HMS Victory Corel

Ongeschilderde modellen hebben hun charme, persoonlijk vindt ik dat minder mooi, en zie dus liever correct geschilderde modellen.
Puur uit Historisch oogpunt.

Ik wil je dip niet verder verdiepen, maar realiseer je, als je besluit te schilderen dat het om harmonieus te blijven eigenlijk óók de binnenkant en bepaalde dekdelen geschilderd moeten worden.
Alleen de buitenkant is naar mijn idee géén gezicht
Denk dan ook aan de geschutspoorten bijvoorbeeld (rood)
Anders lijkt het zo "half half"
Hier hebben we daar een uitdrukking voor (niet verkeerd opvatten!!)
"Ik wil wel, maar ik kan het niet"

Ongeschilderde modellen hebben hun charme, persoonlijk vindt ik dat minder mooi, en zie dus liever correct geschilderde modellen.
Puur uit Historisch oogpunt.

Ik wil je dip niet verder verdiepen, maar realiseer je, als je besluit te schilderen dat het om harmonieus te blijven eigenlijk óók de binnenkant en bepaalde dekdelen geschilderd moeten worden.
Alleen de buitenkant is naar mijn idee géén gezicht
Denk dan ook aan de geschutspoorten bijvoorbeeld (rood)
Anders lijkt het zo "half half"
Hier hebben we daar een uitdrukking voor (niet verkeerd opvatten!!)
"Ik wil wel, maar ik kan het niet"

Zucht.... ik weet het... Op zich is dat niet het probleem. Denk dat ik overal nog wel aankan... Soms moeilijk, maar doenbaar denk ik. Ben net nog even naar de bouwdoos gaan kijken. Het model op die foto is niet geschilderd. Hoe die dat doen met de tools dat erbij zijn is mij een raadsel... Je kan die voorgesneden witte spiegel toch niet anders dan schilderen.

De geschutspoorten : die zijn geleverd in metaal. Dus niet te schilderen denk ik.

Wat schilderen betreft is voor mij de leuze eerder : "ik kan wel, maar wil niet" :)

Nu is het ook geen zicht : vooraan en achteraan geschilderd, en de rest niet.

Zucht.... ik weet het... Op zich is dat niet het probleem. Denk dat ik overal nog wel aankan... Soms moeilijk, maar doenbaar denk ik.

Niet dus. Even aan het kijken. Kan onmogelijk aan mijn kanonnen om juiste kleuren toe te passen en eigenlijk wil ik dat ook niet...

Deze begint wel heel erg tegen te vallen allemaal.
Momenteel gaat hij ver uit mijn zicht en is alles in opruim... Alles laten bezinken lijkt me momenteel de enige juiste oplossing.

Dan zou ik alles eraf halen, en zelf iets proberen te maken. Kan je het helemaal in hout uitvoeren.
Erg veel werk, en niet makkelijk, maar je kan er wel iets van maken wat jij mooi vind....

Dan zou ik alles eraf halen, en zelf iets proberen te maken. Kan je het helemaal in hout uitvoeren.
Erg veel werk, en niet makkelijk, maar je kan er wel iets van maken wat jij mooi vind....

Momenteel is dat mijn denkpiste. Ik wil voorlopig niet denken aan de hele boel te schilderen al besef ik dat dit de enige optie is momenteel...De buitenromp schilderen betekent voor mij gewoon compleet iets maken zoals ik niet had gedacht. Nogmaals : als anderen een geschilderd model tonen vind ik dat mooi gedaan, maar niet zoals ik in gedachten had

wat mij momenteel wel wat ergert is deze foto op de doos :

Hoe doen die dat met deze spiegel ???:

Schilderen betekent : buitenromp, binnenrompen, masten, kanonnen,.. wat nog meer?

Wat ik af en toe wel eens zie zijn modellen waarbij de romp niet geschilderd is maar spiegel en voorschip wel, zoals deze.

