Hoe haal ik zo snel en goed mogelijk verf van een epoxy romp

laurens

Forum veteraan
Ik ben nu al een uur aan het schuren geweest zonder duidelijk verschil, en ik wil het verf van een grote epoxy romp halen. Weet iemand een snelle en goede manier?

Groeten Laurens

Slijptol? :hammer:

Nee, je moet gewoon met een grove grid doorschuren. Later kun je een steeds fijnere grid nemen... Neem desnoods een delta/vlakschuur machine en werkt het later af met de hand...

De ronde plekken zijn niet zo'n probleem, maar de platte vlakken duren zo lang :( . Ik zal je advies opvolgen :D .

Groeten Laurens

laurens zei:
maar de vlakke duren zo lang :(
Dat is helemaal ideaal werkterrein voor de schuurmachine ;)

Waarom wil je hem helemaal kaal hebben dan, kan je hem niet gewoon licht opschuren en overspuiten?

Ik denk er nu over het zo te doen. Het merendeel is toch al wit dus het maakt niet zo uit.

Groeten Laurens

geen probleem

IN DE SCHUUR DOEN.

handdoeken doordrenken met thinner en de kap daarmee inpakken, na een uur pak je de vellen er zo af en kan je hem opnieuw schuren en spuiten.
voor het epoxy maakt de thinner niks uit.
zie ook onderstaande site, het "vaccuum" stuk versneld maar ik kan me indanken dat het prima zonder gaat.
http://www.canopyfx.com//makeover/makeover.html

:onweer: :wc: :onweer:

Het werkt niet Gerard. De verf blijft er grotendeels opzitten. Ik denk dat ik gewoon de oneven vlakken wegschuur, en de rest gewoon overspuit.

Groeten Laurens

Ik heb het 45 minuten gedaan. En schuren + RSI sucks inderdaad. Ik laat het er grotendeels gewoon opzitten.

Groeten Laurens

Met kwaliteitsschuurpapier gaat het op zich vrij vlot.

Favoriet toch wel 3M schuurpapier. Beginnen met P100 en laatste beetje t/m P320. Helemaal de gelcoat afschuren is toch niet gewenst, je krijgt dan al snel "pinholes" hele kleine gaatjes.

Gerben

daarom ben ik ook voor een "oplos" methode, dan blijft je gelcoat helemaal intact.

Het klinkt raar, maar gewoon met WC papier! Ik heb dit wel eens gedaan en dat beviel mij zeer goed. De te volgen methode is de volgende, leg stroken WC papier over de romp, neem een kwast en doop deze in de tri. Hiermee wordt het papier steeds weer ingezeept zodat de veflagen oplossen. Laat het geheel even drogen en dan zal de verf aan het papier hechten en kan met het papier van de romp werwijderd worden. Dit werkt alleen met syntetische verven op terpentine basis. Of het werkt met cellulose of acrylaat lakken is mij niet bekend.

Groetjes Hans.

De universele verfstripper op deze wereld is nitromethaan.
Zelfs pure methyl alcohol zou moeten werken, maar vooral de nitro
doet wonderen. Ook al is je verf "fuel proof " . Vraag anders na bij het sikkens service centrum. Alle lakken bezwijken voor nitro.

Jongens,

Waarschijnlijk is die romp met 2K-lak gespoten. Dan help zelfs thinner niet meer. Ook Gelcoat (wit va kleur) is behoorlijk bestand tegen alle gebruikelijke oplosmiddelen. Het zou jammer zijn als je door de witte gelcaot heenschuurt. Om hem daarna nog strak te spuiten is de kans groot ddat je hem opnieuw moet plamuren. Dan wordt hij gegarandeerd zwaarder dan gewoon over spuiten.

Dus pas op als er putjes verschijnen onder een witte laag (met name bij naden) hou dan op, anders ben je nog wel even aan het plamuren :(

Succes

Mark

en heb je al eens cellulose-verdunner geprobeerd? Te vinden in de professionele auto-lak-zaken. Wellicht kunnen ze je daar verder helpen, die koetswerkjongens-meisjes, weten welke producten je voor welke ondergrond mag/kan aanwenden.

Is het niet de standaard lak van de epoxy?
Die is er al in de mal opgesmeerd.
Als je die er helemaal afhaald wordt de epoxy poreus.
En moet je weer vullende grondlak gebruiken om hem dicht te krijgen.
Dus je wordt denk ik niets lichter.
Ik weet niet wat je doel is.
Ik heb helaas dezelfde ervaring en nu begint de grondlak te scheuren van mijn kist.

Ik heb een tijd geleden hetzelfde probleem gehad, en heb dat "opgelost" met een speciaal spul wat gewoon bij de gamma gehaald kon worden. Ik kan zo snel niet opde juiste naam komen. Maar thinner e.d. zijn verf-verdunners en geen oplossers. Van verschillende fabrikanten heb je verfoplossers.
Ik kon destijds kiezen tussen een extra agressieve versie en "normale" versie....

Neem niet de agresiefste... ;-)

Bij mij ging de verf er goed vanaf...totdat ik vond dat het wat te traag ging en ik het spulletje er een nachtje op liet liggen...... de volgende morgen kon ik de romp weggooien....

succes

Back