HMS Sovereign of the seas, Algemene discussie

HMS SotS

Ik vind die versiersels van de SotS juist mooi! Dat is een van de voornaamste redenen om deze boot te willen bouwen. Ik heb geen haast en reken voor de bouw 3 jaar. En eigenlijk ben ik vast besloten om hem af te bouwen...
Mijn ervaring met houtbouw is niets maar daarom is het ook zo'n enorme uitdaging voor me. Ik heb volstrekt geen haast, ben denk ik wel gemmotiveert en hopelijk kan dit forum mij helpen waar nodig samen met de uitgebreide bouwbeschrijving! :D
Maar ik waardeer de adviezen en ik denk dat die allemaal "waar" zijn. Toch ben ik eigenwijs en ga ik een abo nemen op de SotS. Alleen de opmerkingen over de lijm is al waardevol!! Nu nog uitvinden hoe ik een juiste bouwplank maak en waarom....:D

Je motivaties klinken als een klok hoor Jan, en natuurlij ga je hem afbouwen:D
Ik vindt je niet eigenwijs door een abo te nemen, je hebt er duidelijk zin in en het is natuurlijk jouw keuze, en je vindt het een mooi schip.
Dus gewoon doen, hulp is er genoeg, en men zal zeker niet nalaten jou te helpen.
Een bouwplank; daar staat een foto van in de topic SotS van TDS (bericht #7)
Is maar een voorbeeld, op het forum vindt je verschillende voorbeelden, en iedereen heeft zo zijn eigen ontwerp bouwplank
Waarom een bouwplank; simpel om de hele zaak recht te houden, te voorkomen dat de kiel gaat krom trekken.
De kiel klem je daar in en daar ga je op bouwen.
Zelf hou ik mijn romp zo lang mogelijk in die plank, lekker stevig, en je hebt beide handen vrij.

Nu maar hopen dat ik alle namen van de bouwers uit elkaar kan houden;)

Zoveel mensen zoveel smaken. En ongeacht het model zullen de adviezen wel komen :) Wat betreft de bouwplank. Er is een topic over voorbeelden-bouwplank-zelf-maken
Daar kunnen vast nog wel een paar voorbeelden bijgeplaatst worden. Voornaamste reden om een bouwplank te maken is om de kiel recht en waterpas te houden tijdens het plaatsen van spanten e.d.

Laatst bewerkt door een moderator:
Thx voor de voorbeelden, zier er helder uit! Mijn planning is om komend weekend een mooie plank te maken. Binnenkort dus weer meer activiteit van mijn kant.

Ik vind het erg leuk om te zien hoeveel mensen de sots gaan maken. Hoe meer mensen, hoe meer vreugd zeg ik altijd. Zo kunnen we nog meer van elkaar leren :)

Hans opperde in een verslag van de SotS al het idee om duidelijke voornamen (of gebruikelijke namen) in de hand tekening te zetten.
Het zijn toch veel bouwers die dit schip gaan bouwen, misschien is het handig (natuurlijk geheel op eigen initiatief) om ook de woonplaats te vermelden bij je instellingen.
Op die manier kunnen bouwers van hetzelfde schip misschien bij elkaar "live" hulp bieden.
Het is zelfs mijzelf al eens van pan pas gekomen.:)

heb de bouw van de HMS Victory en de Bismarck gevolgd bij enkele clubleden van onze modelbouwvereniging. ik moet zeggen dat deze kwalitatief zeer goed waren en van een dusdanig hoog niveau dat je alleen maar bij een enkel fabrikaat aan kits tegekomt. Dus als het model je aanstaat is het zeker een goede kit.
het is alleen zo dat alle onderdelen dusdanig verpakt worden dat ze door de brievenbus moeten passen en de levervolgorde niet altijd logisch is.

maar zeker als je eerst wacht totdat er meerdere afleveringen binnen zijn kun je hiermee goede resultaten bereiken.

ik wens alle starters een goede start toe en vraag gerust als je ergens mee zit

Ik bemerk hier wel een bepaalde antipatie tegen dat abo van de SotS.:rolleyes::rolleyes:
En dat is mijn gevoel over dit abo bij het forum.
Komt dit omdat dit geen gewoon pakket is wat in een modelbouw winkel is gekocht, of ligt dit aan mij?:confused::confused::confused:

Groet PC Piet.

Pakket duur ? Valt wel mee denk ik, je krijg er veel drukwerk bij en dat moet ook betaald worden. Verder moet je de multitool, opbergmap, verstekbak en miniklemmen bijtellen. Indien je kiest voor automatische incasso komt er ook nog een luxere standaard bij.
Plus alle verzendkosten van alle delen in grote doos :( van 40x40x20.
Volgens mij komt er ook nog bemanning bij van wat ik kon zien op het engelse forum waar ze al een tijdje bezig zijn met de SOTS.
Allemaal extra t.o.v. een kit.

Hoi mijn naam is George en nieuw hier!
Ook ik wilde een abbo nemen maar er werd verteld dat het duurder zou zijn als een komplet kit, en zoals menigeen het hier al heeft kunnen lezen klopte dat ook.
Ik heb dus besloten de kit te kopen van Sergal en deze moet deze of volgende week binnenkomen.
Ben benieuwd naar de verschillen!!
Zal mezelf verder nog even voorstellen...............
Ben vorig jaar na 33 dienstjaren bij de Kon.Marine met flo gestuurd en vermaak me uitstekend, en na jaren weer eens besloten een model te gaan maken.
Mijn ervaring bestaat uit het bouwen van :
Een river queen, de Smit Rotterdam (radio grafisch) en de bounty met zeilen.
Dus nu de soevereign als kit!
Zoals ik nu al gelezen heb bevat dit forum veel heel veel info die ik zeker zal gaan gebruiken!

Laatst bewerkt:
Welkom George op dit forum.
De ervaring is er al zie ik.
Nou wordt het leuk, de SotS uit een kit, kunnen we mooi vergelijken:cool:
Lijkt me dan handig dat je "Sergal" vermeld in de titel van je bouw verslag, kunnen we het beter uit elkaar houden.
Succes!!

Hartelijk welkom op het forum George en succes met de bouw. ben benieuwd hoe de kit van sergal er uit ziet.

Back