Hoe zo veel mogelijk zelf opgewekte stroom gebruiken?

Lukt goed om met de boiler alleen zo overschot te gebruiken.

Nu schakelt het alleen nog aan en uit op overschot. Binnenkort eens voor zitten om de regelaar aan te sturen ahv overschot. Nu na een paar weken testen weet ik dat het voldoende is om een paar standen te gebruiken bv 300, 500, 800 en 1000W lager als 309 heeft geen nut doet bijna niets.
c0d5ba8b80d1dd57e4192f30094facf7.jpg

Dat is ook mooi.
Ik weet dat er apparaten te koop zijn om een domme boiler met stroom die anders terug geleverd zou worden in de boiler te duwen.
Maar dat is dan wel weer duur.
Als je het zelf kan maken is dat natuurlijk wel mooi.
Ik heb alleen maar een quooker.
Helaas kan dat daar niet mee denk ik.
En hij gebruikt ook maar 1 kwh per dag.
Tot nu toe ben ik best tevreden met de accu's van home wizard.
Het enige nadeel is dat je in de grafieken niet kan kiezen gebruik zonder accu.
Het gebruik in de ene grafiek staat bijna heel de dag op nul.
En de gebruiks grafiek daar zit het opladen van de accu bij in.
Je moet dus continu rekenen als je wilt zien hoeveel je complete huis aan energie gebruikt min de accu's.
Ik merk trouwens ook dat je zo'n grote accu niet nodig heb.
Ik heb 6650 wp aan zonnepanelen liggen.
Maar de 5 kwh accu is nu nog onder de 60% om half 4.
Meer accu's leveren in mijn idee niet op ivm de kostprijs.

Collega's van mij zijn een onderzoeksproject bezig om stroomoverschot op een intelligente manier te beheren. Meer details hier: https://www.knxtoday.com/2023/12/49...dersteunde-slimme-energiemanager.html?lang=nl
Hoe groot je batterij moet zijn is ook sterk afhankelijk van je dagelijkse verbruik en overschot. Zelf heb ik thuis een relatief laag verbruik (gemiddeld over een jaar gemeten minder dan 10 kWh per dag), en dan is een grotere batterij wel nuttig bij grote PV opbrengst. Dan is 1600 Euro voor een 15kWh batterij niet overdreven.

Voor die kostprijs niet nee.
Ik heb te weinig kennis om het zelf te maken.
Vandaar ook de keuze voor homewizard accu's.
In juli krijgen we de derde dan kan kunnen we een dag overbruggen.
Zonder warmtepomp gebruiken we 6 kwh per dag.
Gisteren heb ik perongeluk de warmtepomp aan laten staan anders zouden we al een week bijna geen stroom van het net hebben gebruikt.
Met de derde accu er straks bij kunnen we 2400 watt uit de accu's trekken.
Dan kan met een beetje stroom van de panelen de wasmachine er al op draaien.
We proberen tegenwoordig alle grote stroomverbruikers om de beurt aan te zetten.

Dat de accu niet vol komt is wel gek ik had gister al 10kwh export. De dagen er voor nog veel meer. Vandaag iets minder maar als nog 5,4 kWh Komt dat misschien om dat ze met 800w laden ?

Wel mooi systeem zo Plug en Play inclusief regeling.

Als ik kijk naar import en export zou een 10/15kwh accu aardig helpen om richting nul te gaan afgelopen maand.

Gisteren heeft de zon hier geen moment geschenen.
En de vaatwasser en wasmachine hebben beide een draai gedaan.
Het grappige is dat onze vriezer kapot is.
Door de meet stekkers kan ik zien dat de vriezer vanaf 4 februari ineens het dubbele is gaan verbruiken.
Ik vond al dat we zo hoog sluipverbruik hadden.
Normaal zitten we dik onder de honderd watt.
Nu ineens ruim 150 watt.
Dat ligt dus aan de vriezer.
Het no frost gedeelte is kapot waardoor hij nu dicht vriest.

