HMS Diana - Caldercraft model

Ik denk niet dat ik het snap. Sorry. Onder welk triplex bedoel je? En bedoel je dat het plastic folie blijft zitten of haal ik dat weer weg? Mijn idee was gewoon met een stuk folie of schilderstape de gaten bedekken tijdens de bouw. En na de bouw alles weer weghalen.

Ik denk dat ik het snap :-)

Bij nader inzien denk ik dat ik toch het dek eerst ga beplanken en pas daarna ga monteren. Het hoeft maar minimaal gebogen te worden om tussen de verschansing te passen. En ik zorg er daarmee voor dat de waterweg plank altijd goed aansluit, daar komt de beplanking van de verschansing dan immers op.
Op de foto heb ik de waterweg plank in papier al even voorbereid. Die maak ik uit twee stukken.
Verder heb ik de messenger aan een kant nog opgehangen aan de dekbalken. Dat zag ik zo in Anatomy of the ship en vond ik wel een leuk detail.
0BB9D134-5425-4B22-A27A-EE29C82326ED.jpeg

het begin van de waterwegplank is er. Ik maak hem deze keer in delen. Op het geschutsdek had ik nog hele stukken, maar dat kan natuurlijk niet. Zulke lange bomen waren er niet :-) ik maak de waterwegplank 9mm breed. Daarbovenop komt nog beplanking van 1mm dik. Dus op het dek ligt dan 8mm. Dat is weer precies twee keer de breedte van de overige dekplanken. Leek mij wel aardig.
C034DFDC-C90A-4311-9DDE-748397019CAE.jpeg

Hans, de reden om het dek nog niet te leggen is gewoon luiigheid. Ik kan er veel beter bij als ik het later leg. En ik denk dat dat wel goed zal gaan. De benodigde buiging is echt minimaal.

Ik ben inmiddels m’n eigen verslag wat gaan teruglezen daar vond ik op pagina 2 een prachtige post van Hans (Kolderstok) over het leggen van het dek. Ik heb besloten te beginnen met een koningsplank. Dan een vierplankensysteem.
Voor het breeuwen had ik op het geschutsdek gebruik gemaakt van een prachtig oliepotlood. Helaas is die op. En winkels dicht enzo...
Dus ga ik het proberen met garen van 0,15mm dik. Breeuwnaden waren 7-9mm in het echt. Ik heb schaal 1:64 dus 0,15mm leek me perfect.
Hieronder een voorbeeldje van een naad met en zonder garen.
68E04BF0-D4C0-4CA2-A3CB-47FF8BCFE187.jpeg

Vroeger werd het veel meer gedaan met het toepassen van garen er tussen. Ook bij de Fluit van Kolderstok wordt het weer toegepast. Maar inderdaad ook wel weer erg mooi zo en ik zou het doen.

begonnen met de koningsplank. Deze is 1/4 breder dan de overige planken. In mijn geval dus 5mm. Zelf gemaakt omdat er geen in de kit zat. Omdat het allemaal korte stukjes waren kon het prima van de restanten van de waterweg planken.
Overigens vroeg ik me nog af of er wel waterweg planken horen langs het deel waar de kuil zit. Nu wel gedaan om het dek daar gelijk te krijgen. Anders ontstaat er een rand en dat werkt weer niet voor het potdek(?)
6B2A59A7-8DB8-40BF-928C-1264A6F7E6D6.jpeg
6F259C03-2439-442A-974D-2ABF7E21C019.jpeg

Ik begrijp dat je dit makkelijker vind, om het dek eerst te beplanken en dan pas te monteren, maar pas wel op dat het niet fout kromtrekt! De lijm die droogt gaat soms 'trekken' waardoor het een heel stuk moeilijker word om het later netjes te monteren. Ik spreek uit ervaring en doe het om die reden nooit meer zo. Het kan ook goed uitpakken natuurlijk, maar waarom het risico nemen...?

Piet dank voor de waarschuwing. Ik vrees alleen dat omdat ik voor garen als breeuwnaden heb gekozen het een vreselijke klus zal zijn om het op het schip te doen. Wat nu als ik het dek zodra ik stop onder m’n snijmat leg, dan zou hij niet krom moeten kunnen trekken. Hij is nu nog mooi recht iig. Dus ik kan nog alle kanten op

Ideaal zou zijn om een mal te maken in de vorm die het dek moet aannemen, en het dek daar op te spannen. Je werktafel is (normaal toch) plat en je snijmat is plat, maar het dek heeft normaal een zeeg in lengterichting en in de breedte. Als je alles "plat" beplankt, wordt het dek stijver en wil mogelijks de zeeg niet meer vlot aannemen als je het op het schip plaatst.

Piet dank voor de waarschuwing. Ik vrees alleen dat omdat ik voor garen als breeuwnaden heb gekozen het een vreselijke klus zal zijn om het op het schip te doen. Wat nu als ik het dek zodra ik stop onder m’n snijmat leg, dan zou hij niet krom moeten kunnen trekken. Hij is nu nog mooi recht iig. Dus ik kan nog alle kanten op
Zoals Herby al laat weten is recht leggen met iets er op eigenlijk ook geen goede optie i.v.m. afwatering en zeeg, alhoewel dit gering is. Wat je wel kunt doen is regelmatig even het dek op het model plaatsen om te zien of het allemaal goed gaat. Maar zoveel moeilijker kan het toch niet zijn om het op het model te beplanken...??? Uiteraard blijft de keus bij jezelf en misschien gaat het wel goed, de tijd zal het leren, ik laat het maar weten omdat het ook mis kan gaan.

Back