
3 stuks Balsa 6mm
1 stuk Balsa 10mm

Eigenlijk sta je er van te kijken hoeveel hout je eigenlijk nodig hebt...

Waar gebruikt:

Beplanking vleugel aanvalsboord 12x 2mm Balsa
Beplanking vleugel vluchtboord 8x 2mm Balsa
Beplanking vleugel tussen aanvalsboord en vluchtboord 3x 2mm Balsa
Beplanking op de ribben (strips) 1x 2mm Balsa
Beplanking romp 3x 3mm balsa
Liggers (voor) in Den 10x5 8stuks
Liggers (achter) Balsa 6x 4mm Balsa
aanvalsboord Balsa 3x 6mm
dichten tussen de 2 voor liggers(Den) 3x 2mm Balsa
dichten van rolroeren en opening vleugel (na uitzagen rolroeren) 1x 10mm Balsa
dichten servo compartimenten in de vleugel 1x 2mm Balsa
Das inderdaad een behoorlijke stapel hout! Toen ik met dit model begon (dec 22) was er nog balsaschaarste. Mijn lokale modelbouw winkel heeft maanden lang de schappen met balsa leeg gehad. Nu is de situatie wel weer wat beter. Voorlopig kan ik nog uit eigen voorraad putten!
 
En gelijk ook maar even een update van de bouwplank. Ik ben bijna klaar met de webplaten van de 2e vleugel.
FDB7137A-6F83-4203-B901-D600F45DC74F.jpeg
1041A1A6-11DE-44AD-A7B9-990666096ACB.jpeg
 
Even een tussenstand. De bovenbeplanking aangebracht op de linker vleugel. Bij de wortel heeft de vleugel een kromming in twee richtingen (hol in langs richting) . Dit vraagt wel wat passen en meten om de beplanking naadloos aan te brengen. Het is daarom ook onmogelijk om de beplanking in een geheel aan te brengen. Ik maak het balsa aan de buitenkant vochtig. Hierdoor neemt het al vanzelf een kromming aan. Dit is wel prettig omdat ik vrij hard en stijf balsa aan de wortel gebruik (40 gram)
85613B30-F784-4EA7-8456-B8167C0A9106.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Een volgende stap is de servos aanbrengen. Maar zoals ik al eerder bericht had wil ik de servos onder een indekking aanbrengen. Hierdoor kan ik ze later vervangen zonder de folie kapot te snijden. Ook moet de drijfstang van de roeren door de afdekking gevoerd worden ipv door de folie. Om het zicht op het mooie vleugel binnenwerk te behouden wil ik echter niet te veel indekking aan brengen. Daarom maar even creatief met een schaats aan de slag geweest!
DA4B0271-6C4D-4A6E-9403-49065C23C8D3.jpeg
 
Misschien een detail maar wellicht interessant voor diegene die ook deze Horten (willen) bouwen.
De wortel sectie (rib 1,2 en 3) heeft een tamelijk sterke curve in de achterlijst. Het viel mij al op dat de vleugel getordeerd was want de spanten 2 en 3 stonden niet meer met hun voetjes op de bouwplank. De ontwerper heeft dit ook voorzien en heeft daarom onder elke rib een contramal geplaatst. De vleugel kan nu keurig in de juiste vorm gedrukt worden. Om te voorkomen dat de achterlijst later weer terug buigt heb ik extra webplaten aangebracht. Hoop dat de foto duidelijk is.
125B7652-3042-4E2C-93D2-96A5BFB4FA8C.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dan een vraag aan diegene die de Franse taal machtig is. Op het FB Horten XL forum zijn recentelijk een groot aantal bouwfoto’s gepost. Deze foto’s laten zien dat de hoofdligger is uitgevoerd met dubbele web platen. Ik heb vervolgens gevraagd wat hiervoor de overwegingen zijn geweest. (In het engels) Maar helaas is google translate kennelijk niet in staat om een fatsoenlijke vertaling te leveren met tot gevolg dat men niet begrijpt wat ik vraag. Dus wie kan een correcte vertaling geven van mijn vraag?
35F3A5AA-525F-4FF7-9917-79E18D78404B.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Probleem is natuurlijk dat "web platen" zich slecht laat vertalen, zeker door Google en ik heb ook geen idee. Als je een foto laat zien waarop het goed te zien is, zou ik het misschien kunnen omschrijven.
Bedoel je met dubbel dat er aan voor- en achterkant van de ligger een plaat gelijmd zit? Dit komt veel voor, maakt de ligger torsiestijver.
 
Probleem is natuurlijk dat "web platen" zich slecht laat vertalen, zeker door Google en ik heb ook geen idee. Als je een foto laat zien waarop het goed te zien is, zou ik het misschien kunnen omschrijven.
Bedoel je met dubbel dat er aan voor- en achterkant van de ligger een plaat gelijmd zit? Dit komt veel voor, maakt de ligger torsiestijver.
Inderdaad aan voor en achterkant! Is natuurlijk altijd weer net wat stijver maar de bouwtekeningen laat eenzijdige beplating zien.
 
Ik spreek redelijk Frans, maar heb nog nooit in het Frans over modelbouw gepraat... (aerodynamica, dat zou nog gaan).

Die dubbele webbing lijkt me over het algemeen iets voor een toestel zonder D-tube. Dit toestel heeft die wel (en is helemaal flink ingedekt), dus vind ik het wel logisch als de tekening enkele webbing aangeeft. Is ook allemaal extra gewicht.
 
Back
Top