HMS Victory Mantua -Panart 1/78 (Henk)

• Topicstarter Topicstarter Flying Scotsman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Heren een vraag.
Is het verstandig om de reeds geschilderde romp te bewerken met Danisch Oil. Ik dacht ergens gelezen te hebben, dat dit ook over reeds geschilderde oppervlakken toegepast wordt.
Ik heb reeds wat blanke matte vernis opgebracht, maar heb het idee dat dit niet echt zijn werk doet. Merk verf wat ik gebruik is Vallejo.

Dit kan je zeker wel doen hoor over je vallejo verf . Zelf spuit ik wel met matte lak en dat geeft ook wel een goed resultaat. Waarom doet dit zijn werk niet? Maar of de Danisch oil nu weer over de matte vernis kan durf ik niet te zeggen eerlijk gezegd.

Dit kan je zeker wel doen hoor over je vallejo verf . Zelf spuit ik wel met matte lak en dat geeft ook wel een goed resultaat. Waarom doet dit zijn werk niet? Maar of de Danisch oil nu weer over de matte vernis kan durf ik niet te zeggen eerlijk gezegd.
Dank voor je antwoord Hans,
ik had begrepen dat wanneer 2-3 dunne laagjes matte vernis van Vallejo opgebracht zou worden, dat dit tot een goede bescherming zou leiden tegen stof en krassen . Maar nu ik aan de romp werk merk ik dat de “vingertjes en veegjes ” nogal blijven zitten. Ben bang als de matte vernis te dik word opgebracht dat deze wat wittig uitslaat. Heb er nu 2 lagen op zitten, opgebracht met airbrush.

De verven van vallejo zijn er in een ruim assortiment en droogt lekker snel. Maar zonder afwerking ook erg kwetsbaar en vandaar dat ik er snel altijd een watergedragen vernislaag over spuit. Zo ken ik de vernislaag van vallejo dus niet en als dit net zo kwetsbaar is als de verf dan begrijp ik je verhaal. Ik hoop dat iemand je antwoord kan geven of je nu met olie over je lak kan want hier is iedereen toch wel tevreden over.

De verven van vallejo zijn er in een ruim assortiment en droogt lekker snel. Maar zonder afwerking ook erg kwetsbaar en vandaar dat ik er snel altijd een watergedragen vernislaag over spuit. Zo ken ik de vernislaag van vallejo dus niet en als dit net zo kwetsbaar is als de verf dan begrijp ik je verhaal. Ik hoop dat iemand je antwoord kan geven of je nu met olie over je lak kan want hier is iedereen toch wel tevreden over.
Wederom dank voor je antwoord, ben bang dat je gelijk hebt betreffende de matte vernis van Vallejo, welk merk watergedragen vernis gebruik jij dan?.

Heren een vraag.
Is het verstandig om de reeds geschilderde romp te bewerken met Danisch Oil. Ik dacht ergens gelezen te hebben, dat dit ook over reeds geschilderde oppervlakken toegepast wordt.
Ik heb reeds wat blanke matte vernis opgebracht, maar heb het idee dat dit niet echt zijn werk doet. Merk verf wat ik gebruik is Vallejo.
Danish Oil is bij uitstek geschikt om op onbewerkt hout te gebruiken en trekt net als beits in je hout, dus om het over vernis te zetten heeft geen zin omdat de vernis het hout volledig afdekt. Sommige water gedragen verf mits zeer dun aangebracht krijgen wat meer glans als je het na bewerkt met Danish Oil. Het beste resultaat krijg je dan door de Oil op te wrijven met een zachte doek.

De olie droogt wel, maar trekt (vrijwel) niet meer in de onderlaag. Ze blijft er als een laag opliggen.

Proberen op een proefstukje zeg ik dan altijd.

Danish Oil is bij uitstek geschikt om op onbewerkt hout te gebruiken en trekt net als beits in je hout, dus om het over vernis te zetten heeft geen zin omdat de vernis het hout volledig afdekt. Sommige water gedragen verf mits zeer dun aangebracht krijgen wat meer glans als je het na bewerkt met Danish Oil. Het beste resultaat krijg je dan door de Oil op te wrijven met een zachte doek.

M.vr.Gr. Piet (bouwt het koninklijk jacht de Royal Caroline uit 1749)

Piet dank voor je antwoord

De olie droogt wel, maar trekt (vrijwel) niet meer in de onderlaag. Ze blijft er als een laag opliggen.

Hans dank voor je antwoord

Als ze er als een laag op blijft liggen, zal het ook moeilijker worden om evt wat te verlijmen. Maar ik zal eens wat gaan testen.

Welk merk Matte Vernis gebruik jij , als ik vragen mag?

