Hoe het beste beginnen met heli vliegen

origineel zou jouw ontvanger, via dat ene kabeltje, alle gegevens van de zender naar de estab moeten zenden. a la Sbus, soort van.
dit gebeurt toevallig via een servokabeltje. waarschijnlijk omdat iedereen dat wel heeft liggen.
bij de originele Vbar krijg je die er bij, zal voor hun ook wat geld schelen als ze daar een simpel kabeltje van maken.

omdat blijkbaar jouw ontvanger niet wordt herkend, of de kanaalindeling niet wordt herkend, gaat jouw estab gekke dingen doen.
Vaak kun je dan via de computer nog wel achterhalen wat er gebeurt.
soms kun je het dan ook gewoon rechtzetten.

maar dat gaat hier lastig worden.

andere oplossing is een normale ontvanger, en ieder kanaal door te "patchen" (linken) met de goede ingang op de estab.
dan heb je dus minimaal 5 kabels tussen de ontvanger en estab, en daarna steek je de servo's weer in de uitgangen van de estab.
de regelaar kun je dan recht op de ontvanger inprikken, anders mis je een kanaal.


Wat je even moet bedenken... jouw Kbar is ingesteld met de ontvanger van de vorige eigenaar.
hoe had hij hem aangesloten?
ook via 1 kabel? of had hij een normale ontvanger met alle kanalen gepatcht naar de Kbar?
welk merk ontvanger zat erin, heb jij nu dezelfde erin gestopt?

de Kbar werkt hetzelfde als de Vbar.. en die stel je in op hoe hij zijn signaal moet ontvangen.
als hij nu staat ingesteld op data via de datapoort (die ene kabel), gaat hij niet werken met een doorgepatchte normale ontvanger.
andersom ook niet.
Dat stel je in via de computer..

even uitgaande van de gedachte dat je de data kabel in de goede poort hebt gestopt, en dat je zeker weet dat hij niet verkeerd om zit.
 
De ontvanger van de vorige eigenaar was aangesloten op dat kabeltje wat uit de controller aan de zijkant steekt wat ik op de foto laat zien . het was ook zo'n klein ontvangertje met 1 stekker wat ik nu heb ,en ook een DSMX ontvanger,
alleen had hij het over Sbus en ik heb nu cPPM, ik wist niet goed wat hiermee bedoeld werd. ik dacht eerst dat Sbus een stekker aansluiting was. dat 3 pins stekkertje dus. hij heeft toen de heli toen voorgevlogen en hem zonder de ontvanger verkocht, ik kreeg na de vlucht te horen als je een ontvanger koopt met sbus aansluiting kan je vliegen. mij werd ook verteld dat ik niks meer hoefde in te stellen aan de controller want hij had hem al afgesteld. ik heb dus geen kabels bij de controller gekregen .ook zat er een dingetje aan voor bleutooth waarmee hij hem heeft afgesteld via zijn telefoon. ook die heeft hij eraf gehaald en alleen het aansluitstekkertje zit er nog op.
 
Er staan bij te koop: electronica nog DSMX sattelieten te koop.

Als je sattelieten gebruikt zitten daar kabels aan.

De USB kabel voor aansluiten op de pv moet geen probleem zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dus even voor de duidelijkheid, je bedoeld met satelliet kopen de kabel op de foto die eraan zit?
op onderstaande foto is een spektrum DSMX satelliet ontvanger. en als ik die koop en in de rx ingang van de controller plug hoef ik verder niks meer te doen? behalve binden aan mijn zender..of moet ik dan nog de controller gaan instellen op de ontvanger wat ik niet kan..

k4v0i70sityrz.jpg
 
sorry...
zonder pc programma is het echt koffiedik kijken wat wel of niet werkt.
dus een hard: ja, het zal werken...
ga je niet krijgen.

als je dezelfde ontvanger /sateliet koopt als de vorige eigenaar, dan zou het moeten werken.
alle andere merken en combinaties is het gewoon weer opnieuw proberen.
 
