HMS Victory, Binnenste buiten.

Update 218
Ik ben even bezig geweest met maken en monteren van de rusten met puttingijzers en jufferblokken in drie maten. 44 van 8mm, 26 van 6mm en 6 van 4mm.
Dat is allemaal niet zo spannend en is weinig van te laten zien anders dan de eindsituatie.
Hieronder twee samengestelde foto's van de bakboordrusten en de stuurboordrusten.

full

Foto: De bakboordrusten. Boven de fokkerust, midden de grote rust en onder de bezaanrust,

full

Foto: De stuurboordrusten weer van boven naar beneden de fokkerust, grote rust en bezaanrust.

Overal tussendoor ziet u ook diverse sierlijsten lopen. Deze zitten niet overal exact op de goede plek want ik kan geen lijst de dekscheiding over laten gaan. Dat zou betekenen dat ik een 3mm brede en 1,5 mm dikke messinglijst over ongeveer 5 a 10 cm in de lengte moet doorzagen. Daar begin ik niet aan.
Op verschillende plekken heb ik ook met de hoek van de rusten moeten sjoemelen om ze niet voor de poorten langs te laten gaan, Dus 100% natuurgetrouw (conform het origineel) is het niet.
Ik gok erop dat niet alle kijkers precies weten hoe elke rust precies moet lopen en dat dit dus niet opvalt.
Vanaf nu ga ik verder met het naaien van de hangmatnetten. Ongeveer 170 cm. Ook dit is niet spannend om elke 10 cm te tonen dus even geduld a.u.b. voor de volgende update.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het er goed uitzien Jan, dat je hier en daar wat moet sjoemelen, dat kan bijna niet anders als je het model in delen bouwt. Maar ik geloof niet dat zoiets direct gaat opvallen en.... als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het kan;). Voorlopig is het een heel bijzonder project wat voor mij de 1e keer is dat ik zoiets zie:thumbsup:
 
Piet, Leuk dat je het zo'n bijzonder project vind. Ik heb zelf inderdaad nog nergens iets vergelijkbaars gezien, of het zou het "1 op 1 model in Portsmouth" moeten zijn. Uiteraard is het te bezichtigen in mei 2019 in Batavialand. Ik hoop dat ik je dan daar een uitgebreide presentatie kan geven.
Jan
 
dat je toegevingen moet doen is niet meer dan normaal jan , het is en blijft ongelofelijk knap wat je hier in elkaar steekt , en kijk elke keer met veel bewondering naar de updates die je brengt
 
Update 219
Even een update om te laten zien waarom ik even geen updates stuur.
Zoals ik al aangaf ga ik nu 170 cm hangmat netten naaien. Dat gaat als volgt:

full

Foto: Boven: de de hangmatbeugels op de gewenste afstand in een latje geprikt.

Midden: Een draad (0,1 mm) door de oogjes geregen.
Onder: Een strook tule afgeknipt en in de hangmatbeugels gedrukt. Met naaigaren moet deze strook aan het touw worden genaaid met marl steken.

full

Foto: De eerste cm. Nu nog 169 cm. (Tot volgend jaar ?????)

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak een rekenfoutje. Het is natuurlijk dubbel. Dus 340 cm. En als je rekent met één steekje per mm dan heb je het over 3400 steekjes. Het lijkt wel het knopen van een want.
 
Update 220
Het netten maken gaat vlotter dan ik had verwacht. Ik heb er nu 4 van de 9 klaar. 140 cm.
Daarom wil ik niet wachten tot volgend jaar om u de resultaten te laten zien.

full

Foto: Het eerste net langs het voordek. Ook voorzien van een aantal hangmatten.

Ook de netten langs de bak zijn klaar. Deze zijn iets anders omdat langs de bak geen verschansing aanwezig is. Daarom zit aan de binnenkant van de netten ook nog een handrail.

full

Foto: Op de Victory het hangmatnet langs de bak voorzien van een handrail.

De steunen voor dit net zijn net iets anders dan de andere. Hier zit aan één kant een oogje voor een touw aan de andere kant een u-vormig steuntje om daar een 1,5x1,5 latje in te leggen.
De Caldercraft kit voorziet niet in netten dus maken zij zich niet druk hoe je een net aan de handrail bevestigt.

full

Foto: Steunen voor het hangmatnet langs de bak.

Dat heb ik opgelost door onder het u-tje een ijzerdraadje te knopen. Daar heb ik het net langs genaaid. Een latje in de u-tjes gelegd en dat weer aan het ijzerdraadje geknoopt.

full

Foto: Onder de achterste steunen zit een ijzerdraadje. Door de voorste oogjes loopt een draad. Het gaas wordt op zijn plaats gehouden door een 4x4 latje dat in het net zit vastgeklemd. Het net zit ook onder aan de steunen vastgeknoopt.
En het eindresultaat.

full

Foto: Net met handrail langs de bak. Uiterst links is de opgang via de buitentrap. Daar zit geen net maar alleen een handrail. Ik weet niet of die daar opklapbaar is of zo.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 221
De volgende hangmatnetten zijn die langs het halfdek en zij sluiten aan op de netten langs het poopdeck (Kampagnedek).

full

Foto: Het verloop van de hangmatnetten van het quarterdek naar het poopdek.

Duidelijk is te zien dat de netten geïntegreerd zijn met die langs de trap.
Daarom ben ik eerst de beide trappen gaan maken. Die zaten er nog niet op.

full

Foto: de onderdelen voor twee trappen. Trappen zelf zitten al in elkaar.

full

Foto: Deels gemonteerd. De netten, touwen en handrail moeten er nog op.

Ik heb een aantal foto's van deze trappen die uit verschillende tijden stammen. Daarop is te zien dat in de loop der tijd er veel aan is veranderd. Al of niet onder dwang van veiligheid voor toeristen. De echte situatie in 1805 (Trafalger) is dus niet meer te bepalen. Dat biedt mij de vrijheid om te maken wat haalbaar is. Ik maak daarom geen netten langs de trap, daar komt alleen een touw.
Langs de buitenkant van het platform zit een net vanaf het poopdek hangmatnet naar de netten op het quarterdek. Deze laat ik helemaal weg want hiermee zou ik het poopdek aan het quarterdek vastbinden. En dat kan niet. In plaats daarvan alleen maar een touw langs de buitenkant van het platform.

En zo ziet het er nu uit.

full

Foto: Trap aan bakboord.

En met deze laatste update van dit jaar wens ik alle volgers en medebouwers een heel voorspoedig 2019 met veel moois en bouwplezier.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Nou Jan, dat ziet er weer geweldig uit, ik vind het super hoe je het allemaal in elkaar gefriemeld krijgt, en uiteraard ook voor jou en je naasten alle goeds voor 2019:beer:
 
Back
Top