hoe met één servo rolroeren aan te sturen

Even snel twee plaatjes.
De eerste is van de torsiestang zoals die geworden is:
DSC_5072s.JPG

Hierbij heb ik wat geleerd.
Heb geduld!!!
De kant die je hier ziet is goed gelukt. De ander kant dacht ik iets sneller te kunnen maken. Het koolstofstaafje is gelijmd met secondenlijm.
Op zcih gaat dat best goed. Om e.e.a. op zijn plaats te houden heb ik er een paar kleine stukjes plakband omheen gedaan.
Bij het monteren van de andere kant was ik iets gehaaster.
Snel lijm erop, direct geheel afplakken met plakband. Hierdoor bleek de secondenlijm niet goed te drogen. Dus even de föhn er op....
FOUT.
Hierdoor lost de depron op alsof je gewone secondelijnm hebt gebruikt.
Heb e.e.a. maar met epoxylijm opgevuld en geplakt.
Doet het wel, maar is wel minder mooi geworden.
Nietemin zo gaat het er in het geheel uitzien.

DSC_5076s.JPG

Nog even het neusje schuren en onderstel maken, maar dan is die klaar voor zijn maiden.
De electronica is allemaal bij RCTechnics besteld.
O.a. 1000mAh 2s Lipo, 17A ELE regelaar en fietsbel motor (met 9x4,7 prop?).
Moet dit wel gaan trekken denk ik.

grt.
Alex

accw zei:
... Snel lijm erop, direct geheel afplakken met plakband. Hierdoor bleek de secondenlijm niet goed te drogen. Dus even de föhn er op ...
Secondenlijm moet 'nat' worden en niet 'drogen'. Uitharding vindt plaats d.m.v. van vocht.

Cool kistje hoor!

Je depron is niet opgelost, maar gesmolten door de warmte van je fohn :-)...Ik had er ook last van toen ik de krimpkousjes aan de stuurvlakken moest krimpen.

Warmte helpt overigens geen meter om secondenlijm sneller hard te laten worden, zoals ron zei, het heeft vocht nodig, het reageert met water. Daarom plakt het zo geweldig op je vingers LOL!

Marco

Thanx.

Ik gebruik veel water bij het uitharden van PolyUrethaan.
Nog nooit gebruikt voor secondenlijm.
Dat de depron gesmolten is door de föhn is onwaarschijnlijk.
Ik gebruik deze föhn juist heel vaak in combinatie met depron. Meestal om te buigen enzo.
Als secondenlijm uithard door vocht, dan zal het plakband ervoor gezorgd hebben dat er geen vocht uit de omgeving bij kon.
Vandaar dat 12uur later e.e.a. nog zacht was.
Toen ik de föhn erbij hield, zag je het depron wegbijten.

Als ik me iet vergis is secondenlijm voor schuim hetzelfde las de normale maar met een toevoeging van methanol.
Misschien dat de föhn de methanol sneller liet verdampen en daardoor de secondenlijm het depron aanviel.

grt,
Alex

die Depron is opgelost door de warmte die er ontstaat bij het uitharden van de secondenlijm. Doe dit nog maar eens over met een reststukje, doe alles precies hetzelfde en vole dan gelijk aan de secondenlijm wat er gebeurd als je die warm maakt op die manier en hij begint uit te harden. Wel effe van te voren kijken of er plaats is in het brandwondencentrum te Beverwijk.

Nou ja, heet...het wordt een beetje warm ja, maar om te zeggen heet..nee.

Overigens lijkt het me niet verstandig expres CA op je vingers te spuiter louter om te zien wat er gebeurd. Het is een chemisch goedje, en dat is eigenlijk nooit goed voor je.

Na een weekendje plakken zitten mijn vingers ook weer onder de lijm. Ik zit er aan te denken om maar zo een doos met dunne rubber handschoentjes aan te schaffen. Ook beter als je werkt met epoxy en polyurethaan.

Marco

Beste mensen,

Hier een voorbeeld van mijn cessna 182, standaard uit te fabriek, roll roeren aangestuurd door één servo.

PS: niet kijken naar al het lijm, het is inmiddels al een vleugel die veel heeft meegemaakt, en niet meer actief is :lol: :lol:

pele.jpg

Dit was een van mijn ideeën om dit op te lossen.
Aannemend dat de aanstuurstangen door de geleiders lopen, vraag ik me af hoeveel weerstand dit biedt.
Er werd gevreesd voor het overbelasten van de servo.
Kun je hier enig licht op laten schijnen?

thx
alex

Wat ik je kan vertellen, is dat er eerst een staaldraadje van 0,8mm in zat, en die gaf idd redelijk weerstand op mijn servo.

Inmiddels heb ik hem aangepast, door een staaldraadje van 0,5mm en een nieuwe kabelgoot, die ik hem ingespoten met naaimachine olie, en ik kan je vertellen dat hij nu zo ontzettend soepel loop, het is niet meer te vergelijken met die van 0,8mm.

Hou er alleen wel rekening mee, dat dit een piepschuim kistje is van 550 :wink:

accw zei:
Dit was een van mijn ideeën om dit op te lossen.
Aannemend dat de aanstuurstangen door de geleiders lopen, vraag ik me af hoeveel weerstand dit biedt.
Er werd gevreesd voor het overbelasten van de servo.
Kun je hier enig licht op laten schijnen?

thx
alex

Die rood-buiten-geel-binnen sullivan kabels zijn speciaal ontworpen om dit soort krappe bochten met amper weerstand en speling te kunnen nemen.

Ik heb het ooit zo gehad in een zelf ontworpen vleugeltje van 1m50 trainer. Ging heel goed! bijna geen weerstand en geen speling, en het spaart een servo uit en dus ook gewicht en geld.

Marco

Maar voor het kleine Pits vliegtuigje was dit geen goede oplossing geweest, want hoe had je die buitenkabel aan dat fragiele vleugeltje willen fixeren? Afgezien dat het geen gezicht is, want er is geen holle vleugel waarin je het kan wegwerken.

Zoals je het nu hebt gedaan, met torsiestangen, is een hele mooie, vrijwel onzichtbare, licht gewicht oplossing!

Marco

Marco

Zit nu thuis met een crisis situatie.
Ben nu zowel lichamelijk als geestelijk kapot.
Zal voorlopig stil zijn van mijn kant.

Back