hoe aansturing carburateur 2 takt benzine ?

Even met de deur in huis vallen::rolleyes: Kan het zijn dat het veer mechanisme in mijn walbro carburateur een beetje aan de zware kant is is om direct met een servo aan te sturen ? Zou een heveltje/overbrenging een oplossing kunnen zijn ? Of moet ik voor het aansturen van de gashevel gewoon een zwaardere servo nemen ?

21247c47e6f97052.jpg

21247c47e708845d.jpg

gr Gert

Laatst bewerkt door een moderator:
Even met de deur in huis vallen::rolleyes: Kan het zijn dat het veer mechanisme in mijn walbro carburateur een beetje aan de zware kant is is om direct met een servo aan te sturen ? Zou een heveltje/overbrenging een oplossing kunnen zijn ? Of moet ik voor het aansturen van de gashevel gewoon een zwaardere servo nemen ?
gr Gert

Hallo Gert

Veertje lekker laten zitten .

Tussen hevel en servo gebruik Ik altijd een touwtje (gevlochten perlon)

Op de Walbro hevel word een gfk verlenging gebruikt (TC heeft die ook in program en worden bij de Zenoah´s gelevert)

Voordeel van het veertje .

Geen speling op de aansturing .
Geen metaal/metaal verbinding aan je motor .
Een betere standgas instelling .

En een standaard servo trekt dit makkelijk .

Als Ik de foto´s zie zou Ik er een kelk op zetten en uit de romp de lucht zuigen .

Minder geluid , betere gaswissel , grotere prop kan er op en verbruik is een stuk minder . ;)
En dan ook gelijk een buisje op het dekseltje solderen en daarop een stuk siliconslang die ook tot in de romp word verlengt .

Mvg Johan

Bij TC is het deze (45/62 cab.) :

Ansaugtrichter mit Novotex-Flansch ..#0081 € 9,95

3W heeft ze ook maar Ik vind die van TC wel echt goed.

Je lijmt de kelk als je hem op lengte hebt gezaagt (of niet) met Epoxy in de flansch en klaar .

Mvg Johan

Mocht je een passende luchtfilter willen hebben voor deze kelk, dan even een PBtje.
Een filter geeft een zuiniger gebruik, geen vuil of losgetrilde moertjes in je motor, geen olie/brandstof resten in de romp en nog verdere geluidreductie.

Richard, ik kan me voorstellen dat door het filter de motor rijker gaat lopen. Moet de carburateur eventueel bijgesteld worden?

Flens met kelk en epoxy eventueel 'afbakken' in de oven.

In ieder geval genoeg stof tot nadenken...

Wat betreft het luchtfilter...Ik ben bang dat ik daar geen ruimte voor heb...zie de eerste foto's..:nooo: maar tnx anyway..

gr Gert

Flens met kelk en epoxy eventueel 'afbakken' in de oven.

Nou overdrijf je wel hoor Ron . :D

Na regelen van de cab. moet je wel als je er iets voor schroeft.

Luchtfilters heb Ik nog nooit gebruikt .
Verbruik word ook niet minder als met een kelk .

Mvg Johan

Ron, Johan,

Methanolmotoren gooien brandstof uit de carburateur vanwege het 2-Takt principe, benzinemotoren doen dit ook, maar in mindere mate.
Mijn ervaring is dat het filter de "uitgekotste" brandstof tegenhoudt zodat met de volgende slag het weer terug de motor in gaat. Na verloop van tijd verkleurt het dus filter ook.
Ik schat daardoor een minder verbruik van plm 5%, heb dat echter nooit gemeten.

Hang een "open" carburateur in een romp en het stinkt altijd naar peut, met een filter geen enkel spoortje van benzine in de romp.

Ik heb een aantal benzine motoren in gebruik en altijd mét filter.
Één losgetrild moertje in de romp kan je hele motor ruïneren als er geen filter op zit.

Één losgetrild moertje in de romp kan je hele motor ruïneren als er geen filter op zit.

Dat inderdaad, en eventueel vuil kan niet meer in de motor komen, dat zijn voor mij de belangrijkste redenen voor een filter. Een andere optie is gewoon wat dun gaas over de kelk heen spannen, door een filter zou hij "iets" stiller kunnen worden.

Grt.

en eventueel vuil kan niet meer in de motor komen, dat zijn voor mij de belangrijkste redenen voor een filter.

Dan mag je geen schuimfilter gebruiken maar papierfilter .
door schuimfilter gaat stof en zand zo door .

Een gaasje helpt helemaal niks ergens tegen .

Stopmoertjes trillen niet los en dat een cab. een moertje zou opzuigen !!
Denk eerder dat je 6 goede in de lotto hebt . :D

Mvg Johan

Vuil is een ruim begrip, grovere dingen worden in ieder geval tegengehouden door het schuim. Daarnaast heb ik liever wat schuim ervoor zitten dan helemaal niks, dan weet je in ieder geval zeker dat bijv. zand direct naar binnen gezogen wordt. Gewoon om de kelk spannen met een ty-wrap, klaar ben je:)

Een gaasje helpt helemaal niks ergens tegen .

Jij weet ook wel beter;) Als je bijvoorbeeld fijn gaas neemt (thee-zeefje bijvoorbeeld) houdt dat in ieder geval loszwervende boutjes/moertje/parkertjes/stukjes hout etc. tegen.

Stopmoertjes trillen niet los en dat een cab. een moertje zou opzuigen !!
Denk eerder dat je 6 goede in de lotto hebt . :D

Borgmoertjes die een paar keer aangedraaid zijn kunnen prima lostrillen:D Daarnaast hoeft de motor het niet zozeer zelf op te zuigen; als je in een duikvlucht komt zorgt de zwaartekracht ervoor dat eventueel losliggende "rommel" richting de motor gaat. Uiteraard is een motor met luchtaanzuiging in de romp het meest gevaarlijke in dat voorbeeld.

Ik heb nooit onderzoek gedaan naar de kans dat er zoiets in de carb terechtkomt, maar echt ondenkbaar is het nu ook niet echt....

Grt.

Mvg Johan

:confused:
Dacht 't niet..... ligt natuurlijk mede aan de maaswijdte (poriëngrootte) van het schuim, maar veel belangrijker is de combinatie met een goede luchtfilterolie! Het schuim werkt niet als een enkelvoudige zeef-laag, maar meer als een labyrintfilter waardoor de stofdeeltjes vroeg of laat in kontakt komen met het schuim en daar blijven plakken. Ze moeten dan ook -afhankelijk van de gebruiksomgeving- met enige regelmaat worden uitgewassen (of vervangen) en opnieuw behandeld met olie. Bij een vliegtuig zal dat schoonmaken nauwelijks nodig zijn (vrijwel geen vervuiling).
In de rc autosport wordt algemeen gebruik gemaakt van schuim (met olie) filters. Zelfs de monstertrucks en andere off-roaders gebruiken ze naar volle tevredenheid. En die hebben toch heel wat stof en zand te verhappen.....:rolleyes:
Een belangrijk bijkomend voordeel van schuimfilters (zeker als die ook nog in een "koker" of andere behuizing zit) is de al door andere posters aangehaalde geluidsreductie. Om die reden zijn deze filters met z.g. silencer box zelfs verplicht bij officiële rc-auto wedstrijden.
Die geluidreductie wordt tegenwoordig ook bij vliegtuigen steeds belangrijker en kan dus alleen daarom al een geldig argument zijn voor toepassing van een aanzuigfilter.
Grtz, Hans

Back