HMS Victory 1:72 Caldecraft

Ziet er mooi uit Sjors! Maak je het jezelf niet moeilijk aan de boegzijde door die hele dunne ruimte tussen sommige stroken te laten? Dat worden wel heel dunne instekers zo. Of komt het gewoon zo uit? Misschien kun je nog iets smokkelen?

Het gemak van de korte plaatjes is dat je, eventueel met een uiterst minieme bijwerking van de kopse kant, mooi de vorige band kan volgen.
Ik denk dat je de natuurlijke flow van je plakband gevolgd bent, en vermits dat lange stroken zijn, verlies je bovengenoemd voordeel.
Dit kan je oplossen door kortere stukjes plakband te gebruiken, en elke band mooi tegen de voorgaande te laten aansluiten.

.
Ik denk dat je de natuurlijke flow van je plakband gevolgd bent, en vermits dat lange stroken zijn, verlies je bovengenoemd voordeel.
Dit kan je oplossen door kortere stukjes plakband te gebruiken, en elke band mooi tegen de voorgaande te laten aansluiten.

Herman,

Ik heb juist 3 rijen plakband er op gedaan om juist dit te voorkomen.
Maar ik was niet helemaal in orde op die tijd dus zal het zweet wel in mijn ogen hebben gezeten.

Ik zal in de loop van de dag een update geven aangezien en nu nog steeds nacht is!

Ondertussen heeft het daglicht ook Bleiswijk bereikt.
Ik ben niet geheel tevreden maar ook niet ongeheel tevreden.
Ik denk dat dit de muur zijde word.
We krijgen nog een herkansing aan de andere kant.
Dit is alleen een voortgang en geen finish...
Dat gaat nog even duren met al dat versnijden.

S2610309.JPG
S2610310.JPG

Sjors, of de duimpjes gaan over dat je nog een herkansing hebt :-) maar serieus het ziet er mooi uit! het enige wat een beetje opvalt zijn de halve plaatjes midden op de romp. Als je die helemaal aan de onderkant bij de kiel kunt krijgen valt het minder op. Is makkelijk oplosbaar door van boven naar beneden te bekoperen ipv andersom.

Dat weet ik Eduard.
Daar had ik eigenlijk wel meer commentaar op verwacht.
Daarom heb ik ook gezegd dat dit de muurzijde word.
De andere kant zal iets anders gaan worden ( hoop ik )
Ik moet alleen opletten dat ik na die 7 banen horizontaal wel naar beneden ga anders is er te veel verschil.
En anders is het een kwestie van plaatjes verwijderen, pot koper verf kopen en dat er op smeren :-)

Het staat elke kapitein natuurlijk vrij naar eigen vermogen te interpreteren en uit te voeren, maar Longridge beschrijft het verloop van de koperen plaatjes naar de boeg toe in zijn boek "The Anatomy of Nelson's Ships:

De bekopering bestaat uit 2 banden
De bovenste band bestaat uit 12 banen, waarvan de bovenste 7 vooraan eindigen tegen de waterlijn, en de volgende 5 banen eindigen tegen de boeg.
Vanaf de 13e band, die dus deel uit maakt van de 2e baan, eindigen de plaatjes vooraan tegen de 12e band, tot je terug aan de boeg uit komt.
Hoe je best praktisch te werk gaat heb ik al enkele posts terug uitgebreid beschreven dacht ik. (of niet , Alzheimer light :) )

Laatst bewerkt:
@Eduard Renger ,7 is eigen intrepetatie of zoiets….. ik had geen zin om naar de hobbyruimte te wandelen. En korte termijn geheugen is ook al niet meer wat het was. Waar @Herby63 die 12 vandaan haalt is mij ook een raadsel. Zal een Belgische 7 zijn
Maar ik ga het doen van boven naar beneden.

Die 12 is opgedeeld naar 5 en 7. De bovenste 5 banen (ook op jouw model) eindigen nu aan boegzijde schuin afgesneden op de waterlijn. Daaronder moeten dan volgens The anatomy of Nelson's ships nog eens zeven banen worden gelegd zodat je een band krijgt van 12 banen die evenwijdig lopen. Op mijn model waren dat er maar 8 en geen 12. De banen die daaronder lopen dus vanaf baan 13 eindigen weer (waar nodig schuin afgesneden) op de 12 baan van de eerste band. Tenminste ik denk dat dat is wat Herby bedoelt.

Back