HMS Pegasus 1:64

Dacht dat ik al wat geschreven had, Ha Jerr
Goed om weer een Swanclass te zien.
IK ben net iets verder, maar de vaart is er momenteel een beetje uit door allerlei andere zaken.
MAAR, ik zag wel ergens dat je mooie tekeningen kan bestellen van de Fly of Kingfisher (de zusterschepen van de Pegasus), maar dan in admiraliteitsvorm en schaal

Hebbuh, hebbuh, hebbuh
 
Pfieuw, ik dacht al dat je met een hele ploeg het snelheidsrecord wou breken ☺☺
Die manier van beplanken had ik nog nooit gezien, gaat wel lekker snel als het goed gaat.

grts
Johan
 
Die manier van beplanken had ik nog nooit gezien, gaat wel lekker snel als het goed gaat.

Bij de Victory van Caldercraft gebruiken ze 3 stroken met uitgelaserde poorten, voor elk kanonsdek één. Ik vond dat heel prettig werken, en na de tweede beplanking zie je er echt niets meer van. Het goed stellen is het moeilijkste van het geheel.

Groet,

Ad
 
Bij de Victory van Caldercraft gebruiken ze 3 stroken met uitgelaserde poorten, voor elk kanonsdek één. Ik vond dat heel prettig werken, en na de tweede beplanking zie je er echt niets meer van. Het goed stellen is het moeilijkste van het geheel.

Groet,

Ad


Klopt, is bij de WvH precies het zelfde systeem

Germt
 
Ook al gaat het beplanken zo lekker snel, een volgende keer zal in die platen in de doos laten liggen. Het resultaat van traditioneel beplanken werk voor mij gevoel strakker. Dan maar de geschuts poorten uitmeten of de plaat later enkel als sjabloon te gebruiken.
 
Ben het helemaal met je eens Jerr en dan het liefst enkele beplanking.

Waarschijnlijk als het beplanken me beter af gaat dat ik me bij je aan sluit Dick, maar nu is een dubbele beplanking voor mij wat relaxer werken.

In het verleden de Svedese gebouwd met enkele beplanking, maar ik was tijdens het beplanken wel wat benauwd.

Romp-001.jpg

De Svedese
 
Bij dubbele beplanking beplank je eerst de romp met een redelijk flexibele houtsoort bijvoorbeeld lindehout, vervolgens schuur je en plamuur je de romp tot hij mooi glad is (je werkt dus alle onvolkomenheden weg). Daarna beplank je de romp nogmaals maar nu met een hardere houtsoort bijvoorbeeld notenhout fineer. Omdat de rompvorm al goed is hoef je nu alleen maar aandacht te besteden aan de goede loop van de beplanking.
Over algemeen zegt men dat een dubbele beplanking wat eenvoudiger is. Er zijn ook bouwers die zeggen dat een dubbele beplanking onnodig veel werk is als je nauwkeurig bouwt.

Andy
 
Ben hier ook nog bezig met een kotter (Lancia Armata 1803) die zelfs een drie laags beplanking heeft. eerste laag moet je mooi leggen omdat deze aan de binnenzijde van de kotter te zien, de tweede laag is er echt voor de versteviging en de derde laag is dan de buitenzijde kotter.
Als ik hier eerdaags weer mee door ga zal ik er een verlag van starten. .................
Maar nu eerst de Pegasus. ;)
 
Bij dubbele beplanking beplank je eerst de romp met een redelijk flexibele houtsoort bijvoorbeeld lindehout, vervolgens schuur je en plamuur je de romp tot hij mooi glad is (je werkt dus alle onvolkomenheden weg). Daarna beplank je de romp nogmaals maar nu met een hardere houtsoort bijvoorbeeld notenhout fineer. Omdat de rompvorm al goed is hoef je nu alleen maar aandacht te besteden aan de goede loop van de beplanking.
Over algemeen zegt men dat een dubbele beplanking wat eenvoudiger is. Er zijn ook bouwers die zeggen dat een dubbele beplanking onnodig veel werk is als je nauwkeurig bouwt.

Andy

Dat heb ik niet geweten anders had ik denk ook voor dubbele beplanking gekozen, maar goed bij mijn schip zit de laag er best goed op vind ik zelf. Volgens de geleerden niet helemaal op de juiste manier aangebracht maar ja dat is voor het volgende bouwverslag om dat de specialisten nog een te vragen hoe het moet.:D
 
Mijn WvH heeft een enkele beplanking, mijn eerste met een enkele beplanking.
Mijn ervaring is nu dat je met een enkele beplanking beter moet opletten dat het mooi aansluit en er geen bulten of deuken ontstaan.
Persoonlijk denk ik dat het qua bouwtijd niet veel uitmaakt.
Een enkele beplanking moet je dan dus nauwkeuriger opzetten:(

Germt
 
De eerste beplankenig zit er op en eerste grove schuring is gedaan. In het midden een beetje moeten smokkelen maar dan mocht ik van mezelf. :wink:
OP de foto lijkt er een deuk aan de onderkant te zitten maar dat is bedrog. Nu verder schuren en dan de locatie van het barkhout bepalen.

LRexport-001.jpg
 
Mooi strak hoor, ik zie nu ineens 3x2 kleinere openingen naast de geschutspoorten, waar zijn die voor?

Germt
 
Twee x gokken:

- Spuigaten? (kan als ze op dekhoogte zitten).
- Touwdoorvoeren voor het lopend wand? (zou uit de tekeningen moeten blijken)

Landvasten is volgens mij alleen logisch als er een beting in de directe omgeving staat. Daarnaast lagen deze schepen meestal voor anker en niet aan de kade.
Andy

Ps wie gokt beter?
 
- Spuigaten? (kan als ze op dekhoogte zitten).
- Touwdoorvoeren voor het lopend wand? (zou uit de tekeningen moeten blijken)

Voor spuigaten zitten ze te hoog, en uit de tekening kan ik niets opmaken.
Zal eens gaan speuren over het Wereld Wijde Web.
 
Ik heb het wel geweten, maar moet maar weer even zoeken waar het stond, het is niet voor de landvasten, volgens mij was dit voor het roeien bij windstilte.
 
Interessant, ik heb ook al gezocht, maar kan het niet vinden.
Voor roeien bij windstilte lijken ze mij weer te dicht bij de geschutspoorten te zitten;)

Germt
 
Back
Top