HMS Diana Caldercraft (Flying Scotsman)

• Topicstarter Topicstarter Flying Scotsman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Flying Scotsman

Guest
AF8293DB-B83E-4D36-A15D-20608509A5EC.jpeg

( geleende foto;))

Beste Bouwers.

in mijn verslagen van Endeavour Occre en HMS Victory Panart had ik al een paar keer een opmerking geplaatst dat het volgende project de HMS Diana van caldercraft zou gaan worden. Dan is de consequentie dat er ook weer een verslag gaat komen. Weer een trapje hoger:)

Ik ben dan ook vandaag maar meteen begonnen, (ff een pause inlassen wat betreft touwwerk) het is nu al een feestje “wauw” wat een mooi materiaal goede kwaliteit van hout en het past, een compleet nieuwe ervaring.

De bouw is begonnen. 20-06-2021
Op onderstaande foto’s is alles dry-fit geplaatst , en alles past perfect en is haaks dus allemaal klaar voor de verlijming.
E478FCA6-3461-4813-BDE6-165A7645D67A.jpeg
1B0DD13F-2945-40EF-B8C8-9728AB2E4D9D.jpeg
A19AF124-BF39-4248-9634-0B5DE6046B1B.jpeg
96A83117-EEE8-44AC-A87A-5B54BB5D85B7.jpeg

Mooi project, succes!

Heel veel succes met de bouw

mooie boot veel succes

Een van de beste boudose - ik sien uit na de bouw.

Nou Henk ik zit er weer helemaal klaar voor, veel succes en we gaan dit heeel kritisch volgen hoor :D:D

Heren dank voor de aanmoediging we gaan weer ons best doen :)

Alleen nog beplanken en wat dingen op het dek. Bijna klaar.

Succes!

ben blij dat je dat t zegt. Moet natuurlijk niet op werk gaan lijken :rofl:

Update 1

Alle spanten en het vals dek verlijmt en verder het valse dek voorzien van beplanking en 2x laagje blanke matte lak aangebracht.

20867D71-CD37-4C15-BF68-B9F50F60E1F2.jpeg

Balken voor het geschutdek verlijmd wanneer droog zal het geschutdek geplaatst worden en voorzien van de beplanking.

8A2EEC32-6C74-4075-B229-E9FAE8E21004.jpeg

Heel mooi begin Henk.
Wat me verwondert is de totale afwezigheid van roetsporen van het laseren die je tegenwoordig alom ziet. Ik vraag me af welke techniek Caldercraft gebruikt om kiel en spanten uit te zagen, of heb je er al zo'n werk van gemaakt om die allemaal weg te schuren?

Heel mooi begin Henk.
Wat me verwondert is de totale afwezigheid van roetsporen van het laseren die je tegenwoordig alom ziet. Ik vraag me af welke techniek Caldercraft gebruikt om kiel en spanten uit te zagen, of heb je er al zo'n werk van gemaakt om die allemaal weg te schuren?
Herman, dank je . Ik weet het niet wat betreft de techniek van Caldercraft maar ik weet wel dat de kwaliteit van deze bouwdoos super is.

Herman, dank je . Ik weet het niet wat betreft de techniek van Caldercraft maar ik weet wel dat de kwaliteit van deze bouwdoos super is.
De spanten zijn niet gelazerd, maar CNC gesneden/gefreesd dus daarom heb je geen roet, het geeft wel wat bramen of vezels vooral op de dunnere houten delen, zoals bijv. de rolpaarden die je wel moet wegschuren, maar is nog steeds veel minder werk dan roet wegschuren :)

Update 2

Geschut dek is geplaatst en beplankt, daarna vlak geschraapt en geschuurd met korrel 320 dek ziet er smooth uit om zo maar eens te zeggen. Na het maken van de foto’s realiseerde ik mij dat het gat van de main mast wat aan de ruime kant was geworden ( heb hier het gat gevolgd wat in het dek zat) foutje dus, geluk bij ongeluk is dat de ring die om de mast komt deze gelukkig afdekt. Wel aan de onder kant van het dek een dun plaatje gelijmd met een 10mm gat.

Hieronder de foto’s van het behaalde resultaat

A69C403E-E12B-4398-9FE0-D525E00327C6.jpeg

45382D2B-61BF-44A6-BB3D-ACE885C803DC.jpeg

De volgende stap zal zijn,
licht opschuren en dan 2x laagje mat lak en een begin met de binnen verschansing welke eerst op kleur worden gebracht alvorens te plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back