HMS Fly 1/64 Hybride

Eerste laag over de valse spanten worden idd lindehoutlatjes, tweede laag, mmmmm, ik heb nog wat van dat Abachi/notenhout.ik weet eigenlijk niet eens wat het precies is, in ieder geval is het 1.5 mm dik donker hout wat op zich heel mooi werkt

De berghouten worden zwart geschilderd dus hoef ik qua houtsoort me niet heel druk te maken, dus ik denk een soort peerachtig hout wat ik nog heb liggen, die zijn ongeveer 1.5 mm dik en een 15 mm breed

Dit model is als kliekjesdag op vrijdagavond, men neme de restjes van de afgelopen week en zo werkt eht bij mij ook, ik heb nog nog wel wat liggen van voorgaande projecten en als ik iets nodig heb bestel ik gewoon bij

Als het triplex vast zit en bijgewerkt ga ik eerste wat uitproberen op de framesectie, ik moet daar beginnen omdat dit toch maatbepalend is voor de rest van de romp. Althans dat is mijn visie

Zo en dan zijn we uiteindelijk terecht gekomen op de dag van vandaag. En is de rest weer reallife in plaats van heel veel lees en kijkellende
 
@Germt: troost je het vervolg gaat niet zo snel hoor, dus beter bij te houden

@Ad, ik zag het en het was al hersteld, maar thanks voor het even melden
 
Mooi werk zeg! Ik ben de Fly ook aan het bouwen van victorymodels, en het doet me deugd dat ik dit verslag zie. Want het is echt een bijzonder mooi schip met veel decoraties en een slanke romp. Ik ben echter geen verslagen schrijver heb wel een beknopt fotoverslag op m'n pers. profiel neem gerust eens een kijkje. Groet pietsan.
 
Pffffff, gelukkig, ik lees het morgen op mijn gemak door hoor, moet er even de tijd voor nemen, maar het ziet er zo wel interessant hoor:cool:

Germt
 
Rustig lezen, tis wel heul veul in 1 keer, maar ik ga gewoon lekker verder

Inmiddels heb ik een teststukje gemaakt met een berghout opgebouwd uit asymetrische planken. Ik had er een stel gemaakt, jammer, want achteraf bleek dat je de zeeglijn wel mee moet nemen, dus moet ik ze steeds op maat maken.

Yep, ik weet dat ik niet de geijkte volgorde hanteer voor het beplanken van een romp, maar dit stukje is wel bepalend voor wat ik ga doen. Ik heb de naad tussen de beide planken even geaccentueerd met potlood, het geheel wordt na het schuren toch zwart geschilderd.

Maar het ziet er toch al spannend uit, al zeg ik het zelf

berghout.jpg



Oeps op de foto is opnieuw duidelijk te zien dat ik toch veel netter en strakker moet leren werken
 
...netter en strakker .... werken

Ik neem aan dat je vooral de geschutspoorten bedoeld dat is met het beplanken netjes op te lossen (iets te ver beplanken, aftekenen met en winkelhaak en voorzichtig uitvijlen), de rest ziet re prima uit op de foto

Andy

En:
al doende leert men ;-)
 
De geschutspoorten zijn wat ruimer uitghak....uhhh gesneden,dus dat verdwijnt met de binnen en buitenbeplanking.

Ben nu bezig een aantal latten nat op te brengen zodat ze mooi in de vorm drogen, kan ik ze morgen netjes aanbrengen.
 
Oeps op de foto is opnieuw duidelijk te zien dat ik toch veel netter en strakker moet leren werken

Ik wil, en zal nooit lullig doen hoor;), maar daar heb je een punt.
Jouw bouwverslag geeft mij in ieder geval wel de nodige drang om straks de US Conferacy te gaan bouwen.
Een admiraliteits model:cool:

Moet nu wel omdat ik anders niet meer in het nieuwe subforum "historische schepen" mag komen:D:D

Ga zo door, ik ben bijgelezen en volg het met veel interesse:cool:

Germt
 
Het is wel zo dat het meeste wat nu er niet netjes uitziet, toch verdwijnt achter een nette beplanking, maar ik kan mijzelf wel aanleren om altijd netjes te werken
 
Bert, ook bij mij zijn er dingen een beetje verdoezeld hoor;)
Inderdaad, na de beplaning zie je er niets meer van.

Germt
 
Ik weet dat ik met het volgende plaatje toch echt wel beginners in verwarring ga brengen. Hoezo?
Nou, die krijgen altijd te horen dat je bij de eerste beplanking al moet gaan verjongen en netjes planken volgens de "regeltjes". En wat doe ik? Inderdaad, ik ros de planken er op, verjong niets en doe dus alles precies zoals het niet hoort.
Waarom?

Tja, legitieme vraag, het heeft te maken met gemakzucht en ongeduld, in willekeurige volgorde. Ik wil namelijk verder en ik wil het effect zien wat ik mij in het begin had voorgesteld. Daarbij moet is sowieso schuren omdat ik vermoed dat er op een plek of drie een deukje gaat ontstaan.
Ik ga dat dus niet plamuren, maar opvullen met hout, omdat ik op deze manier de tweede beplanking gewoon met de witte houtlijm kan aanbrengen. En geloof me, de tweede laag gaat er echt wel netjes op en dan zal ik laten zien dat ik dus echt wel weet, althans geleerd hebt, om netjes te verjongen, af te kanten, stealers volgens de regels aan te brengen etc

Goed waar heb ik het de hele tijd over gehad............
Nou om dit plaatje

rompplank-1.jpg


De plankjes met de punaises zijn natte latten die in vorm aan het drogen zijn. het gaat best snel, de latten laat ik dus weken in een mooi bakje gemaakt van een oude dakgoot, heb me even vergist met meten, dus een latje van 1 meter gaat er met een cm of 4 te lang net niet in.

