hmav-Bounty, caldercraft kit

verder beplanken

Enkele foto's van het verloop van de 1e huidlaag.
full
Tot nog toe geen problemen tegengekomen. Ik denk dat de foto's voor zich spreken.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
onderkant

Bij het achterschip aan de onderkant maakt het geheel een scherpe bocht. Ik heb de planken met een elektrische plankenbuiger gebogen na een kwartiertje in warm water en dat verliep soepel en zit er goed op.

full

zandstrook

1e plank tegen de kiel, vind ik altijd een lastige, omdat ie niet alleen licht gebogen moet zijn, maar de plank draait achteraan ook in de lengte richting 90 graden

full

Gewoon een meenemertje , uw eerste plank ligt te ver naar voren.

Je ziet dat de tip van de plank al omhoog gaat , dit mag niet .

Kijk eens in een handleiding van een romp beplanken (zandstrook (foto)) en dan zie je wat ik bedoel.

http://www.modelbrouwers.nl/docs/modelbrouwers_how-to_beplanken_scheepsromp.pdf

Eerlijk gezegd begrijp ik niet precies wat je bedoeld. De plank ligt precies zoals ik hem wil hebben en sluit keurig aan. Misschien is het niet precies volgens het boekje, maar dit is slechts een odergrond voor de uiteindelijke beplanking (2e laag). Eén en ander wordt nog geschuurd en bijgevijlt voor de 2e laag erop komt.
Maar bedankt voor de kritische blik.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet precies wat je bedoeld. De plank ligt precies zoals ik hem wil hebben en sluit keurig aan. Misschien is het niet precies volgens het boekje, maar dit is slechts een odergrond voor de uiteindelijke beplanking (2e laag). Eén en ander wordt nog geschuurd en bijgevijlt voor de 2e laag erop komt.
Maar bedankt voor de kritische blik.

Ik moest ook twee keer kijken voordat ik hem doorhad. maar volgens mij bedoelt newbie de zandstrook punt aan de voorzijde. Volgens het boekje loopt deze vlak en bij jou buigt hij wat omhoog. Lijkt me hier geen probleem.

Dat is inderdaad wat Luc bedoeld;
Dit is wat men noemt een "wipneusje"
De bedoeling van de zandstrook is een zo recht mogelijke lijn te krijgen.
Maar er komt nog een tweede laag op en ga je het niet zien.

Germt

Dat is inderdaad wat Luc bedoeld;
Dit is wat men noemt een "wipneusje"
De bedoeling van de zandstrook is een zo recht mogelijke lijn te krijgen.
Maar er komt nog een tweede laag op en ga je het niet zien.

Germt

Ik begrijp inmiddels wat er word bedoeld, maar zoals je al schrijft, er komt een 2e laag planken op van notenhout dus vandaar dat de 1e laag eigenlijk alleen is voor een goede ondergrond. En dan vind ik het minder belangrijk hoe de planken lopen, als alles maar mooi glad is en zonder deuken.

1e huidlaag gereed

De romp is dicht en glad geschuurd.

full

full

spiegel

full
full
full

om de exacte hoogte te bepalen voor de spiegel heb ik het potdek en de onderkantjes aan de verschansing gelijmt. Omdat deze onderdelen straks precies moeten aansluiten.

Voor ik deze onderdelen op de boot lijm ga ik eerst de 2e huidlaag beplanken. Volgens de bouwbeschrijving moeten de verschansing en de spiegel eerst bevestigd worden, maar op de tekening staat eerst beplanken??

Om schade aan de verschansing te voorkomen ga ik dus eerst de planken aanbrengen ook omdat het gootje aan de onderkant verschansing straks 1 mm buiten de 2e beplanking moet uitsteken. Dit kun je makkelijker zien en uitvoeren als de planken al zijn aangebracht.

boeg

Na afwerking van de boeg is het zg. wipneusje niet meer te zien....

full

hek

een beetje kneedbaar hout, om de goede symmetrie te verkrijgen en een gladde afwerking voor de 2e beplanking.

full

2e beplanking

De noten latjes voor de 2e laag zijn 1x4 mm en lang genoeg om in zijn geheel op de boot te plaatsen. Mijn vraag, zijn er meer mensen die de plankjes in één lengte gebruiken? Het voordeel hiervan is een mooie strakke lijn. Nadeel is er eigenlijk niet, maar ik geloof niet dat dat in werkelijkheid ook werd gedaan. Ik heb de Fly ook zo beplankt en ben nieuwsgierig of dit door anderen ook wel word toegepast.

full

Strak werk hoor Piet:cool:

Wat betreft de beplanking boven de waterlijn gebruik ik nooit planken op volle lengte.
Uitgaande van een toen "gangbare" lengte van ongeveer 8 meter leg ik de beplanking in een "wild" verband.
Ergens staat geschreven dat de tussen de kopse kanten minimaal 6 planken moeten zitten.
Of dat haalbaar is, is natuurlijk afhankelijk van je schip.
Kortom; ik zou proberen om ze in delen aan te brengen, en met een op jouw model dusdanig strakke ondergrond moet dat wel lukken denk ik.
Uiteraard is de enige juiste keuze je eigen keuze.

Germt

Strak werk hoor Piet:cool:

Wat betreft de beplanking boven de waterlijn gebruik ik nooit planken op volle lengte.
Uitgaande van een toen "gangbare" lengte van ongeveer 8 meter leg ik de beplanking in een "wild" verband.
Ergens staat geschreven dat de tussen de kopse kanten minimaal 6 planken moeten zitten.
Of dat haalbaar is, is natuurlijk afhankelijk van je schip.
Kortom; ik zou proberen om ze in delen aan te brengen, en met een op jouw model dusdanig strakke ondergrond moet dat wel lukken denk ik.
Uiteraard is de enige juiste keuze je eigen keuze.

Germt

Dank voor je snelle reactie!

Schiet mij nog iets te binnen, wat ook kan is over de volle lengte met een volle plank beplanken, en later met een scherp mesje de kopse kanten te simuleren, er in te snijden.
Je weet hoe ik heb lopen stoeien met mijn berghouten.
Op advies van Hans (Drububu) heb ik later de verindingen er in gesneden.
Is een precies werkje, maar jij kunt dat wel:D

Germt

Bij de Leida heb ik ze ook uit 1 stuk gedaan. Ben nu van plan ze op lengte van ca 7 meter te maken. Germt z'n alleen boven de waterlijn variant had ik nog niet bij stilgestaan. Die ga ik onthouden :)

Back