Ik had ook al contact gehad met de vorige eigenaar via mail.na wat mails verzenden kreeg slechts een paar korte antwoorden waar ik ook niks wijzer van werd.,
en ik ben er net maar even met een punthoofd aan de deur geweest,omdat dat makkelijker praat en ik er een beetje gek van werd,

het blijkt inderdaad dat je de ontvanger ook op de Kbar controller moet instellen op de pc of telefoon met buetooth
maar ik heb geen kabel bij de controller enz meegekregen
ik heb de helicopter gekocht in de veronderstelling dat het plug and play was,
dit is toen ook zo verteld tegen mij want er is niks verteld over ontvanger binden met controller op de pc etc.
hij zei bij de koop nog dat ik niks moest afstellen.
ik heb toen ook gelijk aangegeven dat ik van zulke dingen 0,0 verstand heb, en de heli alleen op voorwaarde wilde kopen dat hij mij in zoverre zou helpen dat ik zou kunnen vliegen. achteraf ben ik daarmee helaas dus een beetje bedrogen uit gekomen want ik kreeg nu antwoorden van ik ben toch niks verplicht etc. maar na toch een goed gesprek wilde hij mijn ontvanger ruilen voor een nieuwe Redcon satelliet die hij ook had liggen.

we hebben afgesproken dat ik vanavond de helicopter langsbreng met mijn zender enz en dat hij het dan ging instellen en dan de volgende dag ophaal. dit maar eenmalig. als ik crash moet ik het verder zelf uitzoeken.
 
je loopt in zo'n beetje alle valkuilen waar je voor bent gewaarschuwd..

maar, ff serieus..
zorg nu dat je dat ding zelf via de pc in kunt stellen.
als je dat niet kunt, kun je eigenlijk helemaal niets.
zelfs andere servo's kan een probleem zijn, omdat de draairichting en uitslag wel eens anders is.
dat houd dus in, dat als er morgen 1 servo kapot gaat, en je de pech hebt dat een nieuwe andersom draait of een wat andere uitslag heeft, de heli waardeloos is geworden.
of stabilisatie (wat jij controller noemt) erin die wel in te stellen is
 
+ 1 , het vergt wel wat tijd om alles uit te pluizen maar zoals Student zegt , dan kan je later zelf alles doen en ben je minder afhankelijk van anderen . + Je begrijpt dan ook wat je instelt . Bij de eerste fbl module heb ik ook hulp gevraagd , bij de 2 de ook nog maar bij de 3de begon het te gaan . Wat is nu 1-2 en 3 Beast-X / Mikado Vbar / Align 3 Gx en ondertussen ook nog de Bavarian demon gehad . Is de Kbar geen kloon van Mikado V bar ?
 
Kbar is inderdaad kloon van Vbar en ik ben er inderdaad ingestruikeld.
een heli gekocht van iemand met ervaring die hem even snaarstrak voorvliegt na een hele middag instellen en hem dan zonder ontvanger en software en kabel voor de controller die er nieuw waarschijnlijk wel bij zitten verkoopt en zegt knoop er een ontvanger op en je vliegt er zo mee weg,
 
kbar is een 1 op 1 kloon van de vbar.

het probleem is alleen dat de chinezen alleen de hardware hebben gekopieert.
je hebt dus de software van de vbar nodig.
 
Het gebeurd nou eenmaal en het is verkrijgbaar, dus ik snap niet waarom je hier zo op tegen bent Freddy, ik heb 2 vbar (fullsize en mini) en ik heb 1 kbar.. ik kan zeggen dat er intern qua printplaten wel degelijk verschillen zitten aan de kbar of de miniV.. het vliegt ook anders, het gebruikt dezelfde software en er zal hier en daar wat gecloned zijn.. maar alles in de wereld wordt gecloned van een origineel. Mensen die "kwaliteit " of service willen kopen wel een vbar andere die willen besparen kopen een kbar..
 
