Hoe het beste beginnen met heli vliegen

maar, je gaat er nog steeds van uit dat je voor 3d hele bijzondere instellingen nodig hebt.
dat is echt niet zo.
in de regel is het zelfs zo dat een volwaardige schaalheli veel meer opties van de zender vraagt dan een 3d heli..

Wat is het verschil tussen een zender van 50 euro, en 1 van 500 euro?
- mixers, de duurder de zender, des te meer voorgeprogrammeerde mixers aanwezig zijn. scheelt soms een paar uur klooien om bijvoorbeeld een elevator en aileron op 1 servo te mixen.
- de duurder, de meer mixers aanwezig. in heli's niet zo veel nodig. vliegtuigen wel. zeker als je 2 aileron en 2 elevator servo's hebt. en voeg er dan nog eens een stel flaps aan toe..
- kwaliteit potmeters, de potmeters onder de knuppels hebben ook een kwaliteit. worden die rot, gaat het kanaal steeds meer links naar rechts, en gaat de servo ongecontroleerd bewegen. De DX6i (oude versie)had (heeft) er nogal wat last van
- kwaliteit knoppen/schakelaars
- handigheid menu's
- opties.. waar je in een zender van 50 euro puur het hoogstnoodzakelijke in kan stellen, kun je in een duurdere steeds meer instellen.

en nogmaals, die instellingen heb je niet nodig voor 3d.
die heb je gewoon nodig voor het normale vliegen.
In een zender van 100 euro kun je makkelijk je vliegtuigen kwijt, en heli's.

Maar blijf niet op het 3d hangen alsof het veel van de zender vergt. dat doet het niet.
bepaal dus ook je zender daar niet op.
Maar het zou zonde zijn als je nu voor 50 eur een zender koopt, en overmorgen wil je toch een zender waar heli's en vliegtuigen kunnen.

Bij de weg: ik ken die flysky zender niet.
let even op of er een H3 EN H1 heli mixer in zit. heeft hij 1 van de twee niet, moet je er niet aan beginnen.

De zender is voor zowel vliegtuigen en helicopters, ik zal nog even nagaan of deze mixer erin zit,

vanmiddag kwam de post met de helicopter , alles uitgepakt en natuurlijk eens binnen proberen te vliegen maar hij kwam niet van zijn plek af. wilde niet opstijgen dus.met volgas bleef hij nog aan de grond staan. ik weet dus niet wat het is maar kan mij wel herinneren dat ik vroeger ook eens hetzelfde heb gehad met een Esky micro helicopter die ik toen om die reden weer verkocht heb,

nu zal ik waarschijnlijk iets fout doen maar ik heb er nu al hoofdpijn van,het liefste heb ik zulke dingen vliegend uit de doos. teveel toeters en bellen met instellen is dus niks voor mij. het liefste ook geen zenders met alles erop en eraan.

9wrz9uu16l.jpg

Had al een redelijk verhaal geschreven, en zie dat Student eigenlijk presies hetzelfde schrijft over zenders, maar toch:

Alles weer duidelijk, goede uitleg.
Ondertussen weer een heel aantal goede tips erbij lees ik.
Dan ook nog een paar van mijn kant:

Ook ik heb mezelf leren heli vliegen zonder club, en ook ik ben begonnen met een Lama V4 (dus ik herken het trimmen van de yaw beweging) en met geduld is het gewoon mogelijk, maar ik ben zeker wel eens ge-crashed.

Als je Geduld hebt voor een simulator is het een prima basis om oriëntatie te oefenen, hover nose out, hover nose in, eventueel hover inverted.

In het echt beginnen vliegen, idd beginnen met hover en dan langzaam links en rechts dwars vliegen, en dit langzaam omzetten naar achtjes vliegen, snel geschreven maar heeft mij heel wat lipo ladingen gekost. 3D vliegen… die benaming is gewoon een hype en zegt niet veel. Voor mij is 3D korte snelle bewegingen maken in een beperkte box in alle posities. Moet je dat kunnen..? Als je het leuk vind wel, maar is echt niet het ultieme vliegen (maar ook dat is maar weer een mening en geen feit). Loops, rols, op de kop vliegen vind ik geen 3D, dat is wellicht “sport” vliegen. Maar om jezelf te willen leren heli vliegen en als doel 3D te hebben…… Dat kan maar heb je veel geduld, veel sim, en veel crashes voor nodig, focus eerst maar is op gewoon vrij in de lucht vliegen zonder stand of richting beperking.

Niet op een club vliegen (wild vliegen) ga ik niet te veel over zeggen, maar doe het gewoon niet waar andere mensen zijn of kunnen zijn, dat gaat fout!

