HMS Victory, Binnenste buiten.

Nee hoor dat klopt.
Ik heb op dit dek en het volgende dek op beide dezelfde dekbalken nodig. Een dekbalk moet 4x4 mm zijn. Als ik dit op beide dekken aanbreng heb ik een dekbalk van 8mm hoog.
De halve dikte is 2mm. Als ik nu op dit dek en het volgende dek balken gebruik van 2mm dik zijn ze samen weer 4mm.
(Als de dekken tenminste goed vlak op elkaar liggen zonder tussenruimte).
 
Update 172
Vooraan aan stuurboord bevindt zich de ziekenboeg. Vlak bij toilet (gemak) en met frisse lucht door de deur en het luik.
Deze heb ik het eerst “gemeubileerd”. Over het kanon kan men een tafel schuiven die dan dienst kan doen als behandeltafel. Verder is er een ladenkast met medisch spul aan de muur en een spreekruimte. De ziekenboeg is afgeschermd met zeildoek voor enige privacy. De deur aan bakboord wordt immers gebruikt door de hele bemanning om bij de gemakken op de luizenplecht te komen.

full

Foto: Doorkijkje door ziekenboeg vóór afscherming voor privacy en vóór ophangen van bedden. De loop van het kanon kwam te laag door de poort. Daarom de voorwielen maar op een blokje gezet.

full

Foto: Overzicht van ziekenboeg met doek afgeschermd. Ziet u het blokje nog onder de voorwielen?

Een tip c.q. waarschuwing.
Om hout te verouderen wordt vaak de tip gegeven van azijn met staalwol. Drie jaar geleden heb ik ook een potje gemaakt en regelmatig gebruikt. In die tijd is echter het deksel door het zuur aangevreten en de gaten vielen erin. Daardoor was het potje snel geheel verdampt.
Dus nieuwe gemaakt. Maar verse veroudering werkt toch heel anders dan oude.
Op het dek had ik de stukjes tussen de roosters en andere openingen nog niet beplankt maar wel al het dek verouderd. NU heb ik die stukjes ook beplankt en met verse veroudering behandeld. Daar is toch enig kleurverschil door ontstaan.
Tip: Als je veroudert met azijn en staalwol doe dan het hele oppervlak in één keer.


full

Foto: Kleurverschil. Het is niet echt veel verschil en hopelijk straks niet meer opvallend.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Over de azijn met staalwol: verhoudingen spelen daar zeker een rol in. Een plukje staalwol is 2 gram?, 4 gram?, 0,5 gram? En hoeveel azijn had je? Wanneer de mix deze keer anders is dan de vorige keer zal het kleureffect ook anders zijn. Het dek in een keer doen is dan inderdaad de betere optie.

Overigens gebruik ik een pindakaaspotje met plastic deksel.
(daarover: waarom pindakaas en niet letterlijk vertaald uit het Engels als pindaboter?)
 
Update 173
Het wordt steeds moeilijker om leuke foto's te laten zien. Veel werk heb ik al eens laten zien maar komt op elk dek terug en dan is het niet interessant meer.
Deze week enkele dekbalken gemaakt,waarvan één met verlichting.
Ook weer enkele kanons-lopen gemonteerd op de paarden.
Ik had echter geen broekingtouw meer dus heb ik weer een paar meter geslagen.

full

Foto: Een paar meter nieuw links geslagen broekingtouw. 10 touwen naast elkaar is 12 mm. De broeking op het model is dus 1,2 mm en in het echt x 72 = 8,5 cm doorsnede. Komt aardig overeen met de werkelijkheid.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Dat touw is mooi gelijkmatig geslagen Jan,
wat is de maximale lengte van een zelf geslagen touw Jan, of zit daar geen maximum aan?
 
Dat ligt aan het tooltje dat je gebruikt.
Ik hang het op zolder aan een wasrek en dan hangen de touwen in het trapgat. Dus max 3m.
Maar als je de touwen horizontaal kan spannen, en je hebt een voetbalveld in de buurt dan kan je langer.;);)
Of je moet een tooltje hebben waarop je de touwen op klosjes kan wikkelen.
 
Update 174
Afgelopen week weer een paar kanons gemonteerd en geplaatst. Aan stuurboord ga ik een stuk of 10 kanons opstellen in gevechtsposities met volledige bemanning.
Hier de eerste 2.
Het meest linkse kanon wordt net afgeschoten en de rechtse is net terug gerold. De volgende kanons zullen telkens een stapje verder in het afschiet proces tonen.

full

Foto: Overzicht. In het echt zal de ziekenboeg natuurlijk zijn verplaatst. Dus de getoonde combinatie is niet mogelijk. Maar ik kan niet anders als ik beide wil laten zien.

full

Foto: Links net voor afschieten en rechts teruggerold. De terughaaltalie wordt aangekoppeld om het kanon verder terug te trekken.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
oei deze had ik even niet opgemerkt , bijna dit prachtige werk gemist.
Net zoals het hele project is het een topper.
 
Update 175
Op het laatste moment kwam ik er achter dat er weer een verschil zit in de tekeningen van McKay en de Victory nu (ofwel in 1805). Boven de pantry op het middeldek bevindt zich nu een lichtkoepel. (Zie 2e foto in bericht 142 op pagina 45) McKay geeft deze niet aan en bijna was ik hem vergeten.
Deze koepel wordt op het model 40x20x15 mm³ en moet er zo uit gaan zien.

full

Foto: Lichtkoepel boven pantry.

Ik ben begonnen met enkele onderdelen te maken. De verticale hoeken bestaan uit een latje van 1x1 mm² met daar tegenaan een 0,5x2 mm² strookje zodat er een sponning ontstaat. Dat levert een hoekige C-vorm op.

full

Foto: Een aantal onderdelen voor de zijpanelen.

Daarin lijm ik een stukje doorzichtig plastic (van verpakkingen) en daarop weer enkele stukjes van Evergreen Stripstyrene van 0,25 x 1 mm², vooraf okergeel geverfd. Vier daarvan vormen de zijpanelen.

full

Foto: Een aantal onderdeeltjes samengevoegd tot zijpanelen.

Samen leveren ze dan de lichtkoepel op.

full

Foto: De lichtkoepel op het model.

Deze lichtkoepel staat net onder het voordek, maar is zichtbaar door de opening van de bak. Toch denk ik dat er niet veel andere modellen van de Victory zijn die deze lichtkoepel lichtkoepel tonen.
Pietsan specificeerde zijn marsen met aantal onderdelen. Als dit een maat is voor complexiteit dan is dit ook complex: 60 onderdelen.

De beheerder van “Modelbouw Bloemendaal” (Die in dec stopt met zijn zaak en webwinkel) gaf me de tip om de styrene strips te lijmen met “Formula 560”. Dit lijmt plastic aan bijna alle andere materialen. Beviel me goed.

full

Foto: Lijm voor plastic aan alles.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top