HMS Victory: 1/84 DeAgostini

Lang geleden maar niet stil gezeten :bye:gaat wat langzamer maar met net zoveel zin.

202305192.jpg



202305191.jpg
 
3M™ Transfertape 950 bestaat uit een laag krachtige acrylaatlijm 300 op een liner van verdicht kraftpapier nr. 60 van 90 µm

Hallo Hansa,
je bent heel goed bezig met je Victory.
Ikzelf bouw momenteel de Victory van Caldercraft, zie mijn verslag https://www.modelbouwforum.nl/threads/hms-victory-van-caldercraft-door-wil.281364/
In zie dat je de koperplaatjes hebt aangebracht met dubbelzijdige tape. Weet je nog hoeveel rollen je hiervan nodig hebt gehad en welke breedte je gebruikt hebt?
 
Hi Wil,

Ik heb 3M 950 |Transfer - 9 mm x 55 m x 130µ gebruikt, let wel de romp moet goed glad geschuurd zijn droog en vetvrij. :rulez:

Aantal lopende meters zou ik niet weten maar dat is uit te rekenen. Hoeveel cm het is van de waterlijn naar de Kiel, gedeeld door 9mm dan
heb je het aantal baantjes die er geplakt gaan worden welke weer vermenigvuldigt worden met de lengte van het schip.
Dit alles 2x linker en rechter zijde van het schip.

Hoop dat dit wat duidelijkheid brengt..

Suc6 :)
 
Excuses voor mijn miereneukerige reactie, maar de bovenste bleke band vind ik er nogal smal uitzien ten opzichte van de andere.
Daarom heb ik eens een foto opgezocht die duidelijk de loop van de 3 zwarte banden toont.
upload_2023-5-31_18-56-42.jpeg

Enige afwijking is mogelijk omdat de Agostini je alle geschutspoorten op alle dekken even groot heeft doen maken, daar waar in werkelijkheid de onderste geschutspoorten veel groter zijn en naar boven toe telkens iets verkleinen.
Dat is het nadeel van dit schip met enige aandacht voor detail gebouwd te hebben, ik zie alleen maar de (fouten) onnauwkeurigheden, en vergeet naar het mooie totaalplaatje te kijken.

Als je er maar veel modelbouwplezier aan hebt :)
 
de bovenste bleke band vind ik er nogal smal uitzien ten opzichte van de andere

Klopt dat deze zo smal is, deze wordt nog geverfd alleen moeten er nog wat dingetjes opgelijmd worden dus heb dit gedeelte niet mee geverfd. :)


Excuses voor mijn miereneukerige reactie

Helemaal geen gemierenneuk hoor Ik ben blij met reacties wel of niet kritisch, Kan er alleen beter van worden .
Dus bij deze Thanks voor de tip en Foto :thumbsup:
 
Hoi Hansa,
Bedankt voor je antwoord over de 3M transfertape 950. Het viel niet mee om ergens een rolletje aan te komen. Kennelijk is het een industriële uitvoering, alleen verkrijgbaar in grootverpakking. Toch nog een adresje gevonden, minimale afname 2 rollen. Ook stevig aan de prijs dat spul. Maar allee, een hobby mag geld kosten.
Ik ben nu in Portsmouth (zie mijn topic van net in mijn verslag). Hier is het oorlog geweest hoor. Misschien in de echte Victory hier van kleur verschoten, als ik naar jouw schilderwerk kijk. Of is het andersom? Ik ga hier mijn oor nog eens goed te luisteren leggen over de exacte kleur.
Ga zo door, ik volg je op de voet. Maar zie ook dat je al aardig wat werk in de masten hebt zitten. Wordt dit een gevalletje "tada, hier is hij dan"? :rofl:
 
Hallo Hansa, ik heb vandaag nog even speciaal gelet op de kleuren.
Eigenlijk is er niks van te zeggen, tenzij je een speciaal jaartal in het hoofd hebt.
Buiten bij het schip staat een bord met een uitvergrote doorsnede van de verflagen.
Allerlei kleuren zijn aanwezig. Ik maak morgen nog wel een foto.
Zoals op dit forum al vaker gezegd, gewoon doen wat je het mooiste lijkt, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Zou het helpen met de kleur, om deze basis zalm kleur nog te mengen met oker geel >.
Of zou ik hem zo houden (binnen is de kleur toch iets donkerder en niet te vel .