Mbt dure of goedkope zender, om heli te vliegen hoeft een zender niet “complex” te zijn, zeker als je FBL (fly-bar less / zonder fly-bar) vliegt heb je eigenlijk geen programmering in je zender nodig (sterker nog die moet je allemaal uit zetten), alles kan door de FBL gyro gedaan worden. Je hebt dus geen complexe zender nodig die veel mix programma’s of andere snufjes heeft. Complex hoeft dus niet, maar betrouwbaar…. Zender keuze is heel persoonlijk, punt 1 moet hij goed passen (sommige zenders zijn mij gewoon te dik), punt 2 is het je verzekering voor je toestel hij moet dus 100% betrouwbaar zijn, dan komt dus de vraag, is een zender van een paar tientjes betrouwbaar? Ik heb het antwoord niet, de keuze is aan jou. Zie vooral het verhaal van Student.

Soms is het handig om met een zelfde soort zender te vliegen als mede vliegers of club leden, ga je op eigen houtje is het weer slim een zender te kiezen waar op het forum veel over is geschreven (meest gangbaar is dan wellicht Spektrum,.. en ja die heb ik ook, maar ik vlieg liever Futaba, dus ik ben niets aan het promoten). Ga je voor FlySky, kan, heb ik geen ervaring mee, ik ga in ieder geval geen heli of vliegtuig van 250 euro (of meer) binden aan een zender van 40 euro, maar dat is mijn mening en geen feit.

Nog even terug komen op het fly-bar of FBL vliegen, ook hier zijn voor en nadelen aan beide. Met fly-bar leer je veel beter de afstelling en de theorie (dynamiek) van de rotor. Een FBL is wel makkelijker vliegen, maar als je niet snapt hoe en waarom zijn er toch snel suffe fouten gemaakt. En een fly-bar heli vliegt (mits goed afgesteld) gewoon prima. Sterker nog F3C (de echte zuivere vliegers) mochten tot voor kort alleen fly-bar vliegen.

Verder heeft ieder zo zijn mening over gebruikt of Chinese copy. Ook daar is geen goed of fout in, ieder mag dat zelf weten. Ik ben zelfs voorstander van gebruikt, maar dat komt omdat ik door schade en schande wijs ben geworden, en daarmee redelijk (denk / hoop) te weten wat ik koop. En idd er word voldoende zooi aangeboden, en soms heb je pech, en soms geluk. Mbt Chinese copy… kan best goed zijn ik heb ooit een China T-rex 450 kloon gekocht, gewoon om te proberen. Ook wel China onderdelen daarvoor. Soms zijn ze goed, en soms volledig onbruikbaar. De quality control is gewoon net even anders over de budget spullen. Dus wil je budget gyro, zender of andere onderdelen… mag je zelf weten.

En afsluitend nog even over "goedkoop is duurkoop" je nieuwe K110 komt niet van de grond. Ik zeg "ervarend leer moment". Maar ik hoop wel voor je dat het iets simpels is wat op te lossen valt, want is gewoon jammer als hij het niet doet. Ik lees dat je zegt dat de lipo vol was toen hij binnen kwam? Dat hoor dus niet, een lipo sla je op of verzend je op storrage ~70% lading anders gaat hij stuk.

Succes met je keuze.

Heb de accu toch een half kunnen bijladen , de helicopter draait gewoon genoeg toeren en komt nu volgas iets los maar vliegt niet, het is erg vreemd, ik zal er anders morgen eens een filmpje van maken. dit moet ik toch doen om een geschil te openen voor mij geld terug te krijgen. ik heb nog niet bevestigd dat ik hem ontvangen heb dus de verkoper heeft nog geen geld gekregen van Aliexpress want dat krijgen ze pas als de klant het product heeft ontvangen,

hopelijk krijg ik dan mijn geld terug,

Heb je de handleiding gelezen?
Als hij wel toeren maakt, en niet omhoog wil, is vaak de pitch te klein.

Als je nu al hoofdpijn hebt als je moet opzoeken of je voldoende pitch hebt...
dan wordt heli vliegen wel een serieuze uitdaging.
Heli’s vliegen niet recht uit de doos. Iig, zelden...

Zal waarschijnlijk toch een gevalletje afstellen zijn...
Je bladen draaien op volle toeren, maar genereren niet vodoende lift.

Student was me voor....

Heli's vliegen niet rechtstreeks uit de doos. Was het maar zo.
De eerste keer dat die dingen het luchtruim zien, is als jij probeert te vliegen. Zelfs een nieuwe heli zul je moeten nakijken en eventueel waar nodig afstellen.

