Hoe vaak ben jij al gecrashed??

@Willem-Jan:
nu vlieg je dus niet meer bij een club met jou 600 N,
die vraag komt, omdat ik bij mijn club met de 600 N wilde vliegen,
en te horen kreeg, dat die nooit door de geluidscontrolle komt,
en als wen, dat de heli zo slecht ingestellt moet worden, dat hij bijna niet meer vliegt.

FF offtopic ????? Geluidscontrole??

Ik heb al mijn Nitro birds voorzien van Zimmermann uitlaten

De Trex600N met zimmermann uitlaat komt op 78Dba gemeten rond een hoovernde heli op 6a7mtr afstand, 1 meter hoogte(rondom gemeten) en een rotortoeren tal van 1650/1700Rpm

Greetz,

Jeroen

ik heb ook die Zimmerman en vlieg met 1900 RPM,
ik ga gewoon eens mee na de club,
bedankt @Jeroen: ;)

Ik vlieg normaal ook met een veel hoger toerental maar voor de verplichte keuring op de toenmalige vliegclub had ik hem lekker langzaam laten lopen
en toen kwam ie op 78DBa uit het zou nu met het huidige toerental zeker hoger liggen 85a87Dba op 2050Rpm op 20%nitro en nu FBL
(de motor is trouwens een OS50SXH)

Greetz,

Jeroen

precies dat is het, de keuring:
ik vlieg met 10 % cool power , een OS 8 plug in een OS 55 H,(kan ook 55HZ zijn)
vond het een groot verschil tussen die OS 50 en die 55,
loopt veel rustiger en soory mensen voor even:offtopic:
en nu weer :ontopic::
Tip van de dag:
wie hier schrijft, crast niet!

Laatst bewerkt:
Sinds ik de E-Sky Belt CP V2 bezit:

1X Beginperiode : In de huiskamer, 3D switch per ongeluk overgehaald, gecrashed. - Compleet nieuwe rotorkop, tandwiel, shaft, rotorbladen en een kalmeringstablet.
1X Tijdens opstijgen in gras - Heli kantelt naar links - Rotor bladen stuk, hoofdtandwiel, rotorshaft krom.
2X Tijdens landen in de berm hoge onkruid - wind landing - hoofdtandwiel.
1X Tijdens een test vlucht op een grasveld - Controle verloren - Carbon bladen gescheurd, tandwielen, tandschijf staartrotor, mainshaft krom, staart verbogen. - De staart begon hevig te draaien.

1X Domme ik, op een fietspad tijdens opstijgen ging hij door de wind na 5 min. de bosjes in tussen twee bomen op 2 meter hoogte. Geen schade alleen tandwiel miste een tweetal tanden. Zoektijd naar de heli 30Min.

1X 250 meter ver, vanaf 30 meter hoog - controle verloren door de wind gecontroleerde crash, ik zag hem bijna niet meer - Hij kwam 2 meter voor een friettent neer gevallen anders was hij op de, drukke, openbare weg terecht gekomen of bovenop de patatwagen :D. Hij kwam in het hoge, hei achtige onkruid, veld terecht met begroeing van 1 mtr hoog! Hij viel precies op een plek met geen begroeing :D - 2 servo's stuk, rotorbladen, tandwiel, tail strut, canopy holder. 45min. moeten zoeken waar hij terecht kwam.

Wat gaat het vaakst kapot : 1> Tandwiel hoofdas, 2>Rotorbladen 3>Hoofdas gebogen

In totaal heb ik nu met deze heli 45min. actief gevlogen.

Voortaan gebruik ik de Belt CP V2 niet meer in huis, stijg ik niet meer op vanaf een grasveld en blijf op veilige afstand van patatkramen.

Laatst bewerkt:
tipje, DIT MAG DUS NOOIT GEBEUREN!!!!!!!!!!

ik zal vast overdreven overkomen in jouw ogen, maar als er buiten die patattent mensen ff een peukie staan te doen en ze krijgen een gehakmolen van bovenaf door hun patat heen, denk ik niet dat dit echt bevorderlijk is voor de gezondheid

2e, drukke weg: ook zo'n klein ding komt best stevig aan bij een auto die met 50 aankomt. een ongeluk is dan zeer zeker niet uitgesloten, zeker omdat mensen nooit iets aan kunnen zien komen.

Zoek aub een plek waar je dus niet zomaar spontaan mensen tegenkomt als de heli met jou op de loop gaat!
Of houdt dat ding dichter in de buurt...
Je vergeeft het jezelf nooit als je netjes voor je hoovert op dat fietspad om te gaan landen, en er zeilt een minimens om je heen die meteen de heli wegkopt.
om van honden etc nog maar te zwijgen

en binnenshuis met een cp is al helemaal uit den boze, maar daar was je zelf al een beetje achter..

