hoogte start en/of loskoppelmechanisme

• Topicstarter Topicstarter harmka
  • Startdatum Startdatum
H

harmka

Guest
ik (RC newbie) wil 2 hobbies gaan combineren; RC zweven & Vliegers.
Ik zou graag een zwever een hoogte start willen geven door hem omhoog te hijsen aan een fikse vlieger en dan, door een nog te maken loskoppelmechanisme los te laten vliegen.
Mijn gevoel zegt dat ik de zwever dan met de neus naar beneden moet ophijsen en dus aan zijn staart vasthaken.
Of gaat dit ook werken door de zwever met de neus naar boven op te hijsen en dan de zwever eerst even achterwaarts te laten vallen en dan recht te trekken ?
Zijn er loskoppelmechanismes voor zoiets in de handel ? of heeft er iemand een dergelijk RC mechanisme gemaakt en gebruikt en daar een bouwtekening van ?

Kan je al RC vliegen ?

Anders zou ik daar eerst eens mee beginnen .

Je kan je daarvoor goed bij ons informeren over hoe en wat . ;)
Je wou zowiezo voorbij komen hat ik gelesen .

Mvg Johan

Mijn gevoel zegt dat ik de zwever dan met de neus naar beneden moet ophijsen en dus aan zijn staart vasthaken.Of gaat dit ook werken door de zwever met de neus naar boven op te hijsen en dan de zwever eerst even achterwaarts te laten vallen en dan recht te trekken?
Bedenk je wel dat het waait als je je vlieger oplaat, en dat je zwever dus niet met de neus naar beneden zal hangen, maar meer achter je vlieger zal fladderen In een beetje turbulente wind zal hij nog gaan draaien ook.
Zijn er loskoppelmechanismes voor zoiets in de handel ? of heeft er iemand een dergelijk RC mechanisme gemaakt en gebruikt en daar een bouwtekening van ?
Er zijn loskoppelmechanismes. Grote (model) zwevers worden vaak achter motorkisten omhoog gesleept. In de zwever zit dan een sleepkoppeling die (via een servo bediend) de sleepkabel kunnen loskoppelen. Zoek eens op 'sleepkoppeling'.

Je loopt inderdaad reeel gevaar dat je vliegtuig gaat tollen, waarbij de vleugels de lijn van de vlieger zullen raken.
Als je toch door wilt zetten zou ik een sleephaak in de neus zetten. Zo'n zelfde haak als Wubbe hierboven beschrijft. Zoiets wil je niet in de staart bouwen, geeft veel onnodig gewicht in de staart. Als je vliegtuig met de neus naar boven hangt en je laat hem los, zal hij zich binnen zeer korte tijd juist uitrichten (neus naar beneden).

hoi,
ik heb laatst nog een parachuutje gemaakt voor te droppen met een grote windvlieger(Rokkaku 2.4m op 1.4m). Het mechanisme wat ik gebruik is een 12 cm lang stukje pvc rioleringsbuis van Ø6cm met een gleufje in waar ik het haakje van de chute insteek en dat ik kan losstrekken met een extra touw naar beneden. Ik heb toen ook wat proeven gedaan met het optrekken van een klein werpzwevertje maar bij mij was het probleem dat hij bij het loskomen altijd tegen de vliegerlijn vloog. Anders moet je eens "googlen" op kite bear droppings, dan ga je ongetwijfeld dropmechanismen vinden.
In het book "Kites van Ron Moulton staat er ook een heel hoofdstuk met bouwtekeningen van 'transporter ferries' en paradrops.

groet,
Gert

Een nadeel is dat een lichte zwever niet fijn vliegt in stevige wind, en wind heb je nodig voor de vlieger... (en voor een zwaardere zwever heb je nog weer een grotere vlieger nodig en meer wind...)
Een vliegertouw in de lucht is trouwens ook niet fijn voor een modelvliegtuig. (Niet eens voor een 1:1 vliegtuig).

Een vliegertouw in de lucht is trouwens ook niet fijn voor een modelvliegtuig. (Niet eens voor een 1:1 vliegtuig).
Ik kan je melden dat je daar in een 1:1 vliegtuig niets van merkt.
Ooit heb ik op Langevelderslag in een 1:1 kist aan de helling gehangen waarbij ik blijkbaar een vliegertouw geraakt heb. Ik heb er nooit iets van gemerkt, ik hoorde het van de grondploeg. De eigenaar van de vlieger heb ik helaas niet terug kunnen vinden voor een welgemeend excuus en evt vergoeding van de vlieger.

Ik kan je melden dat je daar in een 1:1 vliegtuig niets van merkt.
Dat zal om te beginnen afhangen van hoe ver uit het midden je het touw pakt...! (En van de massa van het vliegtuig)
Toen ik nog zweefvloog bij de Gooische, heeft de K7 daar ooit een vlieger neergehaald. Ze hadden er weinig van gemerkt, maar in de vleugelneus naast de romp (triplex) zat wel een diepe groef van het vliegertouw. Ook dat is toch jammer van een vliegtuig. En dan hebben we het nog niet over een propellerkist die een vliegertouw opeet... :rolleyes:
Ik heb ook wel eens een collega deltavlieger gesproken die bij Langevelderslag een vliegertouw haakte. Hij had flink aangedoken om er van af te komen... hij wist niet of het vliegertouw was gebroken of eraf gegleden maar was wel blij dat het was verdwenen.

Back