Hoe zo veel mogelijk zelf opgewekte stroom gebruiken?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 14 mei 2024.

1. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Wat betreft zonne-energie en eigen accu's, zijn er mensen met echte gebruiksgegevens die hier een oordeel over kunnen vellen? al die rekenprogramma's rekenen je rijk of arm en daar geloof ik niet meer in. ik wil het liefste met echte cijfers werken.

hoeveel panelen heb je, hoeveel wek je op bij een goede dag en ook bij een slechte dag en wat lever je terug per goede of slechte dag?

2. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik spreek nu voor mijn beurt natuurlijk omdat ik ze nog niet heb.
    Voor mij is het met het huidige systeem niet rendabel.
    Het is dus meer hobby.
    Ik ga straks ongeveer 100 euro per jaar besparen.
    Dat is natuurlijk veel te weinig.
    Als je gaat handelen op de onbalans markt twijfel ik er ook aan.
    Je accu's worden veel meer keer geladen en ontladen en zullen sneller versleten zijn.
    Met 1 accu van home wizard lukt het denk ik wel.
    Er zijn natuurlijk relatief veel dagen dat je meer dan 2.7 kWh over heb.
    En die gebruik je snachts dan ook wel weer.
    Nogmaals ik heb nog geen gebruiks ervaring.
    Zelf gok ik er op dat het wel rendabel gaat worden.
    Bijvoorbeeld als je extra moet gaan betalen boor de piekbelasting.
    Die kan je dan met accu's mooi lager houden.
    Met accu's laden en ontladen heb je natuurlijk ook verliezen.
    Nee rijk wordt je er echt niet van.

3. Mad Monster

Mad Monster

Lid geworden:
    5 jun 2006
    Sterker nog; ze kosten je geld!
    Maakt niet uit hoeveel panelen / hoeveel zon..... anno 2024 zijn thuisaccu's met een bruikbare capaciteit erg duur in aanschaf en niet rendabel (zolang er nog gesaldeerd kan worden zijn ze niet terug te verdienen binnen de levensduur). Daar is geen ingewikkeld rekenprogramma voor nodig. Deel de aanschafprijs door de verwachte levensduur en je ziet wat het per jaar moet opleveren om break-even te spelen. Dat is voor de goedkoopste 5KWh systemen al zo'n 400 euro per jaar...
    Pas na afschaffen van het salderen EN hogere terugleverboetes komen thuisaccu's in beeld als rendabele alternatieven.

4. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Nou het salderen is eigenlijk al afgeschaft door de terugleverboete.
    Als voorbeeld bij eneco krijg je netto nog maar 3 cent voor je terug geleverde stroom.
    Van het net kost het ongeveer 29 cent.
    Met een accu kan je dus al zou je geen verliezen hebben 26 cent per kwh besparen.
    Stel dat je per jaar met een home wizard accu van zeg maar even 2 kWh 200 dagen vol gebruik van maak is dat dus 400 x 26 cent is 104 euro.
    Na 14 jaar heb je hem dan terug verdient.
    Zo heb ik ook met mijn hybride warmtepomp met de gok dat de boel wel eens zou kunnen veranderen en zie 2022.
    Dus nee ze kosten geen geld als je ze aangeschaft heb maar of je ze terug verdient kan ik nu niet zeggen.
    Ook niet als het salderen op houd.

Laatst bewerkt: 29 nov 2024
  5. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Ik saldeer nog gewoon vooralsnog de komende 2 jaar.
    Met ca 3500 kwh zitten we mooi iets over de grens . Heeft een accu daardoor weinig nut.

6. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Bij loopt mijn contract helaas 31 december af dat is het over met de pret.

7. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Het opslaan van stroom van de zomer is toch lastig om in herfst te gebruiken daarvoor moet een accu erg groot zijn.
    Volgens mij is het vooral interessant een kleine accu voor de dag en nacht verschillen.

Of dan toch een elektrische boiler voor warm water opslag om wat gas te besparen?

8. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    De accu is voor mij ook voor de nacht.
    Een grote accu is in mijn ogen zinloos.

9. Peter Houweling

Peter Houweling

Lid geworden:
    21 sep 2014
    Misschien wel dé oplossing voor de energietransitie

Ondernemer en uitvinder Piet Goverse (78) uit Medemblik heeft misschien wel een baanbrekende, duurzame oplossing in handen voor de energietransitie. Het systeem, dat hij samen met zijn broer Guus bouwde en momenteel bij zijn woning mede door TU Delft wordt getest, slaat op efficiënte wijze energie op in de grond onder huizen.

https://epaper.haarlemsdagblad.nl/d...0/package/22483/pub/44654/page/58/alb/1052354

10. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010

Dank voor de gegevens. Afgelopen jaar was ons verbruik net geen 2200 kwh. Met wat het bij jou oplevert zou ik dus 1300 kwh over hebben voor opslag of terugleveren.

11. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik geloof meer in dit systeem.

Theo ik heb sinds deze maand home wizard draaien (nog niet de accu) dus kan best goed zien hoeveel ik teruglever, direct gebruik en van het net pak.
    Met een zonnige dag kan ik zelf eind november toch nog aardig wat stroom in de accu krijgen.

