hoe ben jij bij deze hobby gekomen?

jan.van.gent zei:
Ik zag dit nog niet (en indien het wel ergens aanwezig is mijn excuses)

dus iedereen geeft een korte geschiedenis van hoe hij met modelbouw is verzeild geraakt.

Wel, ik was 5 jaar, men vader reed al 2 jaar met rc buggy's 1/10 (elektro), nu wou ik dit ook wel eens proberen. Met dank aan mijn vader en aan de club werd ik dus toegelaten tot de kampioenschappen ondanks mijn leeftijd. Ik reed toen met de oude wagen van mijn vader (een kyosho uit het jaar 0). Men vader reed op dat moment met de rc10 (associated) teamcar. Later kreeg ik een asso rc10 world car.

foto: mij huidige asso b3
MRCO2005-Race05-2WDAction%20(4).jpg

foto: mij huidige tc3
MRCP0405-Race01-TC%20(107).JPG

Nadat deze wagens out of date waren was het tijd voor de associated B2, (voor mijn vader en ik) nu rijden we nog met B3's omdat tjah, ze onverslijtbaar zijn.

Een jaar of 7 geleden kwam ik tevens in contact met indoor. Dit ging eerst door met een tamiya Ta03 pro. Hiermee bleef ik nog lang rijden ondanks hij hopeloos verouderd was, maar dankzij kleine modificaties was deze toch nog dankbaar en reed ik er deftige resultaten mee. Nu is deze vervangen door een associated tc3. Tevens rij ik nog met 1/18 met een brp sc1/18.

Nu dankzij dit forum begon het ook te kriebelen om modelbouw in de lucht te beoefenen en heb ik vorige week 2 dragonfly's (microheli's) besteld ( 1 voor mij en 1 voor een vriend)

Kortom ik ben nu 17, en race al competitief (in clubverband) met rc wagens sinds mijn 5 jaar, dus dat is al een tijdje. Veel dank aan mijn vader en aan modelbouwclub mrco (medel racing club oudenaarde www.mrcp.be)

groeten,

Jan

GJW zei:
Ik ben met modelbouw begonnen met een elekro autotje. Heb er zo geen fotos meer van en ik zou niet meer weten wat voor merk het was... Het stelde in elk geval niet veel voor, veel te snel kapot :P

Een jaar of 3/4 (?) geleden op ten duur de modelbouw weer opgepakt door middel van 'Herleef de middeleeuwen, stap voor stap'.
kerkje.jpg

toren.jpg

Hier ben ik na een jaartje mee gestopt, omdat ik wat anders op het ook kreeg: Cybot. Een raar wagentje die je kan besturen, maar die ook vanuit zichzelf vanalles kan doen, op je stem kan reageren e.d...
Ik kan er op het moment eigen foto van vinden, maar deze zegt vast wel genoeg..
robo-mag.gif

Ook deze heb ik nog niet helemaal afgemaakt ( er was zelfs nog niet eens duidelijk hoeveel afleveringen er nou echt zouden komen :roll: , dus daar ook maar weer mee gestopt)

Daarna ben ik zelf wel eens aan het knutselen geslagen met luciferstokje s..
0019ix.jpg

0030oi.jpg

En toen begonnen ze bij mij in de straat met van die kleine elektro bestuurbare autotjes.. Ook bij mij sloeg deze verslaving al snel aan, waarna het even sparen was voor een autotje..
MT017.jpg

En dan begint toch het hout virus weer toe te slaan, waardoor je daar maar weer mee begint te knutselen... Zagen schuren plakken schuren plamuren schuren enz enz..
0086.jpg

Toen ik een jaar of 6 is mijn vader begonnen met RC auto's in Utrecht op het Circuit van de RACO. Binnen een paar maanden had ik mijn eigen auto en mocht ik ook aan de slag. Een PB als ik mij goed herinner. Clubwedstrijdjes gereden. Vervolgens was paps de sfeer en het eeuwige geruzie op de circuits zat en hebben we een paar speedboatraces gedaan in Den Haag bij Madurodam. Dat bleek geen succes want vergeleken met autoraces was het voor ons niet spannend genoeg.
Na een paar jaar pauze heb ik een tijdje 1:12 electro gereden (ik was toen rond de 16) in gymzalen waar ik telkens mee mocht rijden met Ferry van Helden en Henk Groen, wellicht bekend bij de oude garde 1/8 racers.
Ongeveer 7 jaar geleden weer gestart met rc auto's op Heemstede waar ik NK 1:10 235 mm 2wd heb gereden en bestuurslid ben geweest bij mijn 'oude' cluppie RACO in Utrecht.
Inmiddels een paar jaar jaar geleden verhuist naar Aruba waar ik nu voor de lol F3A pattern vliegwedstrijden vlieg en ik steeds een beetje handiger wordt in het bouwen van modelvliegtuigen.

