hoe Calmato beschermen tegen brandstof

Hallo,
aangezien de bespanning van de Calmato een teer punt is,had ik graag geweten of er mensen zijn die een beschermende laag vernis,blanke lak o.i.d. hebben gebruikt om de bespanning te beschermen.
Graag merken en manier van aanbrengen (spuiten,met het rolletje....)
Bestaat hier al een draadje van?Ik heb het niet gevonden in ieder geval...:confused:
Bedankt voor jullie reacties,Dimitri.

In principe kun je elke brandstofbestendige lak hiervoor gebruiken (bv. Spraymax 2k blanke lak), maar ideaal is anders. Folie is flexibel en werkt onder temperatuurwisselingen, of de lak goed blijft zitten is dus maar de vraag.

Ik zou, voordat je er mee gaat vliegen, voordat de motor uberhaupt gelopen heeft, alle scherpe randjes folie even afplakken met een goede kwaliteit plakband. Dat blijft heel goed zitten onder brandstof.

Van een calmato kun je het best accepteren dat de folie na een jaar eraf valt. Hoe erg je ook poetst en alles schoonhoudt, die folie komt er ook zonder brandstof echt vanaf na verloop van tijd, daar doe je gewoon niet veel tegen.

vind ik op de volgende pagina toch de gewenste info zeker,ik ga vandaag eens vroeg slapen want met men duffe kop.....:(

De folie hoeft niet gelukt te worden, die is brandstof bestendig. Voegt alleen maar extra gewicht toe, kost tijd/materiaal en, afhankelijk van de gebruikte lak, maakt witte folie mogelijk minder wit. De folienaden zijn het probleem. Druppeltje secondenlijm met punt van een speld langs de naad trekken. Meer folietips voor Calmato:
calmato-sport-wat-nog-te-doen-voor-eerste-vlucht

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen vermoeden wij dat de folie van Kyosho micro porien heeft, die olie doorlaat.
Onze clubkisten waren namelijk onder de folie vet, en dan op plaatsen waar de folie nog nooit los heeft gezeten. Je zou denken dat de olie toch onder de folie is gekropen, maar dat kon echt niet het geval zijn.
Het is niet onmogelijk dat de folie op microniveau doorlaatbaar is, dat zou eigenlijk eens onder een micorscoop bekeken moeten worden.
Ondertussen is het probleem met Oracover opgelost. De folie blijft nu goed zitten.

de beste remedie is :

Motor verwijderen en vervangen door een mooie elektro set up.. :) :)

nooit meer problemen met het folie en geen vieze handen meer.

ik heb alles goed vetvrij gemaakt, daarna alle naden afgeplakt met tesa crystal clear tape, als je dit goed aanwrijft, zie je er niets van , en tot nu toe blijft dit perfect zitten.

ik hoop over een tijd ook , maar het is nu ff beschermt tegen de spriet iig

grtzzzzzzz marc

Geen vieze handen klopt maar volgens de Calmato experten valt de folie er ook bij een elektro setup na een tijd af .
Klopt, iemand bij ons had zo`n Calmato EP1400 (of zo iets) en bij de derde!!!! vlucht was ie ook al een deel striping kwijt.

Kyosho folie is gewoon niet zo`n beste folie.

Yep, hier inmiddels dezelfde ervaring met een kist waar dezelfde folie opzat. Het is gewoon ronduit slechte folie, veel meer kun je d'r helaas niet van maken.

Zelf heb ik bij de Calmato Elelctro geen problemen met het folie en het lijkt toch een brandstofverhaal te zijn. Ik heb op de randen hier en daar plakpastic gedaan waarmee je ook boeken plastificeeerd. Misschien een beetje lomp, maar het werkt wel.
Een ander lid van onze vereniging heeft ´m opnieuw gefolied en nu is ´ie weer keurig. Ook een goede optie.

heb mijn calmato kompleet over nieuw befolied en teven een flexibel verleng stuk op de uitlaat gezet zodat er in iedergeval niet zo heel erg veel olie op de folie komt,

echter blijft de folie bij een calmato een groot probleem. denk dat je er haast niet aan ontkomt dat de folie los gaat zitten.

gr.
stephan

Folie op de Calmato Sport

Ik ben zins kort ook in het bezit van een Calmato Sport Laagdekker.
En heb al van verschillende mensen gehoord over de slechte staat van de folie.
Ik zit te denken om de folieranden in te smeren met "Glitsa Parketlak"
Dit is een slijtvaste blanke lak die men gebruikt voor de afwerking van parketvloeren,en is tevens ook brandstofbestendig.
Zo`n blikje kost bij de bouwmarkt slechts een paar euro.
De schaalkisten die ik een paar jaar geleden gebouwd heb en gespoten heb ik daarna ook met een laag "Glitsa Parketlak" afgewerkt.

Groeten Arjan.

wat ook wel iets wil helpen is om op de voorlijsten van de vleugels en hoogteroer 6cm breed transpirante inpak tape te plakken.
Het vaststrijken van het folie is een ramp, het lijkt vast te zitten maar een week later komt het los.
Het maakt niks uit of er brandstof komt of niet, het komt toch wel los ;)

Grt

Back