Hoe gleuf maken voor scharnier?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Ik ben een tijdje bezig een oud kistje van me aan het opknappen.Jumper 25 seagull.
Wie heeft er tips voor mij hoe ik het best nieuwe gleuven maak om hierin dan de nieuwe platte nylon scharnieren in te lijmen?Gleufjes moeten iets zijn van 1mm en 16mm lang.
Ik dacht om allemaal kleine gaatjes te boren en dit dan uit te krabben.
Maar hier moeten toch betere manieren voor zijn niet?
Ik had deze vraag al paar keer eerder gesteld maar kreeg geen reactie in mn draadje.
Wie weet raad?
Alvast bedankt.

je kan het natuurlijk met een dremel proberen. ik heb niks met vliegtuigen, maar als ik het zo lees zou ik het met een dremel doen:p

Het is haast niet te doen om die gaatjes precies op een rij te boren. Je kan beter ...

Eerst lijntje (af)tekenen, op de einden een gaatje boren en dan wat er tussen zit met een puntig mesje weg snijden ... twee lijntjes snijden dus. Daarbij kan een stukje ijzerzaag en/of een metalen plaatje met een haakje erin gevijld ook van pas komen om het balsa een beetje weg te plukken en de sleuf schoon te maken.

Bij nieuwbouw is het makkelijker en preciezer om de sleuven erin te bouwen ... vind ik. Dan bouw je de lijst op van twee lagen balsa met 1 mm balsa ertussen waarin de scharnier-plekken van te voren zijn weggesneden.

Om scharnieren te vervangen ga je als volgt te werk.
Slijp met een Dremel de knoop van het scharnier door ,hierna kan je de pen er uit halen en het roer wordt van de vleugel gescheiden.
Snij met een mesje de scharnieren los. het is niet erg als het gat wat groter wordt.
Als dit klusje geklaard is neem je de nieuwe scharnieren en ruw het oppervlakte op door er met een mesje ruitvormig ondiepe sneden in te maken.
Hierna smeer je met een dun penseeltje op de knoop motorolie.
De scharnieren lijm je weer in de overmaatse opening met constructielijm.
Deze lijm zwelt op en vult alle kieren. Door de olie op en in de knoop van het scharnier hecht de lijm niet aan het contactvlak.
De lijm heel dun aanbrengen en het eerste uur regelmatig inspecteren en eventueel met een wattenstaafje met wat thinner erop de uitbruisende lijm wegnemen.
In al mijn modellen pas ik deze methode toe. Er is nog nimmer een roer losgekomen .
veel succes
2l9i6w.jpg

Er is een speciaal mesje voor om de sleuven te maken.
Het andere apparaatje is een hulpstukje om exact de hartlijn af te tekenen.

Laatst bewerkt:
Allen bedankt voor de tips.
Misschien komen er nog meer.
Zoiezo ziet ik het niet zitten om de oude scharnieren eruit te halen.
Eruit snijden gaat bijna niet.Alles is gelijmd geweest met epoxylijm.
Ik had al beslist om deze te laten zitten.Deze zijn doorgesneden en het metalen pinnetje is eruit.De oude scharnieren zijn effen geschuurd en steken niet meer uit.
Mn bedoeling was nu om gewoon nieuwe sleuven te maken ernaast.
Misschien doe ik het op henri kaper z'n manier.
Ik wacht nog even andere manieren af.
Mvg Wes.

Hierna smeer je met een dun penseeltje op de knoop motorolie. ... Door de olie op en in de knoop van het scharnier hecht de lijm niet aan het contactvlak.

Wat je ook kan doen - en het beste zal zijn wat je het best bevalt - is al je (nieuwe) scharnieren vlak draaien, in een wasknijper doen om ze vast te houden en dan met een kwastje de knoop van het scharnier bedekken met houtlijm. Laten drogen en dan de scharnieren erin lijmen en schoon vegen. Daarna beweeg je je roeren en breekt de gedroogde houtlijm (met een beetje hulp) van je scharnieren af.