Mooiste? Rc auto's racen waar je tijdens een heat of finale rondenlang centimeters achter elkaar om positie vecht. Een van de weinige dingen die ik hier mis.

Groeten,
Jock

Ach, zoals zovelen als klein jochie altijd al een afstandbestuurbare auto willen hebben. Mijn eerste echte was de Tamiya Monster Beetle (zie onderschrift) die ik nog steeds rijklaar heb staan. Daarna even een paar jaar stil geweest. Sinds kort weer begonnen en een Savage aangeschaft. Ik weet nu al dat ik er over een poosje veel meer dan nu zal hebben :mrgreen: Een FG onroad wil ik nog wel, heli...... het houdt niet op denk ik.

Mijn zoontje van 6 heeft al verschillende "bestuurbare auto's" en een x-twin. Ik zie de bui al hangen.... :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik ben opgegroeid naast een militair vliegveld en was na schooltijd altijd foto`s aan het maken van de laagvliegende starfighters, in het weekeinde zag ik daar modelvliegtuigjes gaan en toen wist ik het wel. Daar moet ik bij zien te komen. Leren vliegen met een Dandy, daarna motorkistje, en daarna een helikopter.

Al rond mijn 5e, 6e met autootjes met draadbesturing, daarnaast veel tempex vlietuigjes, wat zwevertjes, en de shuco en later niko auto's.
Daarna modellen met rubbermotor...elastiekjes dus :wink: , mijn pa had een hele mooie Me 109......Met de nadruk op had.
Toen rond mijn 12e een houtbouw kistje gekocht, een q-tee met een rc besturing.....Alleen het toestel afgebouwd...vervolgens niets meer mee gedaan. Nog een Tamiya grasshopper gehad tussendoor....en nu pas een paar maanden geleden weer de draad opgepakt.
Een easystar gekocht en mijn oude q-tee afgemaakt, moet nog wel een (elektro)motor in. Als de weergoden me gunstig gezind zijn vanavond mijn eerste vlucht ooit!!

Ik wilde graag een hobby voor de ontspanning.
Dus ben ik gaan vliegen.
Het bouwen vindt ik ook heel mooi om te doen, van jongs af aan zijn we al met modelbouw bezig.
Dat is begonnen met een klomp en een stokje er op, later een plank enz.
Dan zaak je eens wat spanten uit en maak je er een boot van.

Varen doen we niet meer (onze kinderen vinden lego en siku mooier), maar vliegen vindt ik prachtig, vooral zwever.

Als ik mijn brevet heb, wil ik mij daar op richten.

fafnir2.JPG

Taco.

Het begon allemaal met mijn oom die altijd voor mijn nieuwjaar bouwdozen van Revell kocht van vliegtuigen. Ik was toen een jaar of 6 en had nog niet echt de fijne handjes om die dozen tot een goed einde te brengen maar de intresse was wel gewekt.

Aan mijn 10 jaar mijn eerste vrijvlucht zwevertje gemaakt met en mechanische timer.

Toen ik 12 was en mijn plechtige communie moest doen heb ik voor mijn feest een radiobestuurd modelvliegtuig gevraagd.

En zo zijn we waar we nu zijn, vele jaren verder en een niet te temmen verslaving aan balsasnippers.

