Hoe werkt een continue gloei op een brandstof motor?

  • Topicstarter Topicstarter rdalsem
  • Startdatum Startdatum
R

rdalsem

Guest
Heej jongens,
Ik wil graag op mijn canard model een continue gloei op de motor zodat hij goed blijft lopen en ik minder kans heb dat hij afslaat.
Wie kan mij meer over deze techniek vertellen en waar kan ik zoiets aanschaffen..
Het moet ook niet al teveel kosten.
Graag een reactie...
Groeten Robbert
 
rdalsem

Eerst en vooral is Continue gloei een beetje een ongelukkige woordkeuze want de plug wordt enkel op stationaire loop (1/4 ongeveer) door een batterij aangestuurd. Daar zijn meerdere oplossingen voor onder andere een electronische versie (printplaatje) die in het gamma van heel wat fabrikanten zit. De tweede, ietswat verouderde versie, maakt gebruik van een microswitch, waarbij de arm van de gas-servo als nok fungeerd om deze microswitch al dan niet te activeren bijaldien men op stationaire loop overgaat.

Ten tweede wens ik nog te bemerken dan een goed afgestelde, degelijke motor weinig of geen behoefte heeft aan dit systeem.

Welke motor is het en vooral WELKOM op dit forum.

Hier nog een link naar een doe het zelf onboard glowdriver
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/rc-sw.htm

Fabrikant van dergelijke zaken :
http://members.aon.at/microsens/pdf/glow04ben.pdf

Verder googlen onder de noemer 'onboard glowdriver" leverde massa's links op.

Stevo


Stevo
 
In het geval van een twee-takt motor is zo'n gloeisysteem symptoombestrijding, je kunt beter iets aan de oorzaak doen.

Zoals Stevo al schreef, een microswitch op je gasservo plaatsen. De switch wordt bediend door (de andere kant) van het heveltje. Zorg ervoor de je de schakelaar kunt verschuiven zodat je het punt waarbij het gloeien begint, in kunt stellen. Het gloeien moet ingeschakeld worden als de motor slecht begint te lopen. Gloeiplug NOOIT voeden uit de ontvanger-accu. Je motor blijft dan mooi lopen terwijl het toestel onbestuurbaar richting aardwaards keert :( Maar nogmaals, dit is symptoombestrijding, de oorzaak blijft. Slechte afstelling, valse lucht, luchtbellen in brandstof, slechte brandstof, slechte plug ...

Zie verder
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3628
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5218
 
het voordeel van onboardglow vind ik dat er veel minder nitro in de brandstof hoeft te zitten voor een goede loop in de lage toerentalgebieden....Ik heb enkele glowsens gloeiertjes en ben daar zeer tevreden over. Motor kan langzamer lopen zonder af te slaan (1600 toeren bij een FX90) en pakt goed op bij plots vol gas geven. Viertakters lopen nitroloos.

Delcam
 
Heej delcam
ik dacht er net zo over dat het een stukje veiligheid is i.v.m. afslaan e.d.
Ook omdat ik een canard model vlieg en ik dus met veel snelheid moet landen.
Ik heb een 6.5 ASP tweetakt moter, weet jij waar ik voor een redelijke prijs aan zo'n glowsens gloeier kan komen..?
Groeten
 
Zou toch eens naar de motor (of plug) kijken. Ik heb op mijn 3D ksitje een OS.46AX zitten die zo langzaam stationair loopt dat ik zelfs op de prop kan remmen.
 
Hoi,

Zojuist op mijn Big Lift de Glowstar van Simprop bevestigd. Het is bestemd voor een Saito Fa 120. Kost 24,95 Euro en werk probleemloos.

Groetjes, Erik.
 
mijn YS loopt 500 rpm langzamer stationar met vele betere oppak in het middengebied met onboard glow
 
Zorg er wel voor dat je de stroom op tijd af schakeld anders kost het je gloeipluggen en in ernstige gevallen ook een motor. Als de plug te heet blijft, bij hoge toerentallen MET gloeispanning op de plug, zal de plug maar een kort leven hebben. Ook kan er veel te vroege ontsteking ontstaan en dat kan je motor weer beschadigen.
 
Back
Top