HobbyKing 450 TT (V2) - Eerste Heli

Hallo MBF lezers,

Na 9 maanden vliegtuig te hebben gevlogen en een 3 maanden lang quadcopter wil ik mijn intrede doen in het vliegen van helikopters.
Ik weet hier alleen nog maar weinig vanaf dus zou ik jullie advies willen vragen.

Ik wil zelf mijn helikopter gaan bouwen, ik dacht aan de HobbyKing 450 TT V2 (HK-450TT PRO V2 3D Torque-Tube Helicopter Kit (Align T-Rex Compat.) (EU warehouse))
Ik denk dat een heli met een flybar het beste idee is en ik dacht ook dat een torque-tube beter zou zijn dan een belt-drive voor de staartrotor, klopt dat?

Verder heb ik zelf een Turnigy 9X zender.
Ik heb ervaring met quadcopters (met KK2 bord) en ik heb ook heli gevlogen in Phoenix (maar niet IRL).
Ik ben wel van plan om wel wat 3D te gaan vliegen met de heli, dus niet super hardcore ofzo. Ik hou meer van sport vliegen.

Zouden jullie me advies kunnen geven voor de elektronica?
Daarmee bedoel ik:
Wat voor motor
Wat voor ESC
Wat voor gyro
en dan nog welke servo's niet per se een typenummer, omschrijving is ook goed, bijvoorbeeld: digital, metal gear, 25 gram servo.

Mijn totale (dus inclusief frame die ongeveer 55 kost) budget ligt tussen de 150 en de 200 euro.

Alvast heel erg bedankt!

Gr. Jo

Oh ja nog even:
Ik heb op internet gezien dat niet alle onderdelen van de stock versie zo goed zijn, wat raaden jullie mij aan om alvast reserver onderdelen voor te halen?
 
Laatst bewerkt:
150 euro is een nobel streven. Of het reeel is zal een andere vraag zijn ;-)

Punt bij een heli, is dat ieder stukje electronica wat stopt, ook meteen een crash veroorzaakt
Een servo die goedkoop is, maar van bedenkelijke kwaliteit lijkt leuk, maar die servo's kosten je in crashes veel meer.

Wat heb je nodig, met ongeveer de specs:
Let op, je wilt een beetje 3d gaan doen, daarvoor heb je wel goed spul nodig..
Regelaar: 35 ampere, 3 ampere bec.
Die zijn er niet. Dus dan een 35 amp regelaar, en een losse bec. Met aansluiten alleen de rode draad van de regelaar loshalen.

Gyro: geen hk. Daar zijn teveel rare fratsen mee geweest ondertussen.
Verder kun je het daarin zo gek maken als je wilt. 2e hands zijn ze vrij goedkoop te krijgen.
Servo staart: dit moet een setje vormen met de gyro. Staartservo is vaak een stuk sneller dan de rest, ook wat minder sterk.
Wat bij mij altijd goed heeft gewerkt, is 1 maat grotere servo dan de rest. Futaba 9257, ds510 van align. Die kleine servo's werken vaak wel, maar gaan snel mankeren in mijn ervaring

Swashservo's: wil je goed, kijk naar de specs van de originele align servo's. 2,2 kg en 0,09 sec/60 graden op 6 volt.
Hitec heeft er ook 1, de 65 mg. Deze is analoog, digitaal is de 5065mg.
Probeer iig bij die specs te blijven.. hk spullen pieken wel eens op de opgegeven specs, maar halen het daarna nooit meer

Motor: gewoon ff zoeken. Bij de meeste shops staat erbij voor welke maat heli hij bestemt is.
Let op, probeer wel ergens tussen de 3000 en 3500 kv te blijven.
Anders gaan je tandwielverhoudingen afwijken.

Accu
2200 mah 3 cel.

Ontvanger, minimaal 6 kanaals.


Je zal zien dat je vrij vlot op de rand van je budget zit ;-)
normaal is electronia 2/3 of meer tov het frame.. heli zelf is absoluut niet het belangrijkste, dure heli liegt bagger met slechte electronica, slechte heli kan goed vliegen met goede electronica
Regelaar kun je best op besparen, zolang er maar een soft start in zit. Anders stript hij continu je tandwielen.

Verder is het voor jou misschien handiger om een heli te pakken met snaaraandrijving.
torque tube is geweldig, ik wil niet anders. Maar iedere tik met de staart op de grond is tandwielen versteken.

Lees je ook even in over de hk heli's.
Veel mensen vliegen er mee, de meesten hebben een lijstje van dingen die meteen aangepast moeten worden ivm te zwak.

Vergis je niet... voor rondvliegen is een heli al vrij vlot goed genoeg..
Maar enthousiast rondvliegen en 3d vraag je toch wel iets van de heli
En zelfs de aligns hebben dan regelmatig wat upgrades nodig..
 
Bedankt voor de tips Student!

Hiermee kan ik een heel eind op pad.