Stevo

mijn verhaal:

rond mijn 9 jaar (ongeveer) wou 'k zo'n rc autootje kopen van lego die je zelf moet maken in lego blokjes, wat over praten met m'n pa en hij zij dat er kleinere rc autootjes bestaan dan waar m'n groote broer mij rijd (1/10)
dus begon ik rond te kijken op het net en kwam ik bij: mini-z
wat mee praten met m'n broer en pa en kwamen tot besluit beter een 1/10 te kopen en om dan in de club tegaan als ik het leuk vond. in het begin reed ik mer de tamiya ta-04 pro (van m'n broer) en 'k vond het leuk, dan wou ik later zelf een auto en 'k koos voor een 2dehands tb evo1 en ik vond het super leuk :-) en een paar jaar later wou ik dan een nieuwe wagen en koos ik voor een HPI pro4 waar ik nu mee rijd, een beetje gelede: kwam er een shoky flyer club naast de rc car club en 'k vond het leuke dingetjes en 'k wou er ook 1, dus wat beginnen rond vragen oa op het MBF en ze zeiden dat shoky's te moeilijk zijn om mee te beginnen vliegen en wat rondzoeken, ...
kwam ik bij de "GWS slowstick" en die heb ik nu in m'n bezit.
nu heb ik via steven aan een mooi shoky kunnen graken en als ik kan vliegen met m'n slowstick zal ik beginnen met die shoky.

'k heb wat meer verteld dan het begin :P

greetzz
florian

Mijn verhaal begint op 7-jarige leeftijd. We gingen naar opa en oma in Benschop. Dat bestaat voor een groot deel uit modder en sloten. En in die sloten kan je iets laten varen. Ik maakte een plankje, dwarszeiltje en een spijker d'raan en varen maar. En vanaf toen werd ik een handelbaar ventje. (volgens mijn moeder, en moeders kunnen het weten)

Inspiratie voor zeilboten kreeg ik genoeg. We woonden in Putten. Daar, in de randmeren vlak bij Putten, voer genoeg rond. Ik ging er vaak vissen en onder het vissen dromen van scheepjes. Maar onderhuids groeide een sterk ander verlangen, dat ik als klein kind al had. Toen ik een jaar of 3 was schreeuwde ik naar een overkomend sportvliegtuig" Ik zit op de vleugel en vlieg mee!!" Tja, toen ik wat ouder werd las ik de modelbouwboekjes uit de bieb kaal. Mijn liefde ging altijd ut naar het zweefvliegen. Genietend van de cirkeldende buizerds op de Ermelose heide, kijkend naar mandragende zwevers.....

Al die tijd hield ik mij bezig met modelschepen.

Het moest echter tot mijn 20-21e levensjaar duren voordat mijn eerste vlucht met een electrozwever een feit was. Dat was de electra van Carl Goldberg. Uiteraard eigenbouw van een gekopieerde tekening. Vele, vele uren bracht ik door op het veld. Ik was geen snelle leerling wat het landen betrof. Maar thermiekvliegen was dan ook waar het om ging.

Aan vriendinnen werd dan ook snel uitgelegd hoe de zaken gelegen waren. Zij zijn leuk, maar zonder vliegen gaat het niet :lol: .

Dat resulteerde dan ook in een huwelijksreis naar de Wasserkuppe.....

Nu 8-9 jaar verder vlieg ik al jaren zonder noemswaardige schade. heeft ook met mijn rustige vliegstijl te maken. Electrozwevers zijn mijn favoriet. Hoewel ik sleepvliegen, hellingvliegen, elastiekstart, F3J starts en lierstarten ook leuk vindt. Het gemak van de electrozwever is groot. Zeker in het borstelloze Lipo tijdperk.

De combinatie van bouwen en vliegen drijft mij:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37095&start=0

Schepen bouw ik voor anderen, hier de laatste:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27997&start=90

Zoonlief van 2 vindt het prachtig. Maar die gilt naar alles wat beweegt.
Dochterlief is vorige week voor het eerst meegeweest. Die stond na een kwartier al, "Pappa, gaan we naar huis?"
Dus of ik het virus door kan geven?

Zo’n 32 jaar geleden bouwde mijn broer een 2wd brandstofauto welke wel een half uur nodig had om te starten en na 1 minuutje weer uitviel van verhitting, en daarna helemaal niet meer te starten was. Dit was mijn eerste aanraking met rc. Later ging hij heli’s vliegen, dit heb ik ook nog geprobeerd, maar helaas heb ik last van “dikke vingers” [door weinig training] en vliegen ging mij dus niet goed af. Mijn broer vloog figuren en deed hierin mee met wedstrijden en later ging hij deze jureren, regelmatig hield ik hem daarbij gezelschap. Mijn vader had een groot stuk land waar een stuk of 8 helivliegers gebruik van maakten. Ook had ik een zwager die met vliegtuigen vloog en hiermee ging ik vaak naar demo’s.

