hms Diana, Engels Fregat uit 1794

berghout

Na de 2e beplanking word de positie van het berghout afgetekent en gemarkeert met tape van 5mm breed.

Laatst bewerkt:
motage berghout

het berghout bestaat uit de black strake (bovendste lat) van 1x0,5 en vervolgens 5 latten van 1x3 mm.

Laatst bewerkt:
schilderen berghout

Als het berghout gemonteerd is word het zwart geschilder, ik heb hier het metal black van admiralty paints gebruikt.

Laatst bewerkt:
onderwaterlijn

Na de montage van het berghout, heb ik de waterlijn uitgezet en het onderwaterschip koperkleurig geschilderd. De optie voor bekoperen met plaatjes moet ik nog over nadenken omdat ik dit personnlijk niet zo mooi vind. Maar blijft dus nog open.
De foto,s spreken voor zich. Het notenhout tussen berghout en waterlijn word niet geschilderd, maar gelakt. Evenzo het gedeelte boven het berghout. Later word hier nog tussen de (nog aantebrengen) sierlijsten nog met okerrood en fransblauw gewerkt.

Laatst bewerkt:
spiegel

Vervolgens zijn de spiegel en zijgallerijen aan de beurt.
Dit is veel passen en meten, want een klein fouteje hier heeft vaak grote gevolgen voor het geheel.
eerst word de spiegel verlijmt.

Laatst bewerkt:
spiegel

De ramen voor de spiegel zijn beplakt met zwart papier en vervolgens gelakt om enigszinds een raam te sugereren.

De ramen zijn in de spiegel geplaatst + omlijsting van notenhout.

Laatst bewerkt:
schilderwerk

na montage van de raampartijen word de spiegel in de kleur fransblauw van ad.paints geschilderd.

Laatst bewerkt:
zijgallerijen

Bovendste foto,s tonen de montage van één van de zijgallerijen. Het dak en de onderste consul zijn gemaakt van een aantal driehoeken van notenhout die verlijmt zijn en vervolgens in model geschuurd.
Onderste foto toont het resultaat.

Laatst bewerkt:
full

De ramen voor de spiegel zijn beplakt met zwart papier en vervolgens gelakt om enigszinds een raam te sugereren.
full

De ramen zijn in de spiegel geplaatst + omlijsting van notenhout.

Worden de kozijnen van de ramen kant en klaar met de kit meegeleverd of heb je die zelf gemaakt? Hoe dan ook, het is prachtig

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom terug Piet. Goed je weer te zien. Vorderingen zien er als vanouds goed uit. Zwart gelakt papier leek op de eerste foto niet zo bijzonder. Maar met de witte ramen geeft het een heel mooi beeld.

Pietsan,

zojuist je verslag van voor tot achter gelezen, en ik ben zwaar onder de indruk .
Wat een techniek, en wat een mooi schip komt er uit je vingers weg.
Heel bijzonder.

groet Peter

detaillering geschutsdek

Eerst heb ik het zware ankerbeting gemaakt. Op de diana staat de scheepsoven tussen de betingspenen.

Laatst bewerkt:
roosters (details geschutsdek)

Het geschutsdek heeft 2 grote roosters (in de kuil) en één kleinere achter de grote mast.

Rond het rooster (bijde) komen de kogelbakken,

De vierkante gaatjes aan de voorkant van het rooster zijn voor de kabelaring van de ankertrossen die hier straks naar binnen gaan.

Laatst bewerkt:
verder details geschutsdek

constuctie bielspompen.
163690-5f4d5003fa233e7437964b5f07241e74.jpg

Pompen gereed.
163691-e809b0b4fb7e7ef0b79a6de7d0352a75.jpg

full

Laatst bewerkt:
geschut

Op het geschutsdek van de Diana staan 28 18-ponders, daar er 2 te weinig in de kit zaten laat ik de achterste twee poorten dicht.(zie foto)
full

Het gesloten luik word later nog voorzien van kabeltjes.
full

De onderste foto toont de kanonnen zoals ze zijn opgesteld in de kuil en dus zichtbaar blijven.

Laatst bewerkt:
de kuil

full

Inmiddels ligt het volgende dek al op het schip en is beplankt. (camera stuk, dus helaas gee foto,s van de constructie) foto toont de kuil met de opgetuigde 18-ponders.

Laatst bewerkt:
163698-c023b332d6ec864180ff3dd28fca9117.jpg

Alhoewel niet zo heel goed te zien, maar de campagne krijgt een open railing op het reeds aanwezige potdek. Hier wijk ik af van de tekeningen van Caldercraft, die de verschansing op de campagne hoger en gesloten hebben gebouwd. Het schip is echter later verbouwd (1805) en heeft toen een open railing gekregen.
163699-7b40a3d276c6774b31775ccda1532d09.jpg

Op het potdek komen dus stutten met daarop een 2e potdek.

Laatst bewerkt:
Back