Hoe LM 3914 potmeter aan te sluiten

Mannen,

Hier de eloctronica N00b weer eens in de bocht. Ik bestel een aantal artikelen en ik 'verwacht'dan uit de de data sheet e.e.a. te halen m.b.t. het aansluiten.

De realiteit is ietwat weerbarstiger, dus ben ik weer genoodzaakt jullie te vragen. Man jullie moeten wel moe van mij worden :-)

Vraag 1: Ik heb een potmeter gekocht bij conrad die heb 3 pootjes (ja ja hebben ze allemaal) het is de trimmer 63x 10K pootjes zijn genummerd 3, 2, 1 als ik het ding voor mij op tafel leg. Ik wil hem gebruiken in schema:
LM3914-12V-Battery-Monitor-Circuit.jpg

Het is VR1, is de boosdoener, waarvan ik niet weet welk pootje wat voorstelt op bovenstaande tekening.

Kunnen jullie helpen?

VRaag 2 gaat over dezelfde opstelling en dan over de LM3914, hoe herken ik welk pootje nr. 1 is? Enige verschillen die mij opvallen is de tekst op de IC, als ik die voor mij leesbaar zet is dan links onder pootje 1?Een ander eigenschapje is een soort van halfrond nokje op de IC, is dat een aanwijzzing voor de plek van pootje 1?

Zoals altijd op voorhand ontzettend bedankt!

als ik het goed herinner is pinnetje 1 aan de kant met het halve nokje, en dan gemarkeerd met een puntje bij pin1. als je het zeker wil weten moet je even het datasheet erbij pakken met google.

edit : http://www.national.com/ds/LM/LM3914.pdf pagina 18

de potmeter is afhankelijk van de behuizing, dus daar kan je ook het datasheet bij zoeken. met een universeelmeter kan je het zo na meten. normaal zit de variable in het midden

Laatst bewerkt:
Pin 1 zit altijd linksonder. De markering op het IC (inkeping/rondje) zit dan links en de tekst staat rechtop, zoals je zelf als schrijft.

Bij een potmeter (VR1) is het middenpootje het pijltje.

Dank mannen!

We gaan de soldeerbout maar eens ter hand nemen met deze informatie!

Ik neem aan dat pin 1 & 3 van de potmeter inwisselbaar zijn m.b.t. de aansluiting?

Pin 1 zit altijd linksonder. De markering op het IC (inkeping/rondje) zit dan links en de tekst staat rechtop, zoals je zelf als schrijft.

Huh?
Als je het IC op zijn pootjes zet (dus van boven bekijkt) en het inkepinkje omhoog legt zit pin 1 links boven en loopt de telling van de pootjes tegen de klok in. Vaak zit er bij pin 1 bovenop de behuizing in de hoek ook een puntje.

lm3914-pinout.png

Ik neem aan dat pin 1 & 3 van de potmeter inwisselbaar zijn m.b.t. de aansluiting?

Met een lineare pot is het uitwisselbaar.
EU A lin B log
USA A log B lin ,ofzo ,een beetje verwarrend als je ook nog het merk moet weten.
Meten is weten.

Roelof, jouw IC staat op z'n kant met de inkeping boven. Als je de tekst wil lezen krijg je een zere nek. Maar inderdaad, een plaatje is altijd duidelijker.

Pin 1 en 3 van de potmeter mag je inderdaad onderling ruilen. Dit verandert namelijk alleen de draairichting en dat is hier niet erg belangrijk.

Mannen,

Nogmaals dank! het is mij volledig duidelijk, we gaan solderen.
Over de IC, Roelof en Corrien hebben beiden gelijk :-) en ondanks plaatje is Corrien zijn tekst voor mij volledig duidelijk. Misschien same twisted mind?

Molen,
Ik zou nog neits eens weten hoe je een potmeter zou moeten meten. Ik vaar gewoon ff blind op Corrien zijn advies. Worst case scenario is nog een keer moeten doen als ik rook weet te ontwikkelen ;-)

Wees gerust, zo ben ik ook begonnen. Er was toen nog geen internet, maar wel een 'elektronisch' familielid.

Je moet eens weten hoeveel Indianensignalen ik uit elektronica heb weten te toveren. Met schade en schande wordt men wijs. Vooral met schade...

Wees gerust, zo ben ik ook begonnen. Er was toen nog geen internet, maar wel een 'elektronisch' familielid.

Je moet eens weten hoeveel Indianensignalen ik uit elektronica heb weten te toveren. Met schade en schande wordt men wijs. Vooral met schade...

Hier nog zo iemand. 's Middags uit school gauw nog even naar Aurora Kontakt in de lange Viestraat om een paar onderdelen te halen. Dan hollen anders mis ik de trein. Thuisgekomen snel onderdelen plaatsen en solderen en dan........ Gatverrrrrr, het werkt niet. :evil:
Tja en dan pas in het boekje kijken of ik die transistor wel goed had aangesloten. Nee dus, morgen maar weer even naar de winkel...... :):):)
Het lijkt wel alsof het gisteren was maar het is toch al meer dan 35 jaar geleden. ;)

Back