HMS Victory van Caldercraft door Wil

Met alle aangedragen wijsheden (iedereen bedankt hiervoor) ben ik afgelopen weken aan de slag gegaan met de stagen van de bezaan. Onderstaande foto’s geven een beeld van wat het is geworden.

Eerst de oplossing voor het bindsel rond de mast, de zgn “Rose lashing on collar”, waar Longridge het over heeft.

P1034459.JPG


P1034460.JPG


P1034461.JPG


In tegenstelling tot de bouwplannen van Caldercraft heb ik na het bestuderen van Longridge, naast de bezaanstag (mizzen stay) ook de loze stag (preventer stay) aangebracht. Voor deze laatste heb ik een extra belegpunt aan de voet van de hoofdmast aan moeten brengen. Hiermee is deelproject 2 van het touwwerk (wanten en stagen bezaan) helemaal afgerond.

P1034462.JPG


P1034464.JPG


P1034469.JPG


Vervolgens verder met de wanttouwen van de hoofdmast (deelproject 3). In feite hetzelfde principe als bij de bezaan, alleen een stuk meer (22 stuks i.p.v. 12 stuks)

P1034466.JPG


P1034467.JPG


P1034468.JPG


Daarna door met de grote stag en loze grote stag (Main stay en Main preventer stay). Ik heb eerst een hulptouw gespannen van het masthoofd naar het gat in de kiel, waar de grote stag in bevestigd moet worden. Hierop heb ik een aantal markeringspunten aangebracht, zodat ik straks aan de werktafel e.e.a. goed kan positioneren op de echte stag. Onderweg kom ik dan de volgende aandachtspunten tegen, van boven naar beneden:
  • de muis
  • aanknopingspunt “grote stagtakel”
  • aanknopingspunt “voor grote stagtakel”
  • voormast met sperenrek
  • passage door de wandeling van de officieren
  • de boegspriet
  • en het gat in de kiel

ad 1:
Met mijn ervaringen tijdens het weven van de 2 muizen in de stagen van de bezaan, is nu de blijkvanger in de grote stag aan de beurt. Onderstaande foto geeft het resultaat van een paar uur weefwerk.

P1034471.JPG


Ik heb de muis op een stuk zwart karton gelegd, waardoor een veel duidelijker beeld ontstaat. Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben met deze muis, ware het niet dat ik hem verkeerd om in het touw voor de stag heb gemaakt, waardoor de oog van de stagkraag tegen het dikke eind van de muis komt te liggen, i.p.v. over het smalle peervormige deel. Mooie oefening Wil, maar helaas zal dit opnieuw moeten.

ad 2 en 3:
Voor de twee stagtakels wil ik het onderste figuur op pagina 270 van Zu Mondfeld als uitgangspunt gebruiken. Hoewel ik een combinatie van het 2e en 3e figuur mooier vind. Longridge geeft echter ook de oplossing zoals in figuur 4 aan.

ad 4:
Na het spannen van het (dunne) hulptouw blijkt dat dit net boven het sperenrek langs gaat. Straks zal moeten blijken hoe dit zit met het dikke touw van de hoofdstag. De hoofdstag moet aan stuurboorzijde langs de hoofdmast.

Op foto’s van Jan Zwart van de situatie in Portsmouth is te zien dat de bovenste stagkous, gevormd door een gesloten hart blok, achter de voormast en de onderste stagkous, gevormd door een open hart blok, vóór de voormast zit. De talrepen liggen in dit geval dus tegen de voormast aan. Uit foto 70 uit Longridge maak ik echter op dat zowel het gesloten en open hart blok zich bevinden tussen de voormast en de passage door de wandeling van de officieren.

ad 5:
Het frame van de wandeling van de officieren veroorzaakt een knik in de stagtouwen. Of dit in werkelijkheid ook zo is, kan ik nog niet achterhalen, maar dit lijkt me wel vreemd, zonder extra voorzieningen tegen slijtage. Maar dit ter zijde.
De twee touwen die om het open hart blok gaan passeren de wandeling van de officieren door de linker en rechter opening.

ad 6 en 7:
Vervolgens gaat het stagtouw links en rechts langs de boegspriet ven dan door het gat in de kiel. Dit allemaal in de snavelkop. Lekker prutswerkje!
Wat ik me hier nog wel even afvraag is waar en hoe ik de hele lus tussen het open hartblok en het gat in de kiel moet koppelen (sluiten). Gebeurt dit met twee ooglussen die in elkaar grijpen, of moeten hier ook talrepen tussen. En waar moet deze constructie dan zitten? Ergens onder de wandeling van de officieren?

Kortom, alle tips zijn weer welkom.
 
De vorm van de muis kan peervormige, rond of wat ook zijn. Ook hoe hij erop komt maakt niet zoveel uit als die peervormig iis.een echte muis was mooi van vorm als die er nog niet opzat, een maal ingespannen en een paar keer om het eiland heen en dat ding leek op de gebochelte van de Notre Dame. Maar ik snap je dillema over hoe het uitziet op een model. Ik vind de vorm van Clemens wel wat hebben, die is van de Vega geloof ik?
 
Hallo Hans en Clemens,

Zie onderstaande tekst uit Longridge

Longridge, tekst hofdmast NL 1.JPG


Hieruit maak ik op dat de muis met de scherpe punt naar beneden moet staan, dus met de scherpe punt in het oog van de stagkraag.

Zu Mondfeld beschrijft in zijn figuur op blz 284 een muis zonder echte puntvorm. Dan is het natuurlijk altijd goed.

Kijk ik op blz 140 van Orazio Curti, dan zie je weer duidelijk dat het oog van de stagkraag tegen de stompe kant van de muis aan ligt, zoals jullie veronderstellen.

Muis volgens Orazio Curti.JPG


Vraag: Wat is nu wijsheid?

Als ik Hans en Clemens volg, scheelt me dat weer een hoop werk, want ik moet anders ook nog nieuw touw slaan (3x3x10 draden). Geeft allemaal niets, maar het moet wel kloppen natuurlijk.
 
De vraag is uiteindelijk ook in hoeverre je het zal zien. De belangrijkste functie was dat het oog niet over de muis zou schieten, en dan is de vorm van de muis iets minder belangrijk. Maar wellicht vloek ik nu in de kerk van de Engelse bouwers. :)
Je hebt gewoon gelijk, op SOS was die discussie ook en er zijn van beide manieren voorbeelden genoeg. Zelfs archeologische. Ik zou de "moderne" schrijvers niet helemaal volgen. Ook hun hebben het uit de info die ze op dat moment hadden. Tekeningen, schilderijen en archeologie laten het ware verhaal zien. En waarschijnlijk heeft men een muis gemaakt en nooit echt rekening gehouden met de richting in het verleden. Als het oog maar niet over de muis schiet is het belangrijkste uitgangspunt. De vorm? Het is een prop op een touw die bestaat uit zeildoek en stukken touw met teer. Daar zat echt geen architect achter.
 
Back
Top