Ik heb de heli net terug gekregen, is nu ingesteld op de zender en de kbar
alleen moet ik oppassen als ik in idle up ga en dan weer terug naar normaal en weer terug ofzo,
je moet dan de heli 20 seconden tijd geven anders zou hij wegschieten,

dit hebben we echter niet getest vanwege weinig tijd,dus hopelijk komt dat wel goed,

idle up 1 is 80%
idle up 2 is 85%

maar voorlopig nog even in normaal vliegen,

hij heeft er een nu ook trainingsset onder gezet,en de Redcon satelliet ontvanger, hebben we geruild voor mijn ontvanger. hiervoor had ik nog een claim geopend bij hobbyking en heb inmiddels bericht gehad dat ik mijn geld daarvan terug krijg,

ik heb ook een USB kabel gehad nu, voor de installatie voor de Kbar kon ik kijken op de site van banggood. dit is echter wel moeilijk aan te komen .via android met bluetooth zou het makkelijker gaan maar dat heb ik niet.wel een probleem dus maar misschien kan ik iemand vragen die het installatie programma op een stickje kan zetten voor me

bpsouful4hwk.jpg


oq10cbi5ith.jpg
 
Laatst bewerkt:
waarschijnlijk zit er iets in de bailout van de regelaar.
meester regelaars hebben een soft spool up, dus dat hij zelf rustig aan optoert.
als je optoert zonder deze soft start, staat de heli letterlijk achterstevoren of valt gewoon om.
of de motor ritst het tandwiel kaal.

Als je wilt autoroteren moet de motor juist snel op toeren zijn.
dus hebben veel regelaars de regeling dat wanneer er vanaf 0 wordt opgestart, de soft start actief is.
maar, ga je vanaf 10% gas opeens door naar 80% gas, dan knalt de motor gewoon het volle vermogen erin. dat heet "bailout"
op de grond sloopt dat de heli aardig, in de lucht kan het zijn dat de heli een keer om zijn as draait.
maar, om een autorotatie af te breken, is het noodzakelijk. ander heb je niet op tijd vermogen om weg te vliegen.

dus, doen wat hij zegt.
je kan vliegen in normal. idle up, geen probleem.
maar niet zomaar aan die knop blijven trekken.

je toert op. je zet hem in de vliegstand (idle 1 of 2), en daar blijft hij de hele vlucht.
na de vlucht zet je hem neer, en via throttle hold toer je af.
langzaam de pitch knuppel naar onder duwen, dan gaat de vaart vlot uit de bladen.
niet in 1 klap, anders breek je het landingsgestel.
 
Daar had hij het inderdaad ook over .iets met autorotatie ,als je de autorotatie wil afbreken je de heli nog op het laatste moment wil opvangen en dan terug naar boven schiet.
maar je moet dus eerst optoeren zodat je nog niet opstijgt en voor het opstijgen de schakelaar overhalen naar idle up 1 of 2 om daar in te vliegen de hele vlucht. maar kan je dan nooit in idle up optoeren? moet je altijd eerst in normaal optoeren als je de volgende vlucht wilt gaan vliegen? dus dan telkens na het vliegen de idle up schakelaar terug naar normaal zetten.. de zender geeft trouwens ook een waarschuwing als de schakelaars niet terug staan..

ik heb net eens geprobeerd stukje te hooveren. dit wel in de achtertuin met weinig ruimte ,maar het viel best tegen.op de sim gaat alles zo makkelijk en is niks vergeleken met de werkelijkheid of vliegen met een micro heli in 6 axis mode die zichzelf vlak levelt
 
Laatst bewerkt:
en de Redcon satelliet ontvanger, hebben we geruild voor mijn ontvanger. hiervoor had ik nog een claim geopend bij hobbyking en heb inmiddels bericht gehad dat ik mijn geld daarvan terug krijg,

Wat voor claim had je dan gedaan, want ze zullen toch geen geld terug geven als je verkeerd besteld:hammer:

Groeten

Arie
 
Ik had gelijk al een claim geopend met een filmpje erbij dat de ontvanger niet werkte op de heli, en heb nu mijn geld terug gekregen van hobbyking. verder weet ik ook niet precies hoe hobbyking ertoe gekomen is mijn geld terug te betalen.. maar een beetje verwarrend is het ook wel, er staat bij dat het een satelliet ontvanger is terwijl het dat niet is.
dus ik vind het zelf ergens wel terecht dat ze mij hebben terug betaald.
 
Back
Top