hoe correct vleugel beplanken en torsie wegwerken

• Topicstarter Topicstarter stevens
  • Startdatum Startdatum
S

stevens

Guest
Ik heb een ribbenopbouwvleugel die ik nu wil gaan beplanken.
Ondanks mijn goede zorgen zit er momenteel een lichte torsing op de vleugel. ik weet niet welke balkjes dit veroorzaken. Maar de vleugel bezit nu ook nog geen stijfheid.
Kan ik deze verdraaiing wegkrijgen door het beplanken? En wat is de correcte volgorde van beplanken dan?

Als ik eerst de bovenzijde beplank kan ik tijdens het beplanken de vleugel rechtdrukken omdat op de onderzijde op de ribben nog kleine (later te verwijderen) steuntjes zitten. Maar om de onderzijde te beplanken moeten deze steuntjes er af en vanaf dan heb ik geen aanslag meer om de vleugel recht te houden (tijdens het beplanken van onderzijde).

Of is het beter om eerst een deel van de onderzijde te beplanken, waardoor de steuntjes er dan kunnen aan blijven? Vervolgens de bovenzijde te beplanken (hierbij gebruik makende van de steuntjes aan onderzijde), steuntjes van de ribben aan onderzijde te verwijderen en ten slotte het resterende deel van de onderkant te beplanken?

Of kan je gewoonweg de vleugel niet recht (en stijf) krijgen tijdens het beplanken?

Aangezien dit mijn eerste bouw is, is alle advies welkom.

Je kan best wat torsie wegkrijgen bij het beplanken, als je de vleugel maar vlak op de bouwplank laat drogen. En eens de D-box (ik veronderstel dat je vliegtuig zo gebouwd wordt) volledig dicht is, heb je enorm veel aan stijfheid gewonnen.

Allereerst nog 2 vraagjes: wat ben je aan het bouwen en steunt de onderste hoofdligger volledig op de bouwplankt als de ribben op de voetjes staan?

Ik zou beginnen met de bovenkant te beplanken, voor en achterkant en dan ook een middendeel en de cap strips. Indien je met houtlijm lijmt, best een nacht op de bouwplank laten drogen, om scheeftrekken te vermijden.

In de veronderstelling dat de onderste hoofdligger volledig steunt op de bouwplank kan je de voetjes vooraan verwijderen, de beplanking vooraan lijmen en de vleugel terug op de bouwplank zetten, deze is nu op de hoofdligger en achteraan ondersteund, dus droogt nog steeds recht.
En als laatste kan je dan onderaan de achterste voetjes wegnemen en de beplanking lijmen, de vleugel is nu toch al een stijf geheel geworden. Ook hier dan terug de middendelen en cap strips plaatsen.

Afgaande op je verhaal over steuntjes onder de vleugel, vermoed ik dat je ligger niet plat kan liggen; dat was nou juist je probleem. Ik vermoed dat er een zorgvuldige wash out in je vleugel gebouwd is.
Vroeger (ja lang geleden...) heb ik zoiets wel eens opgelost boven een ketel kokend water. Het hout moet goed doortrekken van stoom, ondertussen steeds de goede kant op wringen, telkens checken of-ie al recht is. Eventueel tenslotte de vleugel vastklemmen (in jouw geval op de steuntjes leggen en verzwaren) zodat-ie op kan drogen en afkoelen in de goede stand.
Succes!

Als er steuntjes aan de ribben zitten word de andere kant eerst kompleet klaar gemaakt met beplanking en al.

Die steuntjes moeten altijd op de "rechte" bouwplank staan.

Eerst als de andere kant kompleet klaar is zal de vleugel niet meer krom zijn .

Voor foto´s kan je ook hier effe kijken .
Is de Cessna van Top Flite die ook met die steuntjes werkt .

http://manuals.hobbico.com/top/topa0300-manual-v1_3.pdf

Mvg Johan

Skyrider, ik denk niet dat ik een D-box in m'n vleugel heb (of ik begrijp niet wat een D-box is). Het vliegtuig dat ik aan het maken ben is de Hughes H1. De hoofdligger steunt en de steuntjes steunen enkel beiden op de bouwplank als ik gewichtjes op de vleugel plaats. Ik verdenk deze hoofdligger ervan dat hij voor de problemen zorgt want heb vrij snel opgemerkt dat er torsie was. Nadien heb ik bij het aanbrengen van verstevigingen er steeds op gelet dat de steuntjes en hoofdligger goed op de bouwplank steunen (belast met gewichtjes), toch veert de vleugel nadien steeds terug.

(Ik heb nog niet door hoe ik hier een foto kan toevoegen, daarom maar een link naar een foto van een vleugel zoals de mijne: Attachment browser: DSC01515.jpg - RC Groups , met dit verschil: bij mij zit er achteraan de veugel nog geen versteviging tussen de ribben en zitten de steuntjes er nog aan.)

Blijkbaar kan ik dus toch met hoop beginnen met de bovenkant (met houtlijm en belasten)en nadien het voorste deel van de onderkant (met speldjes vasthouden ?) beginnen te beplanken.

Uiteraard ook bedankt voor de uitgebreide handleiding van de cessna. Hier zal ik ook wel zerker wat kunnen uit leren.

Bij een D-box is de vleugel zowel aan de onder- als aan de bovenkant vanaf de ligger naar voren beplankt. Met een beetje fantasie ziet de doorsnede er dan uit als een langgerekte D.

Mijn vleugel wordt helemaal beplankt, dus uitgebreider dan de D-box.

Ik ga hem nadien ook bespannen (ook de eerste maal dat ik dat zal doen, maar ik veronderstel dat ik hier op't forum wel ergens een goede uitleg zal vinden hoe ik dat best doe), hetgeen zoals gezegd de vleugel nog stijver zal maken.

Back