Hoe of wat met de antenne draad.

• Topicstarter Topicstarter ruud-schumacher
  • Startdatum Startdatum
R

ruud-schumacher

Guest
Hoi iedereen,
Ik had ene vraagje aan jullie waar ik eventjes zekerheid voor moet hebben voordat ruudje weer gaat knippen :alien:
De antenne draait die door de kap naar buiten steek die spriet zeg maar daar komt boven aan de draad erg lang uit ik schat 10 cm ofzo mag je deze wat inkorten ik bedole afknippen dan of mag dit niet ??

Ps:Gm regelaar komt morgen binnen :music:

Nee. gaat ten koste van jew ontvangst, tenminste. Ik heb een multiplex ontvanger.. Die moet altijd even lang zijn als je hem koopt(de entenne:P )

Ik heb ooit is ergens gelezen dat je het af kan regelen ofso, kijk anders ff in het Model-electronica gedeelte

niet doen Ruud , dan bind het draadje maar een beetje op...

Maar dan,, stel dat je draad afbreekt ofso en je wilt een nieuw draad aan je printplaatje solderen. Hoe lang moet hij dan zijn?

Wouw, zoveel wijsheid in 1stukje 8O
Maartoch als verschillende merken ook verschillende lengtes hebben moet die 10cm toch niet zo heel veel schelen? (op 1m dan)

het is natuurlijk nooit een probleem om een antenne in te korten, mits je maar binnen een veelvoud van de golflengte blijft......

http://www.frequentieland.nl/menu.php?url=/principe.htm

de 27 MHz heeft een golflengte van 11 Meter, ergo een antenne van 11 meter is dan het beste......
voor 40 MHz is dit 7.5 meter.......

nu mag je de golflengte telkens halveren voor je antenne lengte, dus 1/2, 1/4, 1/8, 1/16.....

dus stel je neemt 1/16 golflengte:

27MHz => 69 cm
40MHz => 46 cm

ps, je typt "golflengte" en "antennelengte" in google
dit is dan het resultaat, en wat staat er bovenin...... corrien....
http://faq.micromagic.nl/FAQs/antenne.html

(M7H, die ff 5x nodig had om de fouten eruit te halen... :oops: )

Of uitzoeken of je een Azarr antenne kan gebruiken. Dit is een speciale korte antenne die in de plaats van je ontvanger antenne komt. Zie de site van rc-jepe

Is een verbinding halverwege b.v. dmv 2 contacten geen probleem? De lengte blijft hetzelfde toch?

M7H zei:
nu mag je de golflengte telkens halveren voor je antenne lengte, dus 1/2, 1/4, 1/8, 1/16.....
Dit mag dus niet!!! De antennedraad maakt deel uit van een afgestemde kring. Hierin bevindt zich tenminste 1 antenne-verlengspoel. Eenvoudige rekensommetjes gaan bij zo'n afstemkring dus niet op!

M7H zei:
ps, je typt "golflengte" en "antennelengte" in google
dit is dan het resultaat, en wat staat er bovenin...... corrien...
http://faq.micromagic.nl/FAQs/antenne.html
Wat krijgen we nou? 8O 8O 8O. Blijkbaar heeft Robert daar dan toestemming voor gegeven (was wel netjes gevraagd, hoor!).

Ik ga niks meer af knippen hoor mensen.
Neem geen risico hier mee :)
Groetjes van ruud

Maar is het niet uit te rekenen dan? want heb je meer bereik met een draad van 5meter?

het beste bereik heb je natuurlijk met een draad die net zolang is dat je autootje met je zender verbonden is... :wink:

Maar hoever wil je gaan?
ikzelf heb vroeger (toen ik ook nog wel eens op een parkeerterrein kwam) op de openbare weg een afstand gehaald (300 meter ofzo) dat niet te zien was wat de voor of achterkant van de auto was.....
best lastig sturen........

Nogmaals: de antennedraad maakt deel uit van een afgestemde kring. Er valt dan niets meer te berekenen.

Alleen met de aanwezige lengte antennedraad is er een optimale impedantie-aanpassing en is er dus optimaal bereik. Gelukkig is deze antennekring niet superkritisch en is er dus wat speling. Een centimeter meer of minder maakt dus praktisch niet uit.

Enkele voorbeelden:
- in een vliegtuig kan het wel eens zijn redenen hebben om de antenne te verlengen. Uiteraard moet men dan wel dringende redenen hebben, want aan te raden is dit niet. Bij een standaard antennedraad van 1 meter blijkt dan dat het bereik pas drastisch afneemt als je er meer dan 50 cm aan vastknoopt.
- de R122JE ontvanger van Futaba heeft een antennelengte van 50cm. Zodra je deze meer dan 10 cm langer maakt, neemt het bereik merkbaar af. Zelfs opnieuw afstemmen helpt daarbij niet. Er is wel een modificatie mogelijk, maar dat is uiteraard niet de bedoeling.

Back