Ok dan zal dat het mogelijk kunnen zijn,
het lijkt precies zoals jullie zeggen op dat hij onvoldoende lift kan genereren om op te stijgen,
als ik hem vasthoud in mijn hand en volle toeren laat draaien voel ik wel wat trekkracht omhoog maar ook niet echt sterk
mijn lama v4 vloog overigens wel zo uit de doos de lucht in, daar heb ik niks voor moeten doen,
maar goed, dan moet de pitch dus omhoog? is dat als de bladen meer gewringde positie voorover of achterover gedraaid worden naarmate je gas geeft?

in throttle hold als ik iets gas geef gaan de bladen iets gewringt staan ten opzichte van elkaar .bij half gas staan ze weer recht ten opzichte van elkaar, en bij volgas staan ze weer iets meer gewringt,
het zal zo inderdaad een hele uitdaging worden om te kunnen vliegen,

in filmpjes op YouTube van deze helicopter laten ze zien als ze hem uitpakken en vliegen er wel zo wel mee weg? over afstellen praten ze niet..vind ik toch raar dat ze de plakbandjes loshalen van de doos waarmee de heli eraan vastzit er zo wel mee weg vliegen

maar er zijn meer mensen met deze problemen,

in dit filmpje is precies wat er bij mij aan de hand is,

Laatst bewerkt:
Check je zender instellingen eens. Kijk eens bij pitch curve, misschien kun je die hoger zetten (meer blad hoek - grotere op-en-neer gaande beweging van je swash plate). Kijk ook naar de servo travels of end points, hoe dat dan ook in die zender genoemd word. Als je wel toeren hebt maar hij vliegt niet dan heb je niet voldoende blad hoek (cyclisch verstelling).

Helivliegen is zoiezo ook instuderen hoe een helikopter werkt, afstellen, opbouwen, instellingen uitproberen, nameten, herstellen, onderhoud geven, uitproberen, testvluchten maken, terug afstellen... enz.. enz..

Als dit je allemaal teveel lijkt moet je gewoon stoppen.

Waar jij hoofdpijn van krijgt zijn net de dingen die je een interessante uitdaging zou moeten vinden , nml waarom gaat hij niet omhoog en hoe kan ik dit oplossen.

Je kan ook aan de mensen hier wel 20.000 vragen blijven stellen.

Of..

Je doet zelf is wat moeite om alles in te studeren en te begrijpen hoe een rc helikopter werkt.

De tijd dat je hier op het forum zit wat te schrijven kan je beter gebruiken om is uit te zoeken hoe een helikopter nu eigenlijk werkt, want met alle respect, maar volgens mij ken en begrijp je er helemaal niets of toch heel weinig van.

Mvg

Laatst bewerkt:
Dit is volgens jullie toch een speelgoed helicoptertje? dus moet dat toch allemaal goed staan uit de doos lijkt mij..
ik geloof nooit dat iedereen die dit helicoptertje koopt hetzelfde probleem heeft als ik nu heb omdat het ook veel beginners zijn.

Dus even kort door de bocht:
1. Het mag niks kosten
2. Het moet zo uit de doos perfect vliegen ( zo niet: meteen dispute aanmaken)
3. Je wilt vooral niks afstellen/programmeren want te moeilijk en/of teveel werk

Je hebt echt veel goed advies gekregen. @Student en @Tbird2 hebben de moeite genomen om lappen overduidelijke tekst voor je te schrijven en je komt zelf niet verder dan "hij doettet niet"?

Helivliegen is niet de makkelijkste discipline, maar best zelf te leren met wat inzet: inlezen, dingen opzoeken en toepassen en oefenen, oefenen, oefenen....

Je had al bijna 4 weken kunnen vliegen :D

hahaha, ik ga er morgen wel even naar kijken dan,
dispute openen kan altijd nog als het niet goed komt,

had gewoon niet verwacht dat het niet zou opstijgen en vraag mij af of dit bij iedereen zo zou zijn die deze heli gekocht heeft.

“Speelgoed” kwaliteit of niet, de opties zijn hetzelfde.

Dus.
Kijk dat ding na.

Bij die mini dingetjes wil het hoofdtandwiel nog wel eens geklemd zijn op de hoofdas.
Dat kan dus slippen, kijk of dat gebeurt of niet.

Geen slip in de aandrijving, wel toeren, geen lift= meer pitch.
Dit moet je in de zender instellen.
Zie handleiding.

De handleiding zegt alleen maar als de helicopter niet wil opstijgen dat de mogelijke problemen in de batterij liggen die dan dient te worden opgeladen ,of zoals jij hier zegt het hoofdtandwiel niet op zijn plaats zit. over pitch instellen heeft de handleiding het niet?

en de batterij is volledig opgeladen en het hoofdtandwiel zit goed,

in throttle hold als ik iets gas geef gaan de bladen iets gewringt staan ten opzichte van elkaar .bij half gas staan ze weer recht ten opzichte van elkaar, en bij volgas staan ze weer iets meer gewringt,
het zal zo inderdaad een hele uitdaging worden om te kunnen vliegen,]

Heb je dan twee keer dezelfde instel hoek, of negatieve en positieve pitch?

In de handleiding van de zender moet je kunnen vinden hoe je meer pitch kan geven...
Op zijn minst moet er een diagrammetje in zitten, hoe het menu van de zender er uit ziet..

Back