kleur.JPG
 
Hoi Hansa, of is het Hans?
Mengen van verf is een vak apart, voor ons een kwestie van uitproberen dus.
Bij de bouwmarkt verkopen ze tubetjes met mengverf. Hiermee kun je dan druppelsgewijs proberen wat het effect is.
Persoonlijk zou ik van het roze afstappen, maar dat is een kwestie van smaak.
De andere kleur op de foto is in ieder geval veel echter, alhoewel de verf in dit stadium enigszins verschoten lijkt.
Ik denk dat ik nog een klein beetje geler zou gaan zitten, maar niet veel.
Zelf heb ik bij mijn pakket in Engeland een set verf van Admirality Paints gekocht. Dit zouden de juiste kleuren moeten zijn. Maar ook dit is betrekkelijk in de loop van de geschiedenis.
Zoals je in mijn bouwverslag kunt zien heb ik de eerste grondslagen overdreven geel gemaakt, omdat geel een heel slecht dekkende kleur is. Opschalen naar donkerder is dan veel makkelijker. Hetzelfde heb ik gedaan met de geschutspoorten die gaan straks van oranje naar rood.
Maar het blijft uiteindelijk een kwestie van gevoel en smaak.
Uitproberen dus, tot je een goede combi hebt gevonden.
Historisch correct betreft hier een breed scala.
 
Hans, dit is helemaal een kwestie van smaak. Die zalmkleur is mijn kleurtje niet echt, dus ik zou wat meer naar okergeel gaan, of in elk geval iets geler dan wat er nu op zit.
Nadeel is natuurlijk wel dat je de romp opnieuw moet gaan schilderen
 
Ik weet het Peter maar kan onderstaand stukje vertaald van uit het Engels niet uit mijn hoofd krijgen :)

Nieuw kleurenschema - oker- en grafietbanden Er werd verf gebruikt om het hout van het schip te beschermen en voor een decoratief effect. Recente restauratiewerkzaamheden hebben in sommige gebieden tot wel tweeënzeventig verflagen opgeleverd, waardoor de originele Trafalgar-kleurstelling tot in detail kon worden gedupliceerd. De resulterende kleuren waren een verrassing - in plaats van een romige tint, hebben we ontdekt dat Victory is geverfd in banden van grafietgrijs en een kleur die varieert van crème-oranje tot bijna zalmroze in bepaalde lichtomstandigheden. Victory's kapitein, Hardy, zou verantwoordelijk zijn geweest voor de gekozen kleuren (en zijn eerste luitenant verantwoordelijk voor het schilderij) en kapiteins hadden veel speelruimte bij het versieren van hun schepen. Ze zouden uit noodzaak hebben gebruikt wat er voorhanden was, en waarschijnlijk, gezien het feit dat Hardy niet rijk was, alles wat goedkoop was. Ik heb begrepen dat de Admiraliteit okerkleurige en zwarte verf gratis verstrekte, wat een duidelijke stimulans was. In een poging om enige uniformiteit te bereiken in 1715, verordende de Admiraliteit het gebruik van geel en zwart, maar dit werd over het algemeen genegeerd. In 1780 vaardigde de Admiraliteit opnieuw een bevel uit dat kapiteins verplichtte geel of zwart te schilderen. Nelson steunde dit plan omdat het het mogelijk maakte om Royal Navy-schepen "met grotere zekerheid te onderscheiden in het geval ze in contact zouden komen met een vijand". De schijf was ook nuttig bij het signaleren van intenties, aangezien een schip met gesloten geschutpoorten er heel anders uitzag dan een schip met open geschutpoort. De geel-zwarte schijf werd duidelijk erg populair na Trafalgar voordat hij rond 1815 uit de gratie raakte toen hij werd vervangen door zwart-wit.

Schermafbeelding 2023-06-18.jpg

En op deze kleur zit ik nu. En ik weet dat ik moet doen wat ik zelf het mooiste en of het beste vindt :hammer:
https://translate.google.com/contribute
 
Back
Top