Peter Houweling vindt dit leuk.
  12. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Wel vreemde pieken van 1kwh s nachts , staat dan een warmtepomp aan?

13. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Inderdaad goed gezien.
    Wat ik nu echt lastig vind is moet ik nu de warmtepomp overdag hoger zetten omdat het dan warmer is maar het kost dan wel meer energie of de temperatuur in huis continu even hoog houden wat minder energie kost maar dan wel bijna 10 keer zoveel betaal per kWh.
    Ik zal blij zijn als ik een accu heb dan kan ik dat wat meer loslaten.
    Als ik eerlijk ben is het kunnen zien van je verbruik erg leuk maar ook erg vermoeiend.

14. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Een huis met slechte isolatie kun je snachts beter laten afkoelen.

Rendement van wp bij deze buitentemperatuur is ook niet gunstig s nachts.

15. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    wij gebruiken gas op dit moment alleen om te koken, en als het echt koud is in de ochtend een uurtje om het beneden behaaglijk te maken voordat we gaan werken. Nu brand de houtkachel al de hele ochtend, en door de weeks pas als we thuis komen. wel gebruiken we een klein elektrisch kacheltje als we ons gaan douchen, dat plannen we zo dat we beiden gelijk na elkaar gaan. daarna gaat die kachel weer uit en het raam open voor de ventilatie. De slaapkamers blijven koud. dinsdag komen ze vanuit de woningvereniging beneden bij enkele ramen en de voordeur nieuw dubbelglas plaatsen en over een paar weken komen boven nieuwe kozijnen met dubbelglas. Maar er kopt ook nog spouwmuur isolatie en isolatie op de zolder berging. er zit nu geen vloer, alleen maar dunne balkjes met als plafond eerst zachtboard en daarna gipsplaat. Helaas moeten we nog een jaar of 5 wachten op een nieuw dak en verdere renovatie van het huis.

we zijn benieuwd of we dan iets gaan merken in het energie gebruik.

16. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Nou dat kan niet anders dan dat het behaaglijker gaat worden.
    Hiervoor woonden wij in een jaren 30 huis zonder issolatie.
    Ons huidige huis is van 2000 dat is een verschil van dag en nacht.
    Ik denk dat ons huis met de huidige nieuwe huizen weer veel scheelt.

Ja een houtkachel is heerlijk maar toen wij 6 jaar geleden onze cv aan vervanging toe was hebben we alles overwogen en zijn toen overgestapt naar een hybride warmtepomp.
    Daar hebben we nooit spijt van gehad.
    Je weet natuurlijk als leek totaal niet hoeveel energie je nodig heb om je huis warm te houden.
    Dat viel in ons geval heel erg mee.
    Gemiddeld ligt dat rond de 1500 kWh per jaar.
    Ook zonder zonnepanelen zouden we hem makkelijk terug verdienen.
    Maar ja nu alles veranderd moet je goed nadenken wanneer en hoe je gaat verwarmen.
    Dat vind ik best irritant omdat ik totaal niet weet of je het goed doet of niet.

Daarom lijkt het me geweldig als je met zout en water je huis zou kunnen verwarmen.
    In de zomer stook je de boel droog en in de winter zit je lekker warm.
    Het net zou dan ook heel veel minder belast worden.
    Dan nog een klein accuutje voor de nacht dat zie ik helemaal voor me.

17. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    ons huis is ook van ongeveer die leeftijd, we gaan pas verwarmen (met Luchtwarmtepomp) na 9 uur s ochtends zodat we eerst nog zonwarmte gebruiken op oostkant.
    na de nacht is het 18 of 19 graden s ochtends dat is nog voldoende om te ontbijten.

18. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik ga dat deze week ook eens proberen maar dan een uurtje later beginnen met stoken omdat het dan buiten wat warmer is meestal.
    Wij hebben vloerverwarming daar heeft de warmtepomp wel even tijd voor nodig om die weer op te warmen.
    Het voordeel is wel dat de slangen erg hoog liggen waardoor hij al snel warmte afgeeft.
    Mijn gevoel zegt wel dat je minder vermogen nodig heb als je de temperatuur gelijk hou, maar met de terugleverkosten is dat plaatje natuurlijk totaal anders.

19. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ja die mensen zijn er, één van de weinige waar af en toe wat beeld en geluid vandaan komt is deze meneer.

En als het om het rendement gaat.
    Begint op 10:33
    Mijn mening, voor consumenten die ook de retail prijsjes voor al het spul mogen af tikken, begin er niet aan.

20. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik denk dat je met 1 homewizard accu wel uit de kosten kom.
    Ze zijn daar ook gewoon eerlijk over.
    Zo gauw ik ze heb hou ik jullie op de hoogte.
    Ik doe het vooral omdat ik het leuk vind en gok op prijsveranderingen met je aansluiting.
    Daarnaast geeft het mij wat rust om niet continu naar het weer te kijken wanneer ik bijvoorbeeld de vaatwasser aan wil zetten

Deel Deze Pagina