Scharnieren gleuven maken

Hoi,
Ik doe het altijd zo.
De dikte vh scharnnier opmeten, vervolgens een boortje pakken dat iets kleiner is dan de scharnierdikte.
Teken de posities vd scharnieren af op de desbetreffende plaatsen, pak een klein breekmes, en snij ong 1 a 1,5mm diep in het balsa in een rechte lijn, even breed als het scharnier, deze snede voorkomt dat je boortje vd lijn loopt, zo krijg je de gaatje netjes op 1 rij, let wel, boor richting de vloer, anders beinvloed het gewicht van je boormachine de uitlijning van de gaatjes, maw let gravity help u a little.
Dan even id beautycase van je vriendin/vrouw rondsnuffelen of zij een metalen diamant nagelvijltje heeft, met een taps toelopende punt, anders ff naar kruidvat oid.
Is de vijl breder dan het scharnier, kan je de breedte aanpassen aan het scharnier met een slijpsteen oid.
Het nagelfijltje steld je in staat een strak scharnier sleufje te maken.
Hoop dat je hier wat mee kan, heb tot op heden nog niet iets kunnen vinden dat beter werkt voor mij.
Met wat geduld, lukt het je wel, veel succes.

Groet Bob de Builder

Laatst bewerkt:
scharnieren verwijderen.

Ik doe het altijd met een dun slijpschijfje,zet ik in de boorstandaard en dan de scharnieren uitslijpen.
Dan lijm ik met witte houtlijm dunne balsa in de uitgeslepen sleuven.
Kun je er gemakkelijk weer nieuwe in aanbrengen op dezelfde manier in de boorstandaard,precies op hoogte brengen een slijpen.
Als je echter glasvezelscharnieren wilt gebruiken er inlijmen met seconde lijm een dik stanley-mesje gebruiken snij je er zo gemakkelijk en precies verdeeld sleufjes in.

mvrgr:Johan

Als je er nog niet uit bent is het wel een idee om dit setje van Dubro of X-Acto te gaan kopen. Daar krijg je geen spijt van ;)

HIER nog een overzicht van te krijgen hulpmiddelen om scharnieren te plaatsen.

dub216.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je er nog niet uit bent is het wel een idee om dit setje van Dubro of X-Acto te gaan kopen. Daar krijg je geen spijt van ;)

HIER nog een overzicht van te krijgen hulpmiddelen om scharnieren te plaatsen.

dub216.jpg
Bedankt voor de info maar het is me intussen al gelukt met een dik stanleymes.
De scharnieren zijn eigenlijk net de dikte van mn mes. Het hout was tamelijk zacht om in te snijden.
Het dubro setje ziet er inderdaad wel handig uit.
Mvg Wes.

Anders mag je hier op het forum ook nog gratis zoeken.

hoe-scharnier-ik-mijn-roeren-electrokist

hoe-maken-jullie-ruimte-voor-scharnieren

hoe-ca-scharnieren-monteren

glasvezelscharnieren

Hier staat het trouwens ook nog mooi uitgelegd hoe het kan.
Het hele draadje is trouwens gratis te lezen.
hoe-bouw-ik-zelf-een-trainer-als-beginner-15

Veel succes met lezen.
Sorry dat ik misschien iets te weinig gezocht heb op het forum.
Maar ik heb namelijk niet altijd de tijd om uren te zoeken naar info.
Ik had op het eerste zicht het niet direct gevonden daarmee ik een nieuw draadje maakte.
Toch bedankt voor de links.
Mvg Wes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Laat ik nu wel de tijd hebben, ik heb net een cameraatje binnen en wil er lucht opnames mee maken maar het regend hier iedere keer.:(
Maar zoals je ziet besteed ik mijn tijd nuttig. :pc::D

je neemt de tip van een soldeerbout, in veel gevallen kun je die er uit schroeven.

zaag hier een gleufje in en duw hier een blik plaatje van 1mm dik en 16mm lang in, vervolgens met hard soldeer dit plaatje er in vast solderen. zodat her er als een soort beitel uitziet.

nu de tip terug plaatsen in de soldeer bout, stekker erin, wachten tot het plaatje heet is, en je hebt een scharnier snij apparaat, wat er door heen gaat als boter, zuiver recht, en zuiver pas...

je neemt de tip van een soldeerbout, in veel gevallen kun je die er uit schroeven.

zaag hier een gleufje in en duw hier een blik plaatje van 1mm dik en 16mm lang in, vervolgens met hard soldeer dit plaatje er in vast solderen. zodat her er als een soort beitel uitziet.

nu de tip terug plaatsen in de soldeer bout, stekker erin, wachten tot het plaatje heet is, en je hebt een scharnier snij apparaat, wat er door heen gaat als boter, zuiver recht, en zuiver pas...
Hé ik had al eens iets gedacht of het niet mogelijk zou zijn om met iets warms om het zo erin te snijden.
Dit lijkt me een goede tip van je om eens te proberen met een soldeerbout.
Misschien voor de toekomst want heb intussen al de gleuven gemaakt met een messen setje.
Mvg Wes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back