Hoe restanten van ultracote verwijderen?

• Topicstarter Topicstarter jock
  • Startdatum Startdatum
J

jock

Guest
Hallo,
Ik ben bezig om mijn doormidden gebroken Javelin II weer te herstellen. Nu loop ik er tegen aan dat bij het verwijderen van de ultracote er allemaal restanten op het balsa achterblijven. De film is dan weg maar er blijven nog flinke stukken met een laag 'kleur' zitten.
Hoe kan ik dit het handigst verwijderen?
Groeten,
Jock

Wanneer je bij het lostrekken van de folie deze met een föhn iets verwarmt blijven er al veel minder resten zitten. De restanten die alsnog blijven zitten kun je vaak redelijk met een doekje met thinner verwijderen.

als je dalijk folied met oracover in gelijke kleur valt dat nauwlijks meer op.

ultracote

Thinner is een mogelijkheid,probeer indien dit niet werkt, stickerverwijderaar
succes

als je dalijk folied met oracover in gelijke kleur valt dat nauwlijks meer op.

Thanks, ik ga het met Thinner proberen.

Gerard,
Het zijn nogal flinke stukken wit die achter zijn gebleven. Er gaat weer wit overheen dus de kleur zal geen probleem zijn. Echter, denk je dat de hechting op de 'oude' witte vlakken dan nog wel voldoende zal zijn?

Groeten,
Jock

Als geschreven, het beste folie met hitte verwijderen.

Heb je de folie koud verwijderd. Grotere restanten wax met de föhn en een fonkelnieuw plammurmes (die zijn zonder braampjes, de RVS versie gaat het beste).
Wax warm maken, met het plamuurmes met de nerf van het hout mee.
Gaat zo goed alsof je achteruit je boterham smeert... als het ware...
Heb twee weken geleden een Calmato Sport schoon geschept. En dat ging 90% goed.

Thinner is slecht voor je hersenen, dus het restant verwijderen gaat goed.
Nog slechter voor je hersenen is aceton, dus het restant weghalen gaat stukken beter.

Devies... doe het dus buiten!

Ook een erg goed middel is fruitzuur, wordt vaak in ieni mieni verpakking als stickerverwijderaar verkocht. Maakt geweldig goed schoon, stink als een achterlijke maar is gelukkig niet slecht voor je hersenen...........zeggen ze :mrgreen:

Vandaag las ik op een ander forum dat keukenpapier met een folie strijkijzer zou helpen en inderdaad. Dat gaat hardstikke goed. Het meeste gaat er zo vanaf. Zodra ik hiermee klaar ben doe ik de restjes met Thinner en dan is het probleem opgelost.

Bedankt voor alle suggesties heren.
Jock

gewoon een schone oude lap er op leggen met het folieboutje verwarmen en de lap lanzaam over het hout trekken 98% van de plak zal je dan kwijt zijn succes

Dat van die lappen of keukenpapier zal ik ook eens proberen, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Zeer snuggere oplossing!!!!

Fruitzuur lijkt me niet zo best voor balsa, alleen al vanwege het watergehalte.
Wat is fruitzuur? Vitamine C, ofwel ascorbinezuur?
Verder bevat de folie geen stickerlijm. Ik denk dat dat niet gaat werken.

Stickers krijg je goed los met koudijs (vloeibare CO2, beetje duur) of met een beetje warmte...

Dat van die lappen kende ik ook nog niet, lijkt mij een hele handige methode :yes:
Fruitzuur is in ieder geval geen ascorbine zuur het moet een of andere koolwaterstofsoort zijn, en of er wel of geen water in zit het verdampt in elk geval in secondentijd. Het werk overigen zeer goed op alle plakkerige lijmsoorten, en ook als afbijt op verf.

Hallo Huibert,

Zonder een hilarische twistdiscussie te willen opgooien.
Nu is het internet natuurlijk niet een alwetende glazen bol...

Fruitzuur, Wikipedia: Chemische samenstelling?
Zoekresultaten voor "fruitzuur" - Wikipedia
Schiet niet op.

Ik kom bij gezichtmaskers uit van Dr van der Hoog...
Je krijgt het bekruipende gevoel dat het hier om een marketing gedrocht gaat?
Net zo iets als lipopeptiden, of... espressokoffieneutrinos.

Even door neuzelen, over de grens dan maar, levert op: via fruit acid... hmmmm....
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_hydroxy_acid
Wok! Ook niet ongevaarlijk... in hogere concentraties... als dit het goedje is.
Net zo een meuk als thinner...

Kijk bijvoorbeeld naar de bestanddelen van een sinasappel (orange)
Orange (fruit) - Wikipedia, the free encyclopedia

Of een doodgewone appel...
Appel (vrucht) - Wikipedia

Aan gezond fruit zal het niet liggen. Ik zie geen fruitzuur...
En ongetwijfeld kan je flesjes kopen met fruitzuur.
Je zou je kunnen gaan afvragen... heeft dat zuur iets met fruit te maken?

Maar het zou theoretisch nog wel eens een dure operatie kunnen worden om een paar vierkante meter balsa oppervlak schoon te poetsen. Komt natuurlijk altijd in flesjes van 10ml wondermiddel, voor een forse prijs...
En poets je het er af, of wrijf je de pap er nog dieper in...

Als je een testje wil doen, leest ik het graag.

Ware het al niet dat de kleeflaag van bespanningsfolie een geheel andere samenstelling heeft dat de generelle hardnekkige stickerlijm...

Hou het maar bij de lappen methode? .... gelijk aan kaarsvet uit het kleedje.... toch? En bliksems snel ook!

Groetjes Bas

Laatst bewerkt:
Even nog een laatste keer over dat fruitzuur, ik ken het in deze vorm. Of het ook daadwerkelijk iets met fruit te maken heeft durf ik wel enigzins te betwijfelen :), weet wel dat het alle plakkerige zooi en ook wel folieresten geweldig oplost of bij folie aantast waardoor je het vlot weg kunt vegen. Nu maar weer snel ontopic want na de lappentip hebben we denk ik de simpelste oplossing :thumbsup:

Ha! Citosol! Yep, dat ken ik wel.
Dit alles was toch zeer on topic?
Want.... het was om uit te vinden hoe het beste folie van balsa te verwijderen.

Back