Gisteren een nieuwe warmtepomp geplaatst. Daikin 8kw.
Formidabel apparaat het geluid is minimaal en 10 jaar garantie.
Daarvoor was een carrier die bromde in de gang.

Daarmee kunnen we in principe gasloos worden als we ook inductie kookplaat kopen.
9862e9303e9a4cd6a472e0e412057d53.jpg

Ik weet niet of gasloos financiël momenteel voordeliger is.
Bij gas en elektra krijg je bij veel energie maatschappijen een welkomstbonus.
Bij alleen elektra niet.
Het zou zomaar eens een afweging kunnen zijn.
Overigens een mooi apparaat, is het een mono block?

Wij hebben onze accu nu een week en hebben maar 2.8 kwh in de hele week van het net gepakt.
Toch wel leuk.

Klopt het is wat mij betreft net zo prima om gas te blijven gebruiken maar er zitten ook vaste kosten aan:
Vooral netbeheerkosten dacht 450 euro per jaar. En cv onderhoud / afschrijving.

Als het salderen wegvalt kan ik de netbeheerder kosten ook niet meer salderen :)
Dus ik onderzoek of we volgend jaar van gas af kunnen, vraagt nog investering van inductiekookplaat en een boiler extra.

Is idd een monoblock en ik zou iedereen nu daikin aanraden. Netjes afgewerkt apparaat ook.

Zijn die kosten een beetje te overzien?
Het is ruim 3k door actie leverancier nu de subsidie verlaagd is.
Er zijn wel goedkopere chinese merken maar die moet je dan zelf plaatsen ofzo.

3k over 12 jaar afschrijving valt wel mee als de maandkosten van energie 100 euro per maand zijn gedaald.

De vorige hadden we al voor de oorlog dat was geluk en per 1,5 jaar kon je er 1 terugverdienen.

Uiteindelijk was de doelstelling niet om er geld op te verdienen maar het gasverbruik te verminderen en beter energielabel.

Als we nu naar gasloos zouden gaan dan is er een extra tapwater voorziening nodig en inductiekookplaat.
Dat kost misschien 2000 euro met plaatsen, dan zouden we het binnen 5 jaar terugverdienen met de netbeheerkosten.

Maar we kijken komende winter even hoe de warmtepomp bevalt zonder cv ketel erbij.
Anders kan een palletketel ook ipv gasketel voor vorstdagen.

Beetje aan het testen voor de accu installatie. Heb nu een Lifepo4 scooteraccu 48V van 1,2 Kwh welke over is aan een 600W microomvormer gehangen.
Dit werkt goed.

Laat hem als de zon schijnt opladen de oplader is 300W duurt een uur of 4 voor hij vol is.
Mijn verbruik komt ook snachts nooit onder de 100 Watt. Als de zon weg is laat ik de accu via de microomvormer ontladen met 100W tot hij leeg is.
Op die manier kan ik met een beetje verlies gereked 1Kwh per dag extra zonverbruik toevoegen. Nu totaal nutteloos ik mag nog salderen zonder terugleverkosten maar het is een test. Met onderdelen wat er toch lag. Alleen de micro omvormer heb ik gekocht. Die kost 75 euro en heeft Wifi ingebouwd Je kan hem via een app begrenzen op vermogen. Alleen helaas nog geen homeassistant koppeling kunnen vinden. Ben ook benieuwd wat de laad en ontlaad verliezen zijn. Ik las de de pluginaccus die worden verkocht door o.a. homewizzard tussen 20 en 25% verlies hebben. Morgen weet ik dat dan heeft hij een volle laad en ontlaad cyclus gehad. Vandaag ook maar weet niet zeker of hij 100% vol was.

