Hoe laad ik mijn Lipo, zie door de bomen het bos niet meer

Klucky, je hebt waarschijnlijk nog niet alles doorgelezen wat er over het laden van LiPo's is geschreven. Ik ga het hier niet allemaal herhalen maar wel even in het kort. Wil je precies weten hoe het in elkaar zit dan moet je even gaan zoeken op dit forum want daar is al heel erg veel over geschreven.

Ik heb mijn lipo eens in de gaten gehouden en heb na elke laadbeurt het waarschuwingsvoltage van de Naza V2 (op men F550) verlaagt tot het ongeveer uitkomt dat ik de batterij volledig leegvlieg. Echter lijkt er nu iets niet te kloppen. De eerste waarschuwing komt op 14,80v en het automatisch dalen gebeurd op 14,60v (tussen deze 2 gebeurtenissen zit ongeveer 4 minuten vliegen in).
Je schrijft het nergens maar in neem aan dat je met een 4 cellen LiPo vliegt. Je krijgt de eerste waarschuwing bij 3,7V per cel en de regelaars gaan terug regelen bij 3,65V per cel.
Dat is redelijk vroeg maar je hebt dan nog wel flink de tijd om veilig te landen. Ik denk dat het zo wel zo veilig is, laat het dus maar lekker zo.

Wanneer ik de leeggevlogen batterij aan de lader hang, gaf elke cel nog 3,71v (onbelast) aan, dus nog ver verwijderd van de minimale 3,2v. De hexacopter begint te dalen vanaf 14,60v belast dus 3,65v per cel (wat dus ongeveer overeenkomt met wat uitgelezen werd op de balanceerder).
Je moet inderdaad stoppen bij 3,2V per cel maar dat is gemeten onder belasting!!!!! Als jij stopt zal de accuspanning (onbelast dus) altijd weer vrij snel oplopen tot ruim boven die 3,2V. Hoe sneller en hoe hoger die spanning weer oploopt des te beter is de conditie van die accu. Als de spanning op 3,2V of zelfs lager blijft is de accu echt heel erg ver leeg en is het zaak dat je hem zo snel mogelijk weer tot minimaal de bewaarspanning oplaad.

Echter na volledig laden blijkt er 4251 mAh terug in de batterij te zijn gegaan (het is een 5000mah batterij). Maw ik heb de batterij verder ontladen dan de maximale 20% (wat overeenkomt met 4000 mAh) ontladen.
Ten eerste mag je gerust een LiPo verder ontladen als je hem daarna maar niet leeg laat liggen. Dat is veel slechter voor de accu dan hem verder ontladen.
Ten tweede moet je niet te veel kijken naar wat de lader beweert in de accu te hebben geladen. Voor het laden is ook energie nodig dus als er meer in lijkt te zijn gegaan is dat helemaal normaal. Een klein deel van de energie die de lader in de accu stopt is nodig om de rest op te slaan. Dat kan voor de wat slechtere accu's tot wel 30% oplopen.

Waarom klopt dit dan niet? Als ik de balanceerder moet geloven heb ik de batterij te ver ontladen, maar als ik de voltages bekijk was ik nog lang niet aan de 3,2v per cel en doet iets mij geloven dan ik gerust nog veel langer had kunnen vliegen. Dus heb ik het gevoel dat de mAh die terug in de batterij zijn gegaan volgens de lader niet kloppen...
Er is dus niets aan de hand, het gaat allemaal prima zo. :thumbsup:

Nog meer stof om te lezen vindt je natuurlijk in dit draadje maar ook HIER en natuurlijk ook HIER. Even verder zoeken op dit forum zal je nog een heel grote reeks van stukjes opleveren met heel veel informatie.
Succes.
 