@Willem-Jan:
en als wen, dat de heli zo slecht ingestellt moet worden, dat hij bijna niet meer vliegt.

Met de torque tube erbij en een MP2Q uitlaat ben ik op idle-up1 (1800 rpm) gemeten op 78 dB(a) op de door de club gewenste afstand, viel al bij al best mee :) Maar daarna ben ik "geëmigreerd" (lees: de grens overgestoken naar België) en wordt ik met een nitro nergens meer toegelaten...gezien we op de boerenbuiten wonen heb ik weilanden genoeg ter beschikking zonder ook maar 1 obstakel in de buurt, en geen last van vliegtuigen (heli's zijn/waren altijd ondergeschikt aan de vliegtuigen in mijn belevenis...)

tipje, DIT MAG DUS NOOIT GEBEUREN!!!!!!!!!!

ik zal vast overdreven overkomen in jouw ogen, maar als er buiten die patattent mensen ff een peukie staan te doen en ze krijgen een gehakmolen van bovenaf door hun patat heen, denk ik niet dat dit echt bevorderlijk is voor de gezondheid

2e, drukke weg: ook zo'n klein ding komt best stevig aan bij een auto die met 50 aankomt. een ongeluk is dan zeer zeker niet uitgesloten, zeker omdat mensen nooit iets aan kunnen zien komen.

Zoek aub een plek waar je dus niet zomaar spontaan mensen tegenkomt als de heli met jou op de loop gaat!
Of houdt dat ding dichter in de buurt...
Je vergeeft het jezelf nooit als je netjes voor je hoovert op dat fietspad om te gaan landen, en er zeilt een minimens om je heen die meteen de heli wegkopt.
om van honden etc nog maar te zwijgen

en binnenshuis met een cp is al helemaal uit den boze, maar daar was je zelf al een beetje achter..

Lol ja je hebt wel gelijk, maar soms lijken plekjes ultiemer dan bij nader inspectie. Ik zag pas na de zoektocht naar de heli dat het een patatkraampje was, waar overigens alleen een oude dame zat te wachten op klanten waarschijnlijk van belgse afkomst en dat er ter stond ook nog een weg liep. Van de afstand vanwaar ik stond leek het onderdeel van het bouwterrein. De overige gebouwen waren nog in aanbouw en ik stond er ruim 300mtr vanaf. Ik had er geen rekening mee gehouden dat de wind hoger in de lucht soms harder is. Neemt niet weg dat je wel gelijk hebt onverantwoordelijke ik :D

Trouwens de belgse vrouw leeft nog en had het niet in de gaten dat er 2 meter achter de kraam 'plof' mijn heli de grond in ging :D

Punt is vaak een beetje dat wij modelbouwers de problemen pas zien als we er zelf ervaring mee hebben
Waarschuwingen zijn leuk, maar bij jou gebeurt dat niet, denkt men vaak (maak ik me ook schuldig aan, tot het een keer misgaat)

Vandaar dat ik het er even dik bovenop leg

Je zal de eerste niet zijn die iets raakt wat totaal de bedoeling niet was

Gisteren de 450 in het gras gelegt naar een invert vlugt,
stuurfout van de piloot, te donker, min. conzentratie, balen!!
schade is niet te erg, meer dat het gebuurt is,
echt 2 dagen rusten voor dat het verder gaat.

Gisteren op het veldje voor het huis wezen vliegen met mijn Walkera QR Lady Bird Micro Quadcopter.
Zeer vermakelijk toestel dat zelfs met wat wind erbij nog goed haar kunstjes kan vertonen.
Was wat aan het rondvliegen en probeerde daarbij grotere afstanden af te leggen in verhouding tot wat bij deze Micro QuadCopter mogelijk is.( 30 meter is al heel ver voor zo'n kleintje)
Ook om de bomen heen vliegen.
Zijn behoorlijk dikke bomen en op het moment dat de Lady Bird zo'n boom passeert valt het toestel tijdelijk uit het zicht en ook het geluid.Iets wat best wel een vreemde gewaarwording is overigens.
Ging meerdere keren goed, totdat er een moment was waarbij ik de afstand verkeerd inschatte en de Lady Bird vol smekte tegen de boom aan.Ha ha ha ha ha.
Was een appart gezicht.
Schade: nul
Oprapen en weer doorvliegen.
Heerlijk die Micro's.
Vr Gr D