Niet uit het zicht zetten man! Gewoon alles even laten bezinken. Je bent al zo'n eind gekomen, zonde om te stoppen. En vooral je eigen ding doen, dus niet schilderen want daar ben je geen voorstander van. Metalen geschutpoorten niet plaatsen maar weggooien en houten kozijnen erin maken. Meer werk maar o zoveel mooier. :cool: Vraag het maar aan Piet of Dick, die weten er zoveel van. Ik kan je hier (nog) niet in bijstaan want ik ben ook maar een prutsertje met een klein vissersbootje. :D
Ik probeer wel met je mee te denken vooral over de spiegel en de galerijen. Ik zag dat je ook aanwezig bent op MSW en daar vond ik het volgende bouwverslag:HMS Victory by Harvey - Corel - scale 1:98 - Kit Build Logs in Progress - Model Ship World

Het is niet erg uitgebreid maar als ik goed naar de foto's keek..........mooie galerijen he? Neem eens contact met Harvey op hoe hij daar aan is gekomen je weet maar nooit, toch?

Succes verder, Kees

P.S. kunnen we je met een naam aanspreken??

Niet uit het zicht zetten man! Gewoon alles even laten bezinken. Je bent al zo'n eind gekomen, zonde om te stoppen. En vooral je eigen ding doen, dus niet schilderen want daar ben je geen voorstander van. Metalen geschutpoorten niet plaatsen maar weggooien en houten kozijnen erin maken. Meer werk maar o zoveel mooier. :cool: Vraag het maar aan Piet of Dick, die weten er zoveel van. Ik kan je hier (nog) niet in bijstaan want ik ben ook maar een prutsertje met een klein vissersbootje. :D
Ik probeer wel met je mee te denken vooral over de spiegel en de galerijen. Ik zag dat je ook aanwezig bent op MSW en daar vond ik het volgende bouwverslag:HMS Victory by Harvey - Corel - scale 1:98 - Kit Build Logs in Progress - Model Ship World

Het is niet erg uitgebreid maar als ik goed naar de foto's keek..........mooie galerijen he? Neem eens contact met Harvey op hoe hij daar aan is gekomen je weet maar nooit, toch?

Succes verder, Kees

P.S. kunnen we je met een naam aanspreken??

Bedankt! Ik kijk er dadelijk naar.
Wat betreft de poorten : ik vind ze niet lelijk in de doos, en het probleem is dat ik alle poorten al op maat heb uitgezaagd volgens de metalen poorten. Dt wil zeggen dat ik delen heb uitgefreesd uit de berghouten. Die kan ik niet meer redden met kozijnen. Het is iets dat ik van in het begin zo heb gedaan en wat voor mezelf momenteel niet ter discussie stond.
Terwijl ik dit schrijf ben ik even gaan kijken. Het kan in principe eigenlijk nog wel. Iets om later te bekijken. niet alles tegelijk :)

Opgeven ga ik niet meteen doen maar de komende dagen/weken gaat hij toch aan de kant. Heb er even genoeg van omdat alles anders loopt dan gedacht en dan is de bouwpret even weg... :nooo: Voor het eerst in 2 jaar bouwen eigenlijk...

Stefan is de naam trouwens.

Het is mij niet helemaal duidelijk Stefan. :confused: Heb jij deze houten set in jouw kit zitten of alleen dat smerige witte ding?

Gr Kees

Het is mij niet helemaal duidelijk Stefan. :confused: Heb jij deze houten set in jouw kit zitten of alleen dat smerige witte ding?

Gr Kees

Dit zit in de kit :

Dat is alles wat erboven ook staat maar in 1 set. Hierbij is niets in hout, wel in een soort van geperst karton. En dat smerige witte ding is geen hout, maar een soort van gegoten flexibel plastiek... Dat is ook die set dat ze hier laten zien...
Enige verschil is dat ze hier een gele achtergrond hebben en bij mij was het een blauw papiertje....

heb ondertussen al een 2tal kits gebouwd van Corel, maar zoiets nog nooit gezien.
laat het een tip zijn voor andere bouwers, bekijk eerst kritisch het beslag in de winkel, of lees goed ervaringen van identieke kits op diverse fora alvorens de kit aan te schaffen (zeker van beland bij internet aankopen)

Momenteel is dat mijn denkpiste. Ik wil voorlopig niet denken aan de hele boel te schilderen al besef ik dat dit de enige optie is momenteel...De buitenromp schilderen betekent voor mij gewoon compleet iets maken zoals ik niet had gedacht. Nogmaals : als anderen een geschilderd model tonen vind ik dat mooi gedaan, maar niet zoals ik in gedachten had

wat mij momenteel wel wat ergert is deze foto op de doos :

Hoe doen die dat met deze spiegel ???:

Schilderen betekent : buitenromp, binnenrompen, masten, kanonnen,.. wat nog meer?

