Oké, tijd voor een serieuze up-date
Omdat meer dan één poort per dag niet haalbaar is i.v.m. de arm (de kracht om iets vast te houden daarmee) onderdelen aan het maken waarbij ik beide armen op tafel kan laten steunen, en dus nog lekker door kan.
De spil op de Aggy bleef ik eigenlijk maar een "raar" ding vinden.
Er klopte iets niet, maar ik kon er géén vinger op leggen.
Tot ik in de boeken ging snuffelen, en spioneren op MSW (bij de Admiraliteits modellen)
De bovenste spil zoals ik dacht dat hij moest zijn, en gemaakt had, inclusief de grondplaat:
De werkelijkheid is echter volkomen anders.
Ik weet dat er altijd 2 spillen (bij méér dekkers) aan elkaar gekoppeld zijn.
De as loopt dus door 2 dekken, ze zijn dan ook niet apart te bedienen, maar draaien altijd samen.
Met name bij het binnenhalen van het anker heb je de 2 spillen ook nodig.
Omdat ik dacht dat beide spillen dan ook een mechanisme hadden om terugdraaien te voorkomen, heb ik zoiets gemaakt op mijn zichtbare "bovenste" spil.
Die heeft echter geen terugdraai mechanisme.
Alleen de onderste spil heeft dat.
De onderste spil op deVictory.
Onderaan is het mechanisme zichtbaar, alsmede de as van de spil die aan de bovenkant doorloopt naar de spil op het bovengelegen dek:
De bovenste spil van de Victory.
Hier geen mechanisme te zien, die zit immers op de onderste!
Hier is wél te ien dat hij verzonken ligt in de grondplaat, en op "pootjes" staat. Dat schijnt te zijn omdat men daar vet in gooide om het geheel soepel te laten draaien, en stuitage op het hout e.d. ve minimaliseren.
Verder zoekend zag ik dat over het algemeen de ruimte tussen de roosters, met daartussen de grondplaat niet slechts gedeeltelijk is, maar volledig tussen de roosters gelegd.
Dus:
Éérst een nieuwe grondplaat maken, in mijn geval uit één stuk, dus met de randen voor de roosters, en trapopeningen, en de verzonken ligplaats voor de spil:
Dan de spil veranderen, het mechanisme was al wel klaar, maar nog niet gelijmd aan de spil.
Dus was het makkelijk, alleen voetjes maken en mooi pasend maken zodat het netjes in zijn ligplaats valt:
Nu heb ik dus dezelfde openingen aan de onderkant van de spil en een organieke grondplaat.
Die grondplaat kan in de roosters zitten, maar bij Aggy niet, die liggen er vlak vóór en er achter.
Deze uitvoering is niet "Victory gebonden" maar toegepast op alle schepen uit die periode getuige de modellen en bronnen.