Daarna bleef het lang stil tot ongeveer 5 jaar geleden, toen fietste ik langs de HFCC met mijn kinderen, die konden daar uren naar de autootjes kijken. Ik heb toen zelf een modelauto [HPI RS4 RALLY] gekocht, in de waan dat ik hiermee wedstrijden kon gaan rijden op de HFCC. Helaas was de verkoper niet echt op de hoogte met de hedendaagse modelautosport ondanks hij claimde dat hij hierin Nederlands kampioen was geweest, hoe lang geleden en waarin heeft hij nooit vermeld [en mijn kinderen zijn nooit meer wezen kijken, zelfs niet naar mij] kortom niet zo’n hoog rendement dus.

In de winter ben ik hiermee toen de rallycup gaan rijden [nu heb ik hiervoor een HPI MT- truck gekocht], en in de zomer bouwde ik hem om tot touring [nu heb ik hiervoor een oude Schumacher mission] 1 ding is nog het zelfde gebleven over al die jaren, want ik heb nog steeds last van “dikke vingers” door te weinig training, omdat ik bijna uitsluitend alleen wedstrijden rijd. De techniek [trouwens alles wat maar beweegt en stroom door laat, heeft mijn interesse] boeit mij het meest, het rijden ermee met uitzondering van de rallycup komt op de 2de plaats. Touring rijden vindt ik een stuk minder leuk, dit ben ik nood gedwongen gaan doen omdat de dichtstbijzijnde off-road club zich in Bergschenhoek bevindt [ongeveer 30km hier vandaan], en dat is mij net iets te ver weg als je bedenk dat ik een touringbaan op fietsafstand heb.

Ook voor mij is rc een uitvlucht van de realiteit aangezien ik het 1:1 racen niet kan betalen. En ieder die wel eens een echte 1:1 toerwagen, en ook wel eens een echte 1:1 rallyauto heeft bestuurd, weet ook meteen waarom ik off-road [het echte ruige werk] boven asfalt verkies, diezelfde feedback/kick krijg ik nu van mijn 1:10 modelauto’s, helaas is dit ook op schaal.

Toen ik een jaartje of 7 was ( 30 jaar terug ) was ik op de fiets en zag 2 gasten met een lijnvliegtuigje en was er helemaal aan verslaaft.

nu 30 jaar later ( met een lange stop er tussendoor) ben ik er nog steeds gek van en van geworden... :P

Op me verlanglijstje staat nog steeds de Graupner Datsun Fair Lady ( zeldzaam geworden )

John

Ik heb op mijn 10de de Robbe RP3 (boot) gekregen voor mijn verjaardag.
Daarna was het hek van de dam.

:P
Met plezier bouw ik nu van tekening allerlei schepen.

Groeten,
Jan

als ik klein was (5jaar) zijn we eens naar cap grinez geweest waar ze aan hellingzweven deden, sindsdien intresserde modelbouw me en vooral vliegtuigen, eerst enkele autos van nikko gekocht, dan wat statische modelbouw gebouwd en als voorlaatste enkele gummy toestelletjes waar ik vorige zomer massas veel plezier aan heb beleefd, in augustus, had ik dan een quest tijdschrift gekocht, waar bij het "gadget artikel" een rc vliegtuigje stond, dan wat gaan speuren op het net, en voila 3 maanden later had ik er een en dan nog es 2 maanden verder zat ik op men eigen houtje in de lucht! (men eerste kist was de easystar, vlieg nu ookal met de minimag)

groeten, sam

Klinkt heel zielig maar was 18 jaar toen ik ermee begon. Al mijn vrienden werkten en ik zat/zit nu nog op school. Zij allemaal hun eigen auto(VW golf 4, subaru impreza, VW corrado enz. enz.)
Toen moest ik toch ook wat.
Ik marktplaats afgezocht en eigenlijk als geintje klikte ik op de afdeling hobby en vrije tijd en zag modelbouw staan.

Enige wat ik dacht was zij een grote nou doe ik toch een kleintje.

TT-01 gekocht. mee rijden. tunen, weer mee rijden, nog meer tunen, weer mee rijden. gaat nog niet hard genoeg. Evolution II gekocht.
In de sporthal hier bij een club meeracen.

Nu heb ik al mijn electro spullen na 3 maanden trouwe dienst alweer verkocht/bezig met verkopen.
Heb een brandstof autootje gekocht. Kyosho pure ten alpha2.
Simpele auto om eerst het afstellen enzo beetje onder de knie te krijgen.
Rijd nu al lekker. Een vriend van me doet aan autocross en ben afgelopen week eens samen met hem gaan testrijden. mijn autootje was in de bochten een stuk sneller als een 1:1 auto met 1.8 16V 90 pk direct op de voorwielen.

En nu ben ik lekker bezig met het afstellen van dit autootje en wie weet zie je hem binnenkort hier bij te koop staan omdat het dan alweer sneller moet :wink:

Groeten Bono

Ik vond vliegen al leuk toen ik 12 was.
Maar toen werd mij verteld dat het een veels te dure hobby was en dat vliegen erg moeilijk was.
Toen ik 34 was wou ik eerst mijn oude hobby (27mc) weer oppakken.
Dit heb ik een paar maanden gedaan , maar er bleek helemaal niets leuk meer aan 27mc te zijn.
Op internet zag ik steeds advertenties voorbij vliegen van "speelgoed" vliegtuigjes.
Toen begon het hier erg te kriebelen en zo ben ik er zo langzamerhand ingerold :D
Al mijn 27mc spul verkocht en de modelbouw ingegaan haha :D
Alles wat maar radiografisch is trekt mij (maar vliegtuigen toch het meeste)

als jongentje van 4 jaar op zolder 2 modellen van mijn vader gevonden.
Een sleper en een cruse schip.
Ze warenj niet RC gelijd omdat men vader toen geen geld en tijd meer had.
En enige tijd later heeft mijn broer die modellen gesloopt :( :evil: :mad: :2gunfire:

Toen ik 7 was kreeg ik met nieuwjaar een vliegdekschip van men meter, en toen begon het het eene model na het ander.

Toen ik 14 was heb ik dan maar mijn 1ste RC model gekocht (bootje), en dit is dan op de zelfde manier gegaan als bij statische modelbouw.

Een 6 tal mnd terug begon ik mij te intereseren in nitro autotjes, had al zo enkele keren geïnformeerd en zij men dat het moelijk af te stellen was.
Dan ben ik gaan zoeken op internet hoe het afstellen te werk ging, daarbij ben ik op de site van RC junkie's terecht gekomen en hier.

En zo heb ik een week geleden mijn 1ste nitro autotje gekocht het is iets simpel maar goed om te beginnnen. (XBG TGS chassis met een FS-12SS motortje van tamiya)

Groetjes Geert

Op een druilerige zondagmiddag zitten surfen op internet (Gadget.com etc) kwam ik een Stomp Rocket tegen.
Ik moest gelijk terugdenken aan de middelbare school, waar we tijdens Natuurkunde een keer een waterraket door het klaslokaal hadden geschoten (aan een geleidedraad langs het plafond).

De interesse werd gewekt en een waterraket gebouwd.
Door wat verder zoeken kom je vanzelf terecht op de site van de DRRA, klik hier voor de site
De grootste modelraketvereniging van Nederland.

Daar werd direct de interesse gewekt voor de pyrotechnische raketten (vaste brandstof) en na een bezoek aan een lanceerdag (zie Activiteiten op de DRRA site) was ik verkocht.

Dan hoor je dat op dit modelbouwforum het Modelraketten sub-forum was geopend en ga je vanzelf verder lezen over andere modelbouw.
Ondertussen wat vrijevlucht zwevertjes gebouwd, een X-twin gekocht en heel veel interesse gekregen in modelvliegen en ornithopters.

Groetjes,
Bas.

Kom eens langs op een DRRA lanceerdag!!

op 6 december 10 jaar geleden had ik mijn eerste auto'tje gekregen en ik was er zot van toen ik deze moe was heb ik verschillende nikko's gekocht. Hierna ben ik gestopt met speelgoed te kopen en heb ik mij de HBX bonzer gekocht. en dan had mijn kameraad zich vorig jaar een tamiya nitro thunder gekocht en ik vond dat dat goed ging dus ook een beetje op ebay liggen te zoeken en dan toch maar een smartech magic wheel gekocht(mijn kameraad was nu jaloers op mij omdat ik een monster truck had)en zo ben ik er eigenlijk mee begonnen. :P

Back