Welk merk Matte Vernis gebruik jij , als ik vragen mag?
Ik haal deze spuitbussen bij de Multimate. Niet overdreven duur en dit gebruik ik voor al mijn modellen tot nu toe.
Maar er zullen zeker weer mensen zijn die zweren bij het Danisch Oil gezien de commentaren die ik hier op het forum lees.
20200601_101013.jpg

Maar al had de bouwmarkt een ander merk gehad had ik dat waarschijnlijk meegenomen.

Danish oil en vernis zijn niet hetzelfde. Ik denk dat je daar een denkfout maakt. Danish oil is een olie gemaakt van gom gemixt met een vernis. Bedoeld om hout te behandelen, tegen vuil en stof. Tevens haalt het de houtnerf op en geeft een iets donkere tint. Als je het niet nawrijft met een doek word het iets glanzend. Vernis is een eind toepaßing voor als je hout behandeld is met een olie, zoals danish oil, of verf. Vernis is alleen maar een beschermlaag en voegt verder niks toe aan het geheel. Alleen een glanzend oppervlak. En ja het beschermt.

Nergens lees ik dat een verschil tussen beide afwerking niet helder is. Natuurlijk zijn deze niet hetzelfde.
Wat je schrijft, dat een zeer matte lak niets toevoegt aan een afwerking zit je volledig mis. Het haalt wel degelijk een kleur omhoog en is ook nog een keiharde afwerking zonder die olie er tussen.
Het zijn gewoon verschillende methodes om iets af te werken haalt ook de houtnerf en kleur mooi op. En er is niets glanzends aan of je moet de misstap maken hoogglans te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ik had het eigenlijk tegen Henk, maar in pricipe zeg ik hetzelfde als Piet. Danish Oil is net als meubelolie, tungolie, lijnolie, beits, etc. bedoeld om onbewerkt hout te behandelen. Vernis is een eindproduct om je verflaag of behandelde lag te beschermen. Dat het de kleur ophaalt, komt doordat het het oppervlak glad maakt en hierdoor wordt het hout beter zichtbaar. Dit effect krijg je al met water. Alleen droogt dit weer op. Oliën doen dit anders, die halen de onderliggende structuur naar boven. Nerven zijn dan beter zichtbaar en ook de kleurtonen worden dan beter zichtbaar. Danish oil is een mix van olie en vernis. Terwijl de meeste oliën stof aantrekken doet Danish oil dit niet.
Ook zal deze olie een glanzend oppervlak geven als je hem niet na wrijft met een droge doek. Dit lijkt erg op de laag die matte vernis geeft alleen veel dunner. Glanzende vernis vind ik persoonlijk niet mooi, dat glanst echt als een spiegel en werkt in deze hobby onnatuurlijk.

Sorry. Ik ben inderdaad geen Henk. Maar wel iemand die zijn aandeel in de discussie gaf.
Ik geef mijn mening door mijn ervaring en niet door wat een Piet zegt. En ik zeg ook niet dat er iets van niet waar is wat die olie betreft. Hier is het schip in kleur geverfd.

Laatst bewerkt:
is ook geen probleem:). Ik gebruik danish oil ook maar alleen op blank hout. En matte vernis doe ik als laatste over alles heen. Ik gebruik het zelfs om de woelings om de masten te maken. werkt beter dan secondenlijm.

Heren allen dank voor de de reacties, en ik denk voor mij een leerzame discussie.

Ik concludeer voor mijzelf dat Danisch oil over matte vernis niet echt de ideale oplossing is, dus zet ik er nog maar een extra laagje matte vernis op de reeds bestaande 2 laagjes.

Op dit moment ben ik bezig met de kanonluiken, daar moet straks enig touwwerk aan bevestigd worden. Ik heb ergens gelezen ik meende Bij PietSan dat hij daarbij bijenwas gebruikte. Ik heb echter geen bijenwas op voorraad, kan dit evt ook met een normale kaars of werkt dit niet?. En welke hobby winkel zou dit eventueel hebben?

Op dit moment ben ik bezig met de kanonluiken, daar moet straks enig touwwerk aan bevestigd worden. Ik heb ergens gelezen ik meende Bij PietSan dat hij daarbij bijenwas gebruikte. Ik heb echter geen bijenwas op voorraad, kan dit evt ook met een normale kaars of werkt dit niet?. En welke hobby winkel zou dit eventueel hebben?
Ik gebruik harde wax, die is te koop in brokken o.a. hier; https://imkershop.nl/17-bijenwas als touwwerk pluist haal ik het langs de wax waardoor de pluizen verdwijnen en je touw mooi glad word.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back