Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Je moet niet met een standaard VXL met 3S gaan rijden, dan ben je echt niet slim bezig. Ik heb naast mijn TT02 ook een stock VXL, en daar rij ik met 2S (6000 mah, 60C). Dat is eigenlijk al ruim genoeg, er zit nu een wheelie bar omdat bij het optrekken de auto meerdere keren over de kop is geslagen. Nu ben ik ook niet ervaren en ben ik vooral met de TT02 nog vlieguren aan het maken. Maar als je niet zoals Roelof al jaren rijdt moet je het gewoon niet doen, met 3S. Behalve dat 3S veel sneller accelereert heeft het ook een hogere topsnelheid. En ik betwijfel of jouw tandwielen, diffs, shocks e.d. dat wel aan kunnen. Welke upgrades zitten er op die auto? Ook alu, RPM?
 
Testen, testen en nog eens testen.

wat heel veel mensen vergeten is dat remmen heeeeeeeel erg veeeeeeeel warmte genereert.
Het is dus niet alleen optrekken of speedruns
bij het remmen moet je motor de boel kunnen stoppen dus je moet dan je pinion ten opzichte van je spur niet te groot hebben en helemaal al geen wielen welke bijvoorbeeld 2 cm te groot zijn.
gewicht van de auto,
shocks,
slip koppelling enz
interessant is het wel.
ik heb nu weer een hardbody (welke zwaarder is dan lexaan) en 5mm grotere diameter wielen gemonteerd welke ook nog dieper profiel hebben omdat we morgen de zandvlakte weer op gaan dus alles word weer warmer en dan zou ik een kleinere pinion moeten monteren.
 
Laatst bewerkt:
In een 1:1 auto hebben de remmen ook veel meer pk's dan de motor. Je staat veel sneller stil van 120km/u dan dat vanaf 0 optrekt tot die snelheid.

Het mooie van Le Mans, je ziet 's nachts de remschijven opgloeien voor de bochten.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeerder remvermogen en hitte in pk/watt te illustreren. Dat vermogen wordt opgestookt in schijfremmen, of in regelaar&motor.
 
Laatst bewerkt:
Je moet je niet met zaken bezighouden Ron waar je geen verstand van hebt. Jij bent onze heli/vliegtuig man, voor auto's hebben we op dit forum expert Roelof Tooms!
 
Je moet je niet met zaken bezighouden Ron waar je geen verstand van hebt. Jij bent onze heli/vliegtuig man, voor auto's hebben we op dit forum expert Roelof Tooms!
Heli's, vliegtuigen, auto's of boten, allemaal één pot nat: bij geen van allen kan ik een specifiek regelaar/motor/prop/gearing advies geven.
 
Laatst bewerkt:
*pakt bier en chips uit de automaat naast mijn hotelkamer*

Maar hoopt ook dat we weer ontopic gaan....

Het is nu eenmaal zo dat in de autowereld andere kreten worden gebruikt dan in de vlieg en vaarwereld. Ron weet dat wel en denkt ons ook over te kunnen halen maar hij zal het toch bij de bron(nen) moeten aanpakken. In dit geval heeft hij gelijk, het remvermogen wordt in de regelaar door de fets opgestookt. Hele goede regelaars willen het nog wel eens als laadtroom naar de accu sturen.
 
Ja gewoon testen met verschillende pionons of diameter van wielen. En temperatuur meten met een accuraat apparaat
 
Mijn maverick xt loopt ook vrij heet bij 'normaal' gebruik: beetje verhard, beetje gras en het gebruikelijke zand.

De setup is als volgt:
ESC: Lrp Spin Super Brushless sensored 9,5 turns/4300 kv
Motor: LRP Vektor k7 brushless sensored motor 10,5 t/3600 kv

pinion is ook standaard 13 tands.

De esc wordt nu vlotjes 70 graden en ging eenmaal zelfs in de safety mode
De motor wordt 60 a 70 graden afhankelijk van het tempo

Nu is er een 12 tands pinion besteld maar ik wou hier de ideeen nog eens raadplegen.

Het komische is dat die zelfs bij rustig tokkelen zonder remacties/optrekken etc ook al vrij vlot deze temperaturen haalt.

Ideeen?
 
Mijn maverick xt loopt ook vrij heet bij 'normaal' gebruik: beetje verhard, beetje gras en het gebruikelijke zand.

De setup is als volgt:
ESC: Lrp Spin Super Brushless sensored 9,5 turns/4300 kv
Motor: LRP Vektor k7 brushless sensored motor 10,5 t/3600 kv

pinion is ook standaard 13 tands.

De esc wordt nu vlotjes 70 graden en ging eenmaal zelfs in de safety mode
De motor wordt 60 a 70 graden afhankelijk van het tempo

Nu is er een 12 tands pinion besteld maar ik wou hier de ideeen nog eens raadplegen.

Het komische is dat die zelfs bij rustig tokkelen zonder remacties/optrekken etc ook al vrij vlot deze temperaturen haalt.

Ideeen?
Recommended motor limitover 9.5T
Ik meen dat dat voor onroad is niet offroad. Dus 10.5 vraag je veel van de regelaar.

70 graden motor is acceptabel. Heb je een koeler op de regelaar?
Loopt de auto soepel?
 
oké, dus het zou op je randje kunnen zijn...
deze setup verkochten ze me zo vanuit het schap special als failproof combi

er zit geen koeler op de esc, alleen een heatsink om de motor.

en de auto loopt zeer soepel zowel langzaam als snel.

mocht de 12T niks uithalen kan ik de rc-zaak ook nog eens "aansprakelijk" stellen en de kans geven om iets aan de set-up te wijzigen.

was tenslotte hun aanbeveling
 
oké, dus het zou op je randje kunnen zijn...
deze setup verkochten ze me zo vanuit het schap special als failproof combi

er zit geen koeler op de esc, alleen een heatsink om de motor.

en de auto loopt zeer soepel zowel langzaam als snel.

mocht de 12T niks uithalen kan ik de rc-zaak ook nog eens "aansprakelijk" stellen en de kans geven om iets aan de set-up te wijzigen.

was tenslotte hun aanbeveling
Ik heb zelfde issue gehad met lrp spin pro. Zou tot 6.5t moeten kunnen maar liep warm op een 8.5t. Hier zit een fan standaard bij. Na monteren fan issue verholpen. Je zou dat dus kunnen proberen maar ik denk dat de regelaar te licht is voor off road. Ik zou idd teruggaan naar de winkel (pk?) en probleem voorleggen. Kunnen schappelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
oké, goed om te horen

Ga de 12T eerst proberen en dan maar eens een fan. Had de winkelier het ook al over.

kijken of we mekaar tegemoet kunnen komen.

thx voor het meedenken!
 
bij de winkel test gereden en toen bleef de boel uiteraard koel o_O

het vermoeden is dat het meer komt door de duur van de rit.
met de 4200 mAh lipo's houd ik het afhankelijk van de rijstijl 25 a 30 minuten uit.

dus maar eens kijken hoe het gaat met kortere ritten of pauzes voor het afkoelen.
 
Back
Top