Accu's heb ik trouwens al van mijn Durafly T-28 (Turnigy 2200 3S 30C), dus dat is mooi meegenomen :D
 
O ja, klein extra tipje:
Zet een goeie lipo saver in de heli. Eentje die aan jou duidelijk laat merken dat je vlot naar beneden moet.

Een vliegtuig vraagt niet zo gek veel amperes.
Pieken wel, maar gemiddeld niet.
Heli vraagt gemiddeld best een hoop, ik heb de mijne gemeten op 25 ampere.
Moet een 30 c makkelijk kunnen hebben.. alleen verouderen lipo's vlot, en kunnen ze steeds minder amperes leveren.

Tot het punt dat hij de heli maar 2 minuten in de lucht kan houden, en daarna in een vliegtuig nog makkelijk 5 minuten verder vliegt.
Altijd prettig om te weten wanneer de accu instort ;-)
Weet je tenminste waar je hem wel, en waarin niet moet stoppen..
 
Ik heb even zitten kijken en ben tot nu toe hier op uitgekomen:

Motor: NTM Rotor Drive 450 Series 3400KV / 500W (EU Warehouse)

Swash Servo's:
TGY-306G Ultra Fast/High Torque MG Digital Alloy Cased Servo 3kg / .06sec / 21g (EU warehouse)

Gyro, Tail Servo en ESC moet ik nog ff uitzoeken.

Ik heb ook naar de Hitec servo's gekeken maar die waren 40 euro per stuk, en dat ligt echt boven mijn budget.
van de reacties van deze servo te zien werkt ie goed, en ik kan altijd later upgraden.
Ik heb ook gezien dat eigenlijk alle gears vervangen moeten worden en ook de staartboom en staartstuk (weet niet hoe het heet).
 
Hoi Jo,

met budget 150 tot 200 € kom je niet veer,
als ik zo de tips bekijk:

servo futaba 60 € (het is een goede servo)
ontvanger rond 40 € (6 kanaal)
ESC 45 €
Motor 45 €
en jou model van HK 55 €

ben je al over de grens,
en je hebt nog geen Gyro en geen servo's,

dus realistisch blijven of goedkoop spul kopen en risico van crash verhogen.

Het ziet leuk uit zo 'n airframe zonder alles, maar dat is allen het cassis.

Maar alles gaat (vliegt) als het moet.

suc6

Groet
Uwe
 
tgy306 zijn wereld servo's zowel op de swash als op de staart en als je de hv variant neemt kan je later eventueel nog meer.
De motor is leuk maar om te beginnen voldoet een gewone prima.(kijk eens naar de 2218H)

Een goede ESC voor een 450 is een YEP 40A (met 5A switching BEC) kost ongeveer 18 euro en is niks mis mee.

Als je een goedkope echt goede fbl unit wil hebben wilt hebben hoeft niet meer te kosten dan 20euro (pm maar voor details :-)

al met al zal je ruwweg uitkomen op onderstaand voor bewezen budget spulletjes

servos 20euro x4
gyro 20euro
esc 20euro
motor 20euro

totaal 140euro en dan nog lipo, lader en natuurlijk een heli :-)
 
Alleen opletten: ts is bezig met een flybar heli, dus geen flybarless
Flybarless controller vervalt, standaard gyro komt in de plaats
 
ja had ik gezien:oops:. als hij FB wil gewoon een 2de hands fut401 of align750/780 kopen is iets duurder(misschien 30-35euro ipv 20) maar dan weet je gelijk dat het goed is.
 
Ik zou kiezen een

Hobbywing platinum 50a als esc

KDE 3500Kv motor, Align kan ook..

Futaba s9257 op de staart (evt met step down)

Kbar fbl unit

En 3x kst ds115mg voor 17 euro p/st. (www.alofthobbies.com)

Alleen ik denk dat je dan over je budget gaat..
 
Laatst bewerkt:
..ik heb geen idee over de kwaliteit van HK producten ,
allen moet je opletten met tailservo,
een gewone swashplate-servo is niet genoeg,

en fbl systeem ... daar zijn de verschillen wel voelbar !
... tja, helaas ook voor de portemonnee .
 
euhm .. waarom niet een 2e hands nette 450 align. Staan er zat aangeboden.

Voor laten vliegen, meenemen. Thuis helemaal uit elkaar trekken, en dan heb je ook weer een mooi bouw pakket voor niet al te veel geld.

En wat meer kwaliteit dan de HK spullen
 
..tja MisterJo,

hoezo geen 2. Hands ? voor de Beginn, minder pijn bij een crash ...
Sven heeft gelijk, daar leer je heel veel,
mooie filmpjes en bouwverslagen daarnaast ... Een idee.
 
toen ik na de micro's door ging wilde ik ook graag nieuwe bouwpakketten, maar ik heb nu 2 goed vliegende heli's die beide 2e hands waren.

Gewoon uit elkaar halen en opnieuw bouwen, en het scheelt je gewoon in de kosten voor een A-merk heli ipv een budget heli waarbij je met onderdelen gaat werken waar je op den duur gewoon spijt van gaat krijgen.
 
Back
Top