Dat is goed nieuws Tim.
Maar probeer eens een boom in te duiken met je heli inplaats van in het gras.Ha ha ha ha ha
Gras dempt behoorlijk maar bomen.......die geven weinig mee.Ha ha ha ha
Vr Gr D

Nou gelukkig gaat het om kleine heli’s,
die wel zo'n crash zonder schade overleven,
.
maar denk aan, als je verder gaat, zeg maar vanaf 450 sice,
gaat een crash niet meer zonder schade,
en met 600 en verder word het ook nog goed duur,
.
maar moet zeggen, die grotere crashen niet zo vaak,
en de piloot is ook iets meer alert.
.
.
weinig crash wenst,
Heli-Uwe

leuk topic.

hier mijn bijdrage:

-1x trex 600esp (inmiddels verkocht) reden: 1ste keer op de kop en ik blokkeerde zelf helemaal en niet meer weten hoe of wat, de kosten 130euro

-1x trex 700 benzine (inmiddels verkocht) reden: tijdens op toeren op de grond opeens geen controle meer met de zender dus heli op hol. Dan sta je echt met je bek vol tanden en kan je wel janken hoe het gebeurd want je staat machteloos. door het 50% gas en pitch 0% is op een gegeven moment de koppeling ontploft na een heerlijke waggel waarbij de bladen de staart raakte en daardoor geen drive meer waarna ik hem eindelijk kon uitzetten.
of receiver lipo leeg of een swashservo die de geest gaf en de lipo leeg trok. de kosten 90 euro

-1x trex 700n, reden: achteruit aan het circuit vliegen en dan aan je pasgeboren zoon denken , BAF , heli de grond in. de kosten 140 euro

-1x goblin 700, reden: kogel uit de swash getrild tijdens hover, zat niet met locktide vast. de kosten 210 euro (heerlijk om deze te repareren , zo makkelijk)

Viel wel mee met die kosten,
als ik een 450er in het gras zet en dan nog wat aan het heck mis gaat,
ben ik ook zo boven de 100 €

mijn grotere Helis zijn nog niet gecrashd,

alleen de Rex 600 is 3 keer onvrijwillig naar beneden gegaan,
alle 3 keeren technische probleemen,
2 keer met autorotation afgevangen ,
1 keer ook, maar 130 € schade aan bladen en hoofdas en featheringshaft.

groetjes van Uwe

Volgens mij heb ik niet genoeg nulletjes op mijn PC om dit aan te geven.
Ik vlieg alleen binnenshuis met de mQX, 120SR, mCPX en de V120D02S.
Al die heerlijke tranen-in-de-broek-springende verhalen dat je na een tikje of zelfs een crash kan doorvliegen kan ik niet onderschrijven.
Wat bij mij niet kapot te krijgen is zijn de mQX en 120SR. Koolstof & dikke tanden, dàt is het! Geen buigbaar metaal en Mickey Mouse tandwielen!

Toen kwam de mCPX. Swashplate en alles in de kop is een rammelpassing al vanuit de doos! (BNF)
Nu schijnt dit model daar niet veel last van te hebben en het vloog in de eerste instantie behoorlijk bestuurbaar.

Toen kwam de V120Do2S. Echter er gaat wel eens iets haast ontzettend vaud. Na een lichte noodlanding op mijn bank die plotseloos in het vluchtpad van de heli liep, kon ik twee servo's, de rotoras en het maingear bestempelen als goed doorgepruttelde hachee.
Met 1 tand minder loopt het geheel ook nog, en bij de servo's kon ik de uitgaande as 180 graden draaien waarmee ze weer even normaal werken. Waarom Walkera gekozen heeft voor bevestiging met paspennen is & blijft mij totaal onduidelijk! Net zo onduidelijk als de tandwielen die van gedroogde geitenkeutels gemaakt zijn en niet minimaal van nylon.
Doet mij denken aan de formule van goedkope printers en te dure inkt om toch wat te verdienen in een zo kort mogelijke tijd. U weet wel; Wij van WC-eend...........

Hoe dan ook, nu heb ik een Zwalkera en moet de onderdelen sprokkelen in China, Duitsland en Nederland, omdat kennelijk niemand alles compleet kan leveren.
Maar goed; het heet modelBOUW! :mrgreen:
Ik heb wat onderdelen gekregen voor de V120D02, maar dat heeft dus niets met de V120D02S te maken, wist ik veel!

Tot de volgende niet gewenste aanrakingen met mijn zeer gewaardeerde inboedel.

Back