Later wordt dit uitgebreid ik denk er aan om tegen de tijd dat mijn huidige contract afloop te upgraden naar 16kwh. Dan laden met met een MPPT lader waar de PV panelen rechtstreeks op zitten en terugleveren naar verbruik zo dat je precies op nul blijft zolang de accu vol is. De onderdelen daar voor zijn inmiddels onderweg. De teruglevering gaat dan met een omvormer die is te regelen op vermogen via homeassistant. Met een 48V naar 230V omvormer kan je als backup nog wat stroom gebruiken voor een koelkast en vriezer eventueel je weet maar nooit. Het komt eigenlijk nooit voor maar het is wel en lekker idee dat je in geval van nood in elk geval je koelkasten kan laten doordraaien.
Voor nu is het testen en in regelen voor als het zo ver is.

Geweldig als je dat zelf zo kan knutselen.
Mijn homewizard accu heeft een verlies van 25 procent ongeveer.
Voor iemand die verstand heeft om de boel zelf te maken is homewizard natuurlijk super duur.
Maar voor iemand zoals ik een perfect systeem.
Ik gebruik nu nog geen 3 kwh per week meer van het net.
Maar natuurlijk wel 2 weken super weer gehad.

Helaas vliegt mijn derde omvormer nu steeds in storing vanwege over voltage.
Als de zon pal op die zonnepanelen staat zet ik nu de warmtepomp maar aan.
Ik begrijp er niets van want die omvormer heeft de kortste kabels.

Die homewizzard accu is een mooi product plug en play en veel veiligheids functies daar betaal je ook voor.
Ik zou een zelfbouw accu nooi maar dan ook nooit in mijn huis willen hebben ook geen lifepo4.
Mijn vorige huis is afgebrand door een lipo en daar was niet eens aan gekuntseld gewoon een 6s 5000 pakket, dat wil ik niet nog een keer mee maken.
Hij staat nu in een schuurtje en de uiteindelijke accu komt een een blokhutje helemaal achter in de tuin.

Vandaag kom ik op onveer 30% verlies maar ik denk dat de accu niet helemaal vol was. Ben benieuwd morgen.

De accu is 48V 30Ah dus dat is 1,53Kwh Er is 1,1 uit gekomen vandaag volgens de tussenstekker van Homewizzard en verassend genoeg geeft de micro omvormer dat ook precies aan in de app.

De Goodwe omvormers die aan mijn panelen zitten geven alle 4 te veel aan ten opzichte van de Homewizzard meters die zijn geijkt voor afrekening dus dat vertrouw ik meer.

Voor het afschakelen van je omvormer kan je even in de instellingen kijken of hij niet perongeluk op een ander land staat ingesteld met andere afschakelregels.
En ik weet niet of je 1 of 3 fasen hebt, bij mij is er 1 fase structureel 10V hoger als de andere 2. Daarom de vier omvormers verdeeld over fase 2 en 3.

Ik heb een oud tweedehands setje gekocht.
Eigenlijk voor de tijd dat salderen over is.
Bij elkaar was het 200 euro incl aansluiten.
2000 wp er zit een oude omnik omvormer bij.
Hij geeft hetzelfde voltage aan als mijn andere omnik omvormers.
Ik heb maar 1 fase.
Hij heeft jaren bij de eerste eigenaren goed gewerkt wat ik ook geloof.
Misschien draai ik de panelen meer naar het oosten dan verdeel ik de opbrengst.
Alleen heb ik dan nog meer schaduw.
Voor de zomer heb ik meer dan genoeg en zet ik ze denk ik uit.
Het is leuk om mee te spelen vooral als het zo goedkoop is.
Ze staan op een plat dak dus ze kunnen alle kanten op.

Vannacht de accu op 150W continu laten leveren tussen 00.00 en 08.00. Bijna nul op de meter. Best grappig. Ongeveer 1,2 kWh terug geduwd. Nu kijken hoeveel er weer nodig is voor opladen.
f00ce23f2d2974284e1e5382b4722805.jpg

Back