Dan de vorm er in schuren, kielbalk met rabat aanbrengen, idem dito voor kiel en achterstevenbalk en dan mooi parket gaan leggen.

Ik ga dat doen door steeds een volle lengte lat aan te brengen, wachte tot die droog is en dan in stukken snijden van 10 cm, overeenkomstig met een planklengte van 6.40 (moet even nazoeken of dat klopt of dat ik naar 7.20 moet
 
ik ros de planken er op, verjong niets en doe dus alles precies zoals het niet hoort.


overeenkomstig met een planklengte van 6.40 (moet even nazoeken of dat klopt of dat ik naar 7.20 moet

Ik heb er wel vertrouwen in wat je doet;)
Maar het maakt mij wél nieuwsgierig naar het eindresultaat straks.

Wat de planklengte betreft denk ik dat je aardig goed zit met 6.4 meter, 7,2 meter zou ook best kunnen hoor, ben je óók sneller klaar:rolling::rolling:
Sorry is niet kwaad bedoeld hoor, ik hou wel van een grapje:cool:

Germt
 
Ik heb even wat voor je opgezocht;
Gewoon wat houtmaten door de eeuwen heen, de maten voor de dekplanken gelden natuurlijk ook voor de planken op de romp.
Ik neem aan dat je de term "koningsplank en schaarstokken wel kent, zo niet, dan stel gerust je vraag;)


Houtmaten
In de loop der eeuwen varieerde de afmetingen nogal sterk. Voor de 16e Eeuw was de breedte van de dekplanken nog 30 -40 cm. in de 17e eeuw 20-40 cm. In de 18e eeuw was dat al 20-30 cm. terwijl het in het begin van de 19e eeuw nog maar 15-20 cm. was en in de tweede helft van de 19e eeuw nog maar 10 - 15 cm.
De lengte was ook telkens korter naargelang de eeuwen voorbijkwamen. Was het in het begin nog 9m. op het einde van de 19e eeuw was het nog maar 6m. Nu mag men al blij zijn als je een plank vind van meer dan 3.6 m.
Deze lengte maten gelden dan ook voor de koningplanken.

De Koningsplank
Dat is een zwaardere plank met als enige doel om stijfheid in de romp van het schip te brengen.
Gewoonlijk 19 duim breed en 6 duim dik. Ook was de dikte = van de stevendikte
en de breedte 5/3 van dezelfde stevendikte. Meestal neemt men 19 duim breed en 6 duim dik.
Nu is het zo dat de koningsplank precies in het midden van het schip ligt, dus deze wordt door een mast onderbroken, immers de masten staan ook in het midden.

De koningsplank wordt, net als de schaarstokken (maar dat is alleen bij grotere schepen) gelegd op de dekken waar de mast doorheen loopt.
Zelf begin ik mijn schaarstokken, of bij andere modellen de koningsplank altijd van achteruit te leggen.

Ik denk dat je dus gewoon 2 delen kunt gebruiken, met in ieder geval 1 plank op een zo origineel mogelijke lengte, en de volgende zal dan iets korter zijn in verband met de tussenwanden.
Maar dat kun je zelf wel zien, ik heb geen tekening van het schip.
Gezien het jaar van jouw schip , ik meen begin 1600, is dus 17e eeuw mag je best de 7,22 gebruiken, of iets korter, het oog wil ook wat.

Dit heb ik even gekopieerd uit mijn antwoorden uit het verslag van Johan n.a.v zijn vraag, en kunnen we straks in ons "eigen (sub) forum een soort databank met dit soort wetenswaardigheden aanleggen

Dan nog even wat maten uit de 17e eeuw:


De algemeen gebruikte Nederlandse maten waren toen als volgt:

· lijn (1/12 duim) 0.21802 cm
· duim (1/12 voet) 2.61622 cm
· voet 31.39465 cm
· roede (12 voeten) 376.73580 cm
De algemeen gebruikte Franse maten waren toen als volgt:
· ligne (1/12 pouce) 0.22558 cm
· pouce (1/12 pied) 2.70700 cm
· pied 32.48394 cm
· toise (6 pieds) 194.90366 cm
De algemeen gebruikte Engelse maten waren toen als volgt:
· line (1/12 inch) 0.21166 cm
· inch (1/12 foot) 2.53995 cm
· foot 30.47945 cm
· yard (3 feet) 91.43835 cm

Germt

 
Het meeste wist ik al, inmiddels, het is alleen even uitzoeken uit welk land en welke lengte men gebruikte. Dit is een engels fregat dus zit ik met ca 6 meter nog goed. De dekplanken zijn alwel van smalle type
 
Even een update, althans schriftelijk. De romp zit nu nagenoeg dicht met de eerste beplanking. Nu eerst maar eens alles netjes schuren en kijken of er model in te maken is
 
Even een update, althans schriftelijk. De romp zit nu nagenoeg dicht met de eerste beplanking. Nu eerst maar eens alles netjes schuren en kijken of er model in te maken is

Schuren en plamuren veel werk maar o zo belangrijk :D.
Plamuren kan trouwens uitstekend met een mengsel van houtlijm en schuurstof.

Andy
 
Jawadde, wat een avontuur om aan zoiets te durven beginnen. Dit is wel een heel speciale bouw wat je aan het uitvoeren bent. Maar het eindresultaat belooft wel heel spectaculair te worden, knap werk en heel goed uitgedokterd!!! Wil je best geloven als je zegt dat je soms een hele avond aan het meten en passen en uittekenen bent.

grs
Johan
 
Back
Top