hmav-Bounty, caldercraft kit

Na afwerking van de boeg is het zg. wipneusje niet meer te zien....

full

het probleem met een wipneus is, dat als je de beplanking juist "verjongd" (wat hier niet is gebeurd omwille van eerste beplanking)
je een aantal mm omhooggaat aan de voorkant.
Deze mm's zal je achteraf terug moeten winnen door de ander huidplanken erboven meer te verjongen dan eigenlijk nodig was.

Laatst bewerkt door een moderator:
Germt z'n alleen boven de waterlijn variant had ik nog niet bij stilgestaan. Die ga ik onthouden :)

Ter info; ik heb het zo gedaan omdat het onderwaterschip wit is en je die kopse kanten niet meer terug vindt;)
Eigenlijk hoort ook daar de boel afgekort te worden, maar meestal zijn ze wit of "bekoperd"

Germt

een beetje kneedbaar hout, om de goede symmetrie te verkrijgen en een gladde afwerking voor de 2e beplanking.

full

Die ronde sparing ga ik ook maar eens toevoegen. Bij mij valt het roer in een rechte sleuf wat zou suggereren dat het roer niet kan draaien.

start 2e laag huidplakjes van notenhout

Ik heb besloten om de planken in de volle lengte aan te brengen.
full
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe de boot er aan de buitenkant uit komt te zien,
full
Naturel (dan teken ik de kopsekanten er op), het onderwaterschip word
full
geschilderd of van koperen plaatjes voorzien, maar daar ben ik ook nog niet uit.

full

full
De plankjes steken iets boven de bak uit, word later de binnekant van de verschansing.

Ziet er wederom zeer netjes uit. Ik vraag me wel af hoe je het straks bij de berghouten gaat doen. Ik had verwacht dat de beplanking in de lijn van het dek mee zou lopen in plaats van evenwijdig aan de waterlijn.

Dat ziet er mooi strak uit Piet, zelf gebruik ik altijd korte planken zo wie zo al omdat ik dat makkelijker werken vind.

berghouten

Ziet er wederom zeer netjes uit. Ik vraag me wel af hoe je het straks bij de berghouten gaat doen. Ik had verwacht dat de beplanking in de lijn van het dek mee zou lopen in plaats van evenwijdig aan de waterlijn.

Erik,

De berghouten volgen straks de zeeg van het schip, terwijl de beplanking zelf bijna horizontaal loopt.
Ik breng de huidplanken horizontaal aan omdat het vrij hard en stug hout is en leg de latjes om de huid zonder ze te forceren in géén enkele richting. Het ziet er misschien in het begin wat onnatuurlijk uit, maar het geheel oogt straks erg mooi en je hebt nauwelijks instekers (droppers) nodig. Je moet wel wat verjongen bij de boeg en achterschip.
Op deze manier moet je wel of van onder naar boven beplanken of andersom, je kan niet halverwege aan de andere kant beginnen omdat je dan niet goed uitkomt.
( ) tussen haakjes, berghouten lopen dikwijls anders als de beplanking zelf.

Dat ziet er mooi strak uit Piet, zelf gebruik ik altijd korte planken zo wie zo al omdat ik dat makkelijker werken vind.

Bij grotere schepen, bijv. de Victory doe ik dat ook. Deze romp meet slechts 50 cm vandaar. En als ik besluit alleen te lakken, dus naturel te houden dan teken ik de kopse kanten net als op het dek er op. Indien je dat netjes doet zie je nauwelijks verschil met plankjes die in verband zijn aangebracht.

2e beplanking

Weer een paar planken opgeschoten. Helaas gaf mijn plankenbuiger zojuist de geest na 7 jaar trouwe dienst, een kleine steekvlam (kortsluiting) en dat was het dan. In afwachting van een nieuwe heb ik het snoer
eruit gehaalt en leg ik de kop in een klein vlammetje. Kan ik toch nog ff verder...
full

full

insteker

Mijn eerste insteker, het is slechts een kleintje. Op mijn (eigenwijze) manier van planken heb je er maar weinig nodig.

full

natuurlijk verloop

Op deze foto,s kun je goed zien dat de plankjes ongeforceerd worden aangebracht.
full
Af en toe verjongen en natuurlijk op maat snijden.

full

plankenbuiger

De kapotte plankenbuiger is veranderd van electrisch naar gas.

full

Ziet er zeker goed uit en de geïmproviseerde oplossing voor de plankenbuiger past ook in m'n straatje. Misschien valt de volgende energie rekening dan ook wel mee. ;)

Ziet er zeker goed uit en de geïmproviseerde oplossing voor de plankenbuiger past ook in m'n straatje. Misschien valt de volgende energie rekening dan ook wel mee. ;)

Erik,
Dit is maar een tijdelijke nood oplossing hoor, de plankenbuiger is maar 30 watt, dus qua energie is dat te verwaarlozen. Ik heb toch maar gewoon een nieuwe besteld.

Germt,
Dank voor het compliment, gaat inderdaad lekker. De plankjes zijn 4 mm breed dus dat werkt beter vind ik dan 5 mm planken. Ik denk erover om zelfs plankjes van 3 mm te gaan gebruiken voor de volgende boot. Is wel meer werk, maar ziet er uiteindelijk wel mooi en realistisch uit.

verloop beplanking

full

Boeg en achterschip, ik ben zo'n beetje op de helft.

full

Back