Je houdt niet van schilderen. Maar hier is toch wel heel veel winst in te halen. Jammer dat je zo standvastig vast klampt aan hetgeen je allemaal laat zien dat anderen gebouwd hebben en flink ervaren zijn. Een volledig houten model moet je gewoon zelf bouwen en dan ook de ornamenten. Daar zit niets anders op. En dat is oefenen.

Een alternatief is de kunststoffen profielen zoals dit heet te schilderen. Zoals jij dit gedaan hebt is in kleur. Maar je kunt ook hout nerf schilderen. Dan ziet je onderdeel er uit als hout.
Ik heb het uitgelegd. klikkie hier

De kartonnen delen zoals jij beschrijft, zijn prima onderdelen voor dit type schip. Dit is vergelijkbaar met MDF. Dat is in een mal gegoten. En veel beter te schilderen dan het Whitemetall zoals vroeger. Bijkomend voordeel, dit is ook goed te bevestigen. Alleen het is duurder om te maken. Hierdoor vind ik de kwaliteit van het bouwpakket dat je hebt wel vooruit gegaan.

Ik volg je verder weer in stilte.

Je hebt al een aantal adviesen gehad lees ik hier. Als je niet wilt schilderen is de optie om de spiegel zelf te maken van Bijv. triplex, je kan dan deze spiegel als mal gebruiken. Het beslag kun je dan aanschaffen bij Caldercraft alwaar dit los te koop is.

Iedereen heeft wel eens een bouwdip maar dat gaat wel weer over en kun je daarna de draad weer oppakken. Het advies van Rik om je spiegel in houtkleur te schilderen vind ik ook een goeie optie. NIET opgeven dus!

heb ondertussen al een 2tal kits gebouwd van Corel, maar zoiets nog nooit gezien.
laat het een tip zijn voor andere bouwers, bekijk eerst kritisch het beslag in de winkel, of lees goed ervaringen van identieke kits op diverse fora alvorens de kit aan te schaffen (zeker van beland bij internet aankopen)

Mijn vorige kit van Corel had dat ook niet. Op zich is dat niet slecht. Die zijn mooi gevormd en perfect schilderbaar. Maar voor mij persoonlijk ligt dat moeilijk.

Heb er een nachtje over geslapen en heb er zelfs van wakker gelegen. Ik reageer hier ook even kort op de reactie van furioza.
Bedankt alvast voor de uitleg hoe ik hout kan nabootsen. Zeker het proberen waard. Ik probeer niet hard vast te houden aan niet schilderen. Zoals ik al aangaf zal ik waarschijnlijk noet anders meer kunnen. Het gaat bij mij echter verder dan alleen niet mooi vinden. Ik gaf al eerder aan een probleem te hebben met mijn ogen na een operatie. Deze spiegel schilderen heeft me vele uren gekost( misschien wel het dubbele van anderen). Das nog niet zo erg, maar ook heel veel hoofdpijn, letterlijk dan.

De foto waar je op reageert is een foto van op de bouwdoos. Ik vroeg me hierbij gewoon af hoe ze aan dat resultaat kunnen komen met het type spiegel/materiaal dat ze bijleveren. Mij lijkt dat niet de geleverde spiegel.

Eerlijk weet ik dus niet welke richting ik verder ga, ik hou inderdaad de boot zoveel mogelijk af om over te gaan tot schilderen, maar als er geen betere oplossing komt zal ik mij erbij moeten neerleggen, of alles laten staan. Wat ik niet zal doen is zomaar verder gaan als ik er niet meer 100% zelf achtersta...

Back