Dank u voor de uitleg en ik zal er zeker nog wat verder over lezen. Maar wat is nu het besluit? Had ik gerust nog "veel" langer kunnen vliegen? Aangezien de Hexa al land vanaf 3,65v per cel belast? Ik vloog nu 14 minuten met een 5000 mah 4S batterij op een F550, wat zeker niet slecht is, maar als ik er nog een extra 4 minuten zou kunnen uithalen zou dit altijd mooi meegenomen zijn.

Edit: waar ik nu het meeste "bang" voor heb is het feit dat ik het geladen mah niet kan vertrouwen als indicatie of ik de batterij al dan niet verder mocht ontladen. Waar let ik dan best op? Telemetrie aanschaffen die mij het belaste voltage meegeeft?
 
3.2V per cel belast is erg laag maar niet dodelijk als je hem snel weer op storage niveau brengt.
Aangezien moderne lipo heel lang de spanning vast houden en dan plotseling heel snel in storten is het niet verstandig door te vliegen tot op dat stijle gedeelte van de grafiek.
Je zou de minimum spanning een stuk hoger af kunnen stellen met slechts een gering verlies aan vliegtijd.
Een paar minuten vliegtijd meer kosten je al snel een heel stuk in levensduur van je lipos en dat wil je niet.
 
Ik vloog nu 14 minuten met een 5000 mah 4S batterij op een F550, wat zeker niet slecht is, maar als ik er nog een extra 4 minuten zou kunnen uithalen zou dit altijd mooi meegenomen zijn.
Als je dan 4000 mAh bij kunt laden dan is dat wel de grens en daar zou ik meer dan tevreden mee zijn.
Tenzij je vluchtduur belangrijker vindt als de levensduur van de lipo.;)
waar ik nu het meeste "bang" voor heb is het feit dat ik het geladen mah niet kan vertrouwen als indicatie of ik de batterij al dan niet verder mocht ontladen. Waar let ik dan best op? Telemetrie aanschaffen die mij het belaste voltage meegeeft?
Dan moet je 14 minuten vliegen en kijken wat je er bij kunt laden.
Dan heb je een dubbele veiligheid en de tijd blijkt nog altijd de veiligste maat voor de vluchtduur.
Na enige tijd weet je dan exact het verband tussen gebruikte capaciteit en vlucht duur en de celspanning belast als je die er ook bij in de gaten houdt.;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik de grens nog lang niet heb bereikt aangezien de hexa uit zichzelf land als elke cel nog 3,6v heeft (belast) dus ik zit nog ver boven de gevarenzone tenzij ik iets over het hoofd zie
 
Maar wat is nu het besluit? Had ik gerust nog "veel" langer kunnen vliegen?
Dat schreef ik al.
Dat is redelijk vroeg maar je hebt dan nog wel flink de tijd om veilig te landen. Ik denk dat het zo wel zo veilig is, laat het dus maar lekker zo.

Edit: waar ik nu het meeste "bang" voor heb is het feit dat ik het geladen mah niet kan vertrouwen als indicatie of ik de batterij al dan niet verder mocht ontladen. Waar let ik dan best op? Telemetrie aanschaffen die mij het belaste voltage meegeeft?

Dat schreef ik al!
Wat je lader aangeeft is dus een indicatie en echt niet meer. Dat geeft niet want dat is altijd al zo geweest en zal ook zo blijven. Telemetrie is een hulpmiddel dat nu ter beschikking staat. Je kan het gebruiken maar echt nodig is het niet.

Zoals cdrom flyer ook al schreef als je langer wilt vliegen kan je de afslagspanning verlagen. Dat is iets "gevaarlijker" voor de accu want hoe dichter je aan de rand gaat zitten des te makkelijker kan het fout gaan. Als je langer wil vliegen verlaag die spanning dan naar 3,2V. Dat zal je een paar minuten, meer is het echt niet, langere vliegtijd geven. Pas wel op, je zit dan aan de rand van de veiligheid! Voor de accu bedoel ik natuurlijk. ;);)
 
Back
Top