HMS Victory van Caldercraft door Wil

Met alle aangedragen wijsheden (iedereen bedankt hiervoor) ben ik afgelopen weken aan de slag gegaan met de stagen van de bezaan. Onderstaande foto’s geven een beeld van wat het is geworden.

Eerst de oplossing voor het bindsel rond de mast, de zgn “Rose lashing on collar”, waar Longridge het over heeft.

P1034459.JPG

P1034460.JPG

P1034461.JPG

In tegenstelling tot de bouwplannen van Caldercraft heb ik na het bestuderen van Longridge, naast de bezaanstag (mizzen stay) ook de loze stag (preventer stay) aangebracht. Voor deze laatste heb ik een extra belegpunt aan de voet van de hoofdmast aan moeten brengen. Hiermee is deelproject 2 van het touwwerk (wanten en stagen bezaan) helemaal afgerond.

P1034462.JPG

P1034464.JPG

P1034469.JPG

Vervolgens verder met de wanttouwen van de hoofdmast (deelproject 3). In feite hetzelfde principe als bij de bezaan, alleen een stuk meer (22 stuks i.p.v. 12 stuks)

P1034466.JPG

P1034467.JPG

P1034468.JPG

Daarna door met de grote stag en loze grote stag (Main stay en Main preventer stay). Ik heb eerst een hulptouw gespannen van het masthoofd naar het gat in de kiel, waar de grote stag in bevestigd moet worden. Hierop heb ik een aantal markeringspunten aangebracht, zodat ik straks aan de werktafel e.e.a. goed kan positioneren op de echte stag. Onderweg kom ik dan de volgende aandachtspunten tegen, van boven naar beneden:
  • de muis
  • aanknopingspunt “grote stagtakel”
  • aanknopingspunt “voor grote stagtakel”
  • voormast met sperenrek
  • passage door de wandeling van de officieren
  • de boegspriet
  • en het gat in de kiel

ad 1:
Met mijn ervaringen tijdens het weven van de 2 muizen in de stagen van de bezaan, is nu de blijkvanger in de grote stag aan de beurt. Onderstaande foto geeft het resultaat van een paar uur weefwerk.

P1034471.JPG

Ik heb de muis op een stuk zwart karton gelegd, waardoor een veel duidelijker beeld ontstaat. Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben met deze muis, ware het niet dat ik hem verkeerd om in het touw voor de stag heb gemaakt, waardoor de oog van de stagkraag tegen het dikke eind van de muis komt te liggen, i.p.v. over het smalle peervormige deel. Mooie oefening Wil, maar helaas zal dit opnieuw moeten.

ad 2 en 3:
Voor de twee stagtakels wil ik het onderste figuur op pagina 270 van Zu Mondfeld als uitgangspunt gebruiken. Hoewel ik een combinatie van het 2e en 3e figuur mooier vind. Longridge geeft echter ook de oplossing zoals in figuur 4 aan.

ad 4:
Na het spannen van het (dunne) hulptouw blijkt dat dit net boven het sperenrek langs gaat. Straks zal moeten blijken hoe dit zit met het dikke touw van de hoofdstag. De hoofdstag moet aan stuurboorzijde langs de hoofdmast.

Op foto’s van Jan Zwart van de situatie in Portsmouth is te zien dat de bovenste stagkous, gevormd door een gesloten hart blok, achter de voormast en de onderste stagkous, gevormd door een open hart blok, vóór de voormast zit. De talrepen liggen in dit geval dus tegen de voormast aan. Uit foto 70 uit Longridge maak ik echter op dat zowel het gesloten en open hart blok zich bevinden tussen de voormast en de passage door de wandeling van de officieren.

ad 5:
Het frame van de wandeling van de officieren veroorzaakt een knik in de stagtouwen. Of dit in werkelijkheid ook zo is, kan ik nog niet achterhalen, maar dit lijkt me wel vreemd, zonder extra voorzieningen tegen slijtage. Maar dit ter zijde.
De twee touwen die om het open hart blok gaan passeren de wandeling van de officieren door de linker en rechter opening.

ad 6 en 7:
Vervolgens gaat het stagtouw links en rechts langs de boegspriet ven dan door het gat in de kiel. Dit allemaal in de snavelkop. Lekker prutswerkje!
Wat ik me hier nog wel even afvraag is waar en hoe ik de hele lus tussen het open hartblok en het gat in de kiel moet koppelen (sluiten). Gebeurt dit met twee ooglussen die in elkaar grijpen, of moeten hier ook talrepen tussen. En waar moet deze constructie dan zitten? Ergens onder de wandeling van de officieren?

Kortom, alle tips zijn weer welkom.

Back