HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Dank voor de foto's. Ik zou voorlopig niks afhalen van het schot. Als het er eenmaal af is kun je het er moeilijk weer aanzetten.

Klopt het trouwens dat je zetweger (dat is die "plint" onder de geschutpoorten) aan stuurboord hoger is dan aan bakboord?
 
Dank jullie beide @Herby63 en @paulbo ,

Hier heb ik wat aan :-)
Ik ga er nog niets afhalen.
Maar ik heb er geen plint opgezet Paul.
Dat is de beplanking....
Moest daar een plint op dan?
Komen de wielen dan niet te hoog te staan van de wagentjes?
 
upload_2021-11-22_14-28-17.jpeg


Deze bedoel ik, maar ik zie nu dat het de beplanking van de verschansing is:hammer:
 
Geen hamer nodig hoor......ik kijk ook regelmatig ergens overheen.
Maar die waterloopklos zit toch alleen op het tussendek en niet op het boven dek?
Ik heb nl geen ruimte tussen te binnen beplanking en buiten beplanking met delen van een spant ertussen zoals op het tussen dek.
Ik ben blij dat de zomer voorbij is en jij weer online bent :-)
 
37324157944_ddbfae3bef_b.jpg


Ik heb op mijn model een minuscuul kwart rondje gebruikt. Zit niet in de weg van de wielen van de kanonnen.
Situatie op de HMS Victory is totaal anders. Een andere verschansing op het forecastle.
 
Ik ben er achter Paul.

Er komen nog kattenstaarten op(waarom die zo heten weet ik niet ) of te wel de nummers 64 en 131.
Dan hoef ik er maar 2 mm af te halen en komt alles goed uit.
Bedankt voor het mee denken en dat je me er van weerhouden heb om al een stuk er af te halen :-)
 
Mooi opgelost, Sjors

Er is wat vooruitgang met de raas.
De eerste die klaar is: de blindera.

Veel uitgezoek in tegenstrijdige teksten. Uiteindelijk is het dit geworden. De namen van de onderdelen staan erbij, maar dit is mijn interpretatie.
Voor buntline heb ik de Nederlandse term nog niet geworden. Is het gording??
Hoe dan ook, tot 1773 was het buntline blok eigenlijk een oog en geen blok. Na die tijd werd het een oog aan de boegspriet, net boven de draaireep (standing lift)
Ik haal dit blok er dan waarschijnlijk ook af.



Het blok voor het geitouw (clueline) is een blok met twee "schouders", Hieronder een afbeelding van het aangepaste 5mm blok. Door de kop zitten twee gaten geboord voor de strop.

 
De buntlines zijn in het Nederlands de buikgordings. Na 1746 werd het blok aan de onderkant van de mars (tops) bevestigd. 2 enkel blokken aan de voorkant van de mars en 2 aan de achterkant van de mars om de buikgordings aan de achterkant van de mast naar beneden te leiden.
 
Hallo allemaal en in het bijzonder Paul,
Met heel veel bewondering heb ik de laatste dagen je bouwverslag doorgenomen. Petje af, alle respect voor je mooie werk. Ook voor alle aanvullende commentaren van de overige leden van dit forum.
Ik ben van plan dit jaar met de bouw van de Vic te starten, met de kit van Caldercraft. Door dit forum word ik alleen maar enthousiaster.
Mijn plan is om zo getrouw mogelijk te werk te gaan. Daarom heb ik een aantal vragen, zo in het prille begin van mijn project. Ik heb nog niets aangeschaft en ben me op dit moment nog aan het oriënteren.
Ik heb al een aantal boten gebouwd, mijn laatste is de Smit Rotterdam, maar ik wil voor mezelf de lat een (heel) stuk hoger leggen.
In dit kader heb ik een aantal vragen, namelijk:
Kan ik met de kit van Caldercraft volledig vooruit, of moet ik daarnaast nog allerlei (vervangende) zaken kopen en zo ja welke?
Waar kan ik, de kit het beste kopen, in Engeland of in Nederland?
Waar in Nederland kan ik het beste terecht als ik aanvullende materialen nodig heb?
Is het perse nodig dat ik boeken aanschaf, zo ja welke?
Waar moet ik in dit stadium nog meer op letten?
Ik zou het zeer waarderen als jullie mij hiermee willen helpen.
Alvast bedankt, mijn voornaam is trouwens Wil.
Gr.
 
Ik probeer overigens de foto's te openen, die in het bouwverslag zijn opgenomen, maar ik krijg een error-melding,
Moet ik hier iets aparts voor instellen, of hoe werkt dit?
Gr. Wil
 
Dag Wil,
Ik bouwde de kit van Mantua Sergal, nou ja, verbouwde de kit aan de hand van het volgens mij onmisbare boek "The Anotomy of Nelson's Ships van C.N.Longridge, geschreven door een modelbouwer voor modelbouwers, aangevuld met het boek Anatomy of the Ship HMS Victory van John McKay (voor de tabellen met de touwen en de tekeningen van de sperenrekken rond de masten).
De Caldercraft schijnt van een zeer goede kwaliteit te zijn, maar toont toch enkele afwijkingen met het modelletje dat in Portsmouth ligt.
Met de vermelde boeken kan je heel gedetailleerd het origineel benaderen.
Waar je de kit koopt zal van de beschikbaarheid en de prijs afhangen.
Mijn favoriete webshop in Engeland is in Cornwall ;) maar zij hebben blijkbaar de conventie met de EU niet onderschreven, waardoor je inklaringskosten en BTW in Nederland zal moeten betalen. Het kan dus voordeliger uitvallen om in Nederland te bestellen, of in een ander land van de EU (Ik vond vorig jaar heel toevallig in Italië een zeeg gunstig geprijsde Soleil Royal).

Wat moet je nog kopen? Niets, maar ik heb alle latten voor de 2e rompbeplanking (6 mm) vervangen door 4 mm (beter op schaal) veel messingdraad verwerkt (0;8 mm), alle koorden vervangen door Amati, wat ik van zeer goede kwaliteit vind, en eventueel de blokken (katrolschijven) vervangen door authentieke blokken (Kolderstok modelbouw) tenzij de kitblokken van goede kwaliteit zijn, of je ze wil bijwerken met de hand.

Bestudeer de plannen in een betrouwbare bron (Longridge) nauwgezet en controleer de lengte-breedte-hoogte-verhoudingen (Mantua ging hier serieus de mist in, opgegeven schaal 1/78, werkelijke lengte 1/82,xx, hoogte veel te hoog) Meet voor je begint te lijmen ook de plaats en de helling van de masten na, die is cruciaal voor de verhouding tot de plaats van de geschutspoorten.

Voor bijkomende inspiratie kan je eens kijken in mijn verslag
Herby's HMS Victory 1805 - Fotoverslag | ModelbouwForum.nl
maar ik begrijp het dat dit verslag van het merk dat je wil aanschaffen je bijzondere aandacht trekt.
Het is door Paulbo dan ook met uitzonderlijke zorg gebouwd en gepresenteerd.

Succes met je bouwplannen en ik kijk je verslag, met alle vragen die je mocht hebben, tegemoet.

PS: de foto's in dit verslag zijn bij mij gewoon zichtbaar
 
Hallo Wil,

Het is een mooi meerjarig project waar je aan gaat beginnen. Fijn dat je mijn (en die van anderen) bouwkunsten waardeert. Ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen.
Alles hangt af van hoe hoog je de lat legt en hoeveel tijd je er over wilt doen. Voor mij is bouwtijd totaal onbelangrijk, omdat de meeste lol in het bouwen (en onderzoek) zit en ik zo historisch correct mogelijk wil bouwen.
Helemaal eens met Herby's adviezen. Het touw van Caldercraft is nogal pluizig (schijn je te kunnen corrigeren met bijenwas) en dit heb ik vervangen met touw uit Duitsland (http://www.takelgarne.de). Alle maten, kleuren en de keus tussen links- en rechtsgeslagen.
Mijn blokken komen hoofdzakelijk van de Syren company (https.syrenshipmodelcompany.com). Mocht je nieuwe blokken bestellen, bestel dan meer dan Caldercraft aangeeft in de parts list; als je historisch correct wil bouwen heb je meer blokken nodig. De 2 mm blokken (vooral gebruikt voor de kanonnen) heb ik online in Polen gekocht, maar dat bedrijf heeft geen website meer.

Met jouw plannen heb je zeker de boeken nodig die Herby noemt. Daarnaast vond ik het boek van McGowan (HMS Victory: her construction, career and restoration) erg nuttig vanwege de tekeningen van McKay. Kost wel rond de 85 dollar. Verder is het nuttig om heel veel foto's te hebben van de HMS Victory zoals ze er nu in Portsmouth bijligt. Mooiste is om er zelf heen te gaan en foto's te maken, maar op het internet kun je ook heel veel vinden.

Nog een advies: stel veel vragen op dit forum (en eventueel ook op modelshipworld.com). Neem ongevraagd (en vrijwel altijd goedbedoeld) advies serieus, ook al kan het soms betekenen dat je iets overnieuw moet doen. Maar, en dat ten slotte, het is jouw project en je bouwt zoals je zelf wil.

Ik zie uit naar je verslag!

Gr. Paul
 
Laatst bewerkt:
Back
Top