HMS Victory van Caldercraft door Wil

Tim, Erik en Stephan, weer bedankt voor jullie belangstelling en reacties.

Stephan, jouw advies t.a.v. het bekleden van het touw neem ik ter harte, ik snap jouw redenatie.. Ik heb inmiddels al dikker garen gekocht. De wanttouwen voor de bezaan had ik echter al bekleed, die wil ik zo laten. Ik ben bang dat de verhoudingen tussen de touwdiktes niet meer kloppen, als ik die nog weer aan moet passen. Maar bij de hoofd en voormast zal ik dit zeker doen. Op onderstaande foto zijn de eerste koppels wanttouwen te zien, een voor bakboord en een voor stuurboord. Het voorste wanttouw is hier over de volle lengte bekleed.

P1034405.JPG

Op dit moment ben ik bezig met de wanttouwen op de ondermast van de bezaan te hangen. De grootste uitdaging is hier om uiteindelijk de jufferblokken (deadeyes) uiteindelijk mooi op één lijn te krijgen.

Op onderstaande foto is te zien dat ik bij het eerste koppel wanttouwen de talrepen al ingescheerd heb, voorlopig nog even losjes. Wat al meteen opvalt is de draaiing in de talrepen van het tweede wanttouw. Dit krijg ik als ik de talrepen een beetje op spanning zet.

Vraag: Hoe is dit te voorkomen?
Moet ik eerst het wanttouw een paar slagen tegen de draairichting indraaien voordat ik de talrepen inscheer? Kan iemand mij hier een advies geven?

P1034406.JPG

Bij het tweede koppel wanttouwen zie je dat ik gebruik maak van telkens twee messing hulpstukjes die aan het einde haaks zijn omgezet. Daarmee fixeer ik het bovenste jufferblok, waarna ik het wanttouw hier omheen leg en licht onder spanning houdt. Met twee kleine druppeltjes secondelijn links en rechts op het jufferblok fixeer ik daarna het jufferblok aan het wanttouw.

Wat hier ook meteen opvalt is dat het onderste jufferblok van het derde wanttouw niet helemaal in de goede richting is gemonteerd. Ik heb dat destijds op het oog gedaan, maar dat wordt nu afgestraft. Wellicht valt het mee als straks alle talrepen zijn ingescheerd en aangespannen. Het gaat hier overigens over de kleinste jufferblokken van zo’n 4mm doorsnede, waarbij de minste afwijking meteen opvalt. Daar is echter iets meer aan te doen.

Gisteren ben ik de hele avond bezig geweest met het inhangen van het 3e en 4e wanttouw aan bak- en stuurboord. De werkwijze, die ik bedacht had, ging voor geen meter en ik ben verschillende keren op mijn knieën de kamer door gekropen op zoek naar een jufferblok, dat ontsnapt was. Na 2,5 uur ploeteren was het eindresultaat dat ik niks was opgeschoten en totaal gefrustreerd was. Nadat ik vanochtend was opgestaan heb ik eerst alles weer afgebroken en ben vanavond opnieuw begonnen. Toen ging het goed, omdat ik mijn werkmethode wat heb aangepast. Gelukkig.

P1034409.JPG

Ik denk dat het dus af en toe goed is dat er wat afwisseling in de werkzaamheden komt. Bij het bouwen van de romp heb ik die afwisseling natuurlijk ook al gehad, maar bij het touwwerk is dat toch andere koek. Het is een gepruts van hier tot Tokio, waar ik nog even aan moet wennen, denk ik.

Daarom ben ik maar eens even in de bouwbeschrijving gedoken, om af te kunnen vinken wat ik al af heb. Toen stuitte ik op de marsen. Ik heb hier een paar vragen over, namelijk:

Vraag 1: In het boek van Zu Mondfeld zie ik op pagina 215 een tekening van een mars van rond 1800. Op deze mars is aan de lange rechte kant een leuning getekend. Ik heb dit op andere modellen ook wel eens gezien. Vraag: is dit bij de Victory ook de bedoeling?

Vraag 2: Onderaan de marsen moeten diverse blokken worden gehangen. De bouwbeschrijving geeft hier schroefogen aan, waaraan het blok is geknoopt. Ik heb echter ook oplossingen gezien, waarbij aan het blok een lus van touw wordt gemaakt die vervolgens door de vloer van de mars gaat. Boven op de vloer gaar daar dan een stukje hout doorheen. Deze laatste methode lijkt me wat logischer voor de periode waarin het schip gebouwd is. Kan iemand hier iets over zeggen?

De bekleding moet je niet meerekenen met de dikte. Dit is altijd een extra. Het gaat om de touwdiktes, de bekleding maakt het touw gewoon nog dikker.
Klopt Stephan. In die zin probeer ik ook de tabel van McKay te volgen. Voor de mizzenmast zijn de wanttouwen 0,8mm. Ga ik daar met nog dikker garen wikkelen, dan wordt het voorste wanttouw te dik in verhouding tot de andere, vrees ik. Bij de veel dikkere wanttouwen van hoofd- en voormast zal dit minder opvallen.
Dit is het zelfde als je te dikke weeflijnen aanbrengt, denk ik. Dat is ook een heel ander gezicht.

Voor wat betreft je 2e vraag:
Petersson geeft onderstaande weergave o.a. over de wijze van bevestigen blokken onder een mars. Inderdaad gefixeerd met een houten pen.
Op m’n bounty (1:48) is het redelijk gelukt de blokken op die manier af te hangen. Ik denk wel dat op de schaal van je Victory de uitdaging wat groter is. Maar als ik zie wat je allemaal voor elkaar krijgt qua detailniveau dan moet dat goed komen.

IMG_2313.jpeg

IMG_2314.jpeg

Klopt Stephan. In die zin probeer ik ook de tabel van McKay te volgen. Voor de mizzenmast zijn de wanttouwen 0,8mm. Ga ik daar met nog dikker garen wikkelen, dan wordt het voorste wanttouw te dik in verhouding tot de andere, vrees ik. Bij de veel dikkere wanttouwen van hoofd- en voormast zal dit minder opvallen.
Dit is het zelfde als je te dikke weeflijnen aanbrengt, denk ik. Dat is ook een heel ander gezicht.
Ik maak het touw dat ik nodig heb om te wikkelen zelf. Dan kan je de dikte ook bepalen voor elk touw dat je omwikkeld. Dat is het voordeel van zelf touw maken. Jij kan elk gedeelte op schaal brengen.

Back