Hoe zo veel mogelijk zelf opgewekte stroom gebruiken?

Rendement is niet heel best. Er gaat 1.8kWh in en er komt 1,2 kWh uit. 33 % verlies.

De accu is 1,5kWh dat zou kunnen betekenen dat laden en ontladen beide ongeveer de helft van het verlies geven.

De omvormer van de panelen geven uiteraard ook al een verlies dat komt er nog boven op.

Er is nog een laadregelaar onderweg waar mee ik rechtstreeks met de zonnepanelen de accu kan laden dat scheelt 2* omzetten van gelijkspanning naar wisselspanning en weer terug.

Ga nog even aan de DC kant meten wat er echt de accu in en uit gaat dan kan ik beter zien wat het grootst verlies geeft.
e4b87a0bd72385bfe8340c5005a1586a.jpg

Vandaag veel beter rendement, ik denk dat gister de omvormer perongeluk te lang aan is gebleven waardoor hij tegelijk ging laden en terugleveren.

Vandaag 1,3kWh terug en 1,6kWh geladen . Rendement onder de 20% dat is al stuk beter.
af906a9772d9e02a63533de89a3e97a3.jpg

Dat ziet er goed uit.

Onderstaand even een screenshot van 1 van mijn homewizard accu's an 15 cycli

full

Aan de DC kant is er 1,48 kWh in de accu gegaan. De lader heeft dus een. Verlies van zin 11% .

Vannacht kijken wat het verschil is met ontladen.
1bc0ef57d803a922d3e0385137ea2d7a.jpg

Uiteindelijk wat gebeurt er met die stroom want energie gaat nooit verloren.
Dan wordt er blijkbaar warmte gemaakt.

Van de week kon ik een accu met hybride omvormer zgan kopen van 10 kwh maar toch niet gedaan want ik hoef nog geen terugleverkosten te betalen tot september 2026.

Uiteindelijk wat gebeurt er met die stroom want energie gaat nooit verloren.
Dan wordt er blijkbaar warmte gemaakt.

Van de week kon ik een accu met hybride omvormer zgan kopen van 10 kwh maar toch niet gedaan want ik hoef nog geen terugleverkosten te betalen tot september 2026.
Klopt ja eigenlijk kan je hem in de winter beter in de woonkamer zetten.
Ok heb voor homewizard gekozen o
Dat doe een relatief kleine omvormer heeft per accu.
Ik heb me laten vertellen dat een omvormer het beste rendement heeft op vol of bijna vol vermogen.
In de nacht heb je meestal aan 200 watt genoeg.
Heb je een omvormer van 3000 watt staat hij alleen maar de boel te verwarmen.
Mocht ik het mis hebben laat ik me heel graag verbeteren.

Wordt inderdaad omgezet in warmte de oplader en vooral de omvormer worden best warm.

Dat een omvormer op vol vermogen efficiënter is heb ik ook gelezen.

Zal het testen nu paar keer met 150W ontladen.

Bij de micro omvormer welke ik nu gebruik maakt het geen verschil met 100w of 600w ontladen geeft zelfde verlies. Heb ook aan de accu kant gemeten verlies in de micro omvormer is ongeveer 10%

d5b04ac61e510271724039513953c752.jpg

Ik merk wel dan ik aan 2 keer 2,7 kwh te kort kom.
In juli krijg ik er nog 2.7kWh bij dan kan ik zomers de airco gebruiken en swinters de warmtepomp.
Zonder die gebruikers zijn ze 2 accu's wel voldoende maar we hebben ook alleen maar zo'n gehad.
Met 3 accu's kan ik 2400 watt laden dis is er op een bewolkte dag even zo'n pak ik alles.

Dat klopt maar misschien wel 9 maanden niet.
Het glas half vol of leeg zeg maar;)
Het nadeel is dat je 25 procent verlies heb.
Maar dat is niet anders.
Ik heb het uitgerekend om op gas,diesel of op pellets te stoken.
Dan blijft de warmtepomp toch het voordeligst en lekker comfortabelst.

Back