hoe met één servo rolroeren aan te sturen

Ik heb een vraagje.

Op dit moment bouw ik een pits-special van depron.
De bouw gaat gestaag en ik wil nu de electronica gaan inbouwen.
Maar ik zit met een dilemma.
De rolroeren van de onderste vleugel (boven is een vaste vleugel) staan nogal ver uit elkaar. Toch wil ik de rolroeren met één servo aansturen.
Nu twijfel ik wat de beste methode is.
Ik heb er drie bedacht (zie plaatje)

wing.jpg
(alt+p)

Zo zou ik kunnen proberen een rechte aanstuur stang, zie de rode lijn, (servohevel iets schuin zetten), maar dat wordt hier denk ik te lastig.
Ik kan met een soort scharniertje werken, zie blauwe lijn, maar dat geeft meer speling en is niet netjes voor de vleugel.
De derde optie is de groene lijn. Een aansturing middels flexibel staal door een gebogen omhulsel. nadeel is dat dit beoorlijk wat extra wrijving op levert en met een 6 grams servo, ben ik bang dat dat deze het snel begeeft.

Wat zijn jullie aanbevelingen?

(ohja, de vleugel is gebogen enkelvoudig 6mm depron)

thanx

Ik zou zoiets spannends niet uitproberen. Ten eerste is het te zwaar voor een shockflyer achtig model, ten tweede kun je erop wachten dat het mis gaat.

Ik zou gewoon een directe aansturing maken, zoals bij een Shockflyer. De ailerons gewoon iets door laten lopen. Kan ook geen kwaad, zo houd je tenminste druk op je ailerons als je hovert.

shockflyer_18.jpg

heb je dan bij een shocky andere rolroer besturing dan bij een gewone?

Dank je, maar het is geen shocky.
De romp van het model is meer dan 10 cm breed.
De rolroeren zitten ongeveer 12 cm uit elkaar.
Zie daar mijn probleem.
Zou direct aansturen toch mogelijk zijn? Zo ja, hoe ver moet de servo dan naar voren staan?

Precies ver genoeg dat de aansturing naar de ailerons goed verloopt? :roll: De stuurstangetjes van koolstof mogen best iets van 15-20cm lang worden. De servo precies in het midden, moet lukken. De ailerons van een Shock staan ook zo'n 10cm uit elkaar.

Waarom niet zoals striprolroeren op puma's en curares al jaaaaaren worden aangestuurd, een asje met haaks daarop een heveltje

Als je het asje van een koolstofstaafje maakt, met een soldeerboutje kun je de bochten er in maken en vervolgens vastzetten met wat seconden lijm.

weegt nix meer dan de aansturing zoals op de shocky en je kunt je servo en aansturing mooi wegwerken in je romp (je ziet er bijna nix van)

Marco

Dit lijkt me moeilijk in een 6mm depronvleugeltje te verwerken.
Het roer scharniert bovendien over een stukje tape en het lijkt me dat deze torsie-stang op het scharnierpunt moet komen te zitten.
Hoe kan ik deze constructie nu goed in mijn vleugel verwerken?
grt,
Alex

Even ter illustratie van het model en voor de uitleg van mijn uitdaging:
pitts.jpg

De onderkant is dus nog niet dicht, maar dat zal wel nog gebeuren.
In het linker onerplaatje heb ik een direct aansturing getekent. Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit of dit echt goed gaat werken.
Iemand een goed idee en goede uitleg?

thanx.
grt,
Alex

Let niet op al dat plakband, maar e.e.a. moet nog drogen en afgewerkt worden (oa de neus)
Misschien dat, wanneer alles goed uitpakt (bouw, equipment en maiden), ik een bouwverslag zal posten. Ik heb namelijk er nog wat foto's van.

Ik zou het met torsiestangen doen, dat wringt minder dan zoals je het nu wil doen, en bovendien geen 'differentieel' (zoals je het nu getekend hebt zul je naar beneden minder uitslag hebben dan omhoog).

Als je zowel in de vleugel als in het rolroer over een lengte van 3 a 4 cm, 1 mm naast de scharnierlijn depron weghaalt dan kun je daar een 2 mm koolstof staafje kwijt, precies op de scharnierlijn. En die plak je gewoon met dikke secondenlijm en een stukje tape vast aan je rolroer over een lengte van een cm of 3 a 4 cm. Over de lengte van de torsiestangentjes geen scharniertape.

Het is even gepriegel denk ik, maar als het eenmaal zit zou het volgens mij prima moeten werken, en op je zwarte depron zie er dan bijna niets van.

Maar gezien het prachtige resultaat tot nu toe zou dat voor jou geen probleem moeten zijn. Mooi kistje hoor! Heb je hier een tekeningetje van?

Maar zoals je het hebt getekend zal het ook goed werken hoor, maar minder mooi om te zien denk ik.

Marco,

Dat is een goed idee om zo die torsie stangen te monteren.
Ik denk dat ik dit eens op een proefstukje ga uitproberen.

Dank je voor je compliment. Ik heb de tekeningen gemaakt ahv de bouwplannen van Chris O'Reily's micro-pitts.
De span is rond de 80 cm als ik het goed heb.
Als er interesse is, wil ik de plannen wel posten.

grt,
Alex

Het zijn torsie-stangen geworden.
Niet helemaal naar mijn zin, maar ik hoop dat het afdoende werkt. Wel merk ik dat één rolroer iets meer uitslag geeft dan de ander. Zowel in boven als onderstand. Heeft dit nadelige effecten op het vlieg gedrag?
Ik kan me voorstellen dat hierdoor de rol de ene kant op iets makkelijker zou kunnen gaan.
Maar misschien valt dit wel mee.

Als ik tijd heb, zal ik ff een foto'tje posten.
thanx all voor de respons.
grt,
Alex

Niek zei:
>Heeft dit nadelige effecten op het vlieg gedrag?

Ja

Nou ja zo'n vaart loopt het niet hoor ik zou het wat willen nuanceren:

Mits niet teveel: NEE

Tot 10 a 15% verschil zou ik me niet druk maken. Als de ene kant 10mm omhoog gaat en de andere kant 11..is niet erg, daar merk je niets van.

wordt het meer, zou je tijdens het rollen een kurketrekker beweging kunnen waarnemen, maar dan nog moet je wel heel goed kijken hoor.

Ik heb combat kistjes gezien met 1 rolroer en dat werkte prima, merkte de vliegers weinig van dat 1 kant de uitslag 0 omhoog en 0 omlaag was :)

Marco

Beide bedankt voor de gerustellende woorden :lol:
Ach ik zal wel zien dan.
Als mijn vliegtuig crasht kan ik tenminste aan de bouw de schuld geven